نسخه چاپی

‫كاندیداتوری خاتمی "اشتباه استراتژیك" است‬

حنیف مزروعی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب می‌‌‌گوید كه به اعتقاد وی كاندیداتوری سیدمحمد خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 "اشتباه استراتژیك" است.

حنیف مزروعی از فعالان سیاسی جبهه اصلاح‌طلبان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری 92 گفت: "اصولاً جبهه اصلاحات در انتخابات شرکت نخواهد کرد و کسانی که با این تابلو در انتخابات حاضر شوند، "افراد خودسر و سوءاستفاده‌چی" هستند که از نام اصلاح‌طلب استفاده خواهند کرد."

به گزارش نما به نقل از تسنیم، انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم قرار است سال آینده برگزار شود. وزارت کشور زمان برگزاری انتخابات را 24 خردادماه اعلام کرده است.

برخی چهره‌های تاثیرگذار در میان اصلاح‌طلبان پیشتر بر حضور فعال در انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرده بودند.

سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها یکی از محوری‌ترین چهره‌های مجمع روحانیون مبارز چندی پیش در حاشیه مراسم ختم برادر خود درباره برنامه‌ اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفته بود "اظهار‌نظر در این باره زود است اما ما قطعاً تصمیم داریم در انتخابات شرکت کنیم."

از میان چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، محمدرضا عارف معاون اول دولت خاتمی اولین کسی است که برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کرده است؛ وی در این باره گفته بود، "خاتمی با برنامه‌هایم مشکلی ندارد و من برای کاندیداتوری مصمم هستم."

برخی اصلاح‌طلبان همچون خانم فاطمه راکعی عضو شورای مرکزی حزب منحله مشارکت نیز بر لزوم حضور اصلاح‌طلبان با یک کاندیدا در انتخابات تأکید کرده و می‌گوید که "در انتخابات 92 نباید تک‌روی کرد و اگر کسی قرار است ‌ تکروی کند، بهتر است اصلا کاندیدا نشود".

وی این سخنان را طی یادداشتی که به روزنامه آرمان داده، مطرح کرده است.

برخی چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب معتقدند که سید‌محمد خاتمی بهترین گزینه برای کاندیداتوری است. آنها رأی دادن خاتمی در انتخابات مجلس و اظهارات اخیر وی در رد وقوع تقلب در انتخابات 88 را نشانه‌های ابراز تمایل خاتمی برای کاندیدااتوری می‌دانند.

با این همه، حنیف مزروعی که زمانی مسئولیت مدیریت سایت رسمی حزب مشارکت را برعهده داشته، به خبرنگار تسنیم می‌گوید که "حضور آقای خاتمی هماهنگونه که خودشان و همچنین مجمع روحانیون مبارز تاکید کرده‌اند، درانتخابات منوط به شرایطی است از جمله رفع حصر رهبران جنبش سبز و آزادی زندانیان؛ بعید است که چنین شرایطی محقق شود و به فرض محال هم اگر محقق شود، نامزد شدن آقای خاتمی به لحاظ سیاسی یک اشتباه استراتژیک خواهد بود."

وی تأکید کرده است: از نظر من با توجه به زندانی بودن همه نخبگان و فعالان حرفه‌ای اصلاح‌طلب و یا گوشه‌گیری و خانه‌نشین شدن همه کسانی که در سال‌های گذشته مدیریت ستادهای انتخاباتی جنبش اصلاحات را برعهده داشته‌اند، هر نامزدی که به عنوان اصلاح‌طلب وارد انتخابات شود، پیشاپیش به عنوان بازنده انتخابات و تنها بازی‌گرم‌کن نظام عمل خواهد کرد و هیچ شانسی برای حضور در یک رقابت را ندارد.

با این حال محمدرضا عارف معاون اول دولت خاتمی رسماً اعلام کاندیداتوری کرده‌ و جمع دیگری از اصلاح‌طلبان نیز از آمادگی محمدعلی نجفی یکی دیگر از چهره‌های نزدیک به خاتمی برای اعلام کاندیداتوری خبر می‌دهند.

جمع دیگری از اصلاح‌طلبان که در قالب جبهه مردم‌سالاری فعالیت می‌کنند نیز اعلام کرده‌اند که در انتخابات شرکت خواهند کرد. مصطفی کواکبیان دبیرکل این جبهه گفته که اعضا پیشنهاد داده‌اند که وی به عنوان کاندیدای جبهه مردم‌سالاری در انتخابات شرکت کند.

رئیس دولت اصلاحات حتی به محمدرضا عارف هم نگفته که در انتخابات شرکت نکند. آقای عارف هم تأکید کرده که خاتمی برنامه‌هایش را رد نکرده است. با این وجود حنیف مزروعی می‌گوید: "کسانی که با این تابلو در انتخابات حاضر شوند افراد خودسر و سوءاستفاده‌چی هستند که از نام اصلاح‌طلب استفاده خواهند کرد."

اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفند 90 دوره نهم مجلس شورای اسلامی شرکت کردند اما کاندیدهای مطرح این جریان از جمله مصطفی کواکبیان دبیرکل جبهه مردم‌سالاری، محمدرضا خباز عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، حجت‌الاسلام قدرت‌ الله علیخانی و داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس هشتم رای نیاوردند.

6 ماه دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در ایران باقی مانده است. برخی اصولگرایان اعتقاد دارند طیف اصلاح‌طلبان دچار "تشتت آرا" برای حضور در انتخابات هستند. آنها تعداد زیاد کاندیداهای مطرح اصلاح‌طلبان را دلیل گفته خود اعلام می‌کنند.

سخنان اخیر آقای موسوی خوئینی‌ها که گفته بود اصلاح‌طلبان از میرحسین موسوی و مهدی کروبی برائت نمی‌جویند، با واکنش عده‌ای از اصلاح‌طلبان مواجه شده است.

نعیمه اشراقی خواهر همسر محمدرضا خاتمی به تسنیم گفت که این اظهارات موسوی خوئینی‌ها "نظر شخصی وی بوده و تصمیم نهایی در این زمینه با ‌سیدمحمد خاتمی است".

سخنگوی حزب اسلامی کار نیز می‌گوید‌ آقای موسوی خوئینی‌ها "فقط نظر شخصی خود را مطرح کرده و این نظر هیچ ارتباطی با حزب اسلامی کار و اصلاح‌طلبان ندارد".

محمد حائری عضو حزب اعتماد ملی هم تأکید کرده که "اظهارنظر خوئینی ها، حرف تمامی اصلاح‌طلبان نیست".

همچنین مجید محتشمی سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان با تأکید بر اینکه "موسوی‌خوئینی‌ها نماد اصلاحات نیست"، گفته است: نظرات موسوی‌خوئینی‌ها شخصی بوده و بیانگر نظر احزاب اصلاح‌طلب نیست.

در بین احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب، در حال حاضر جبهه مردم‌سالاری به دبیرکلی مصطفی کواکبیان به صورت سازمان‌یافته‌تر ‌از سایر اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده فعالیت می‌کند. این جبهه حتی طرحی را با عنوان "مناسک" تهیه کرده و از سایر اصلاح‌طلبان هم خواسته تحت عنوان این طرح در انتخابات 92 حضور پیدا کنند.

۱۳۹۱/۹/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...