نسخه چاپی

جبران تورم زمین با طرح ملی مسكن

عکس خبري -جبران تورم زمين با طرح ملي مسکن

سرمایه گذاری و ساخت و سازها در زمین های طرح ملی مسكن باعث جنب و جوش بازار ساخت و ساز و تسهیل جریان عرضه مسكن آن هم از نوع مسكن ارزان شده است.


به گزارش نما، محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن، یادداشتی با عنوان «جبران تورم زمین با طرح ملی مسکن» نوشته است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

دولت از سال گذشته تاکنون با تخصیص زمین های ۹۹ ساله به ساخت و سازهای حمایتی مختص کم­ درآمدهای فاقد مسکن، پشتیبانی لازم از انبوه سازان و سازندگان برای کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن را به عمل آورد.

اراضی ۹۹ ساله به صورت اجاره بلندمدت و بدون دریافت بهای روز زمین از سازنده، در خدمت پروژه های طرح املی مسکن قرار می گیرد. از آنجا که زمین در بسیاری از شهرهای بزرگ و متوسط حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد از قیمت تمام شده را به خود اختصاص می دهد در نتیجه این اقدام دولت، کمک قابل توجه و واقعی به ساخت و عرضه خانه ارزان برای خانوارهای جامعه هدف است.

اگر دولت طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن با ظرفیت بیش از یک میلیون واحد مسکونی را شروع نمی کرد، عدم دسترسی تولیدکنندگان مسکن و ساختمان به زمین با قیمت مناسب می توانست باعث تداوم کمبود واحد مسکونی در بازار و در نتیجه رشد بیشتر قیمت در آینده شود. اما در مقطع فعلی، روند سرمایه گذاری و ساخت و سازها در زمین های واگذار شده در طرح ملی مسکن باعث جنب و جوش در بازار ساخت و ساز و تسهیل جریان عرضه مسکن آن هم از نوع مسکن ارزان شده است.

رکود خرید مسکن و همچنین رکود ساخت مسکن در برخی شهرهای کشور به دلیل رشد هزینه ها در این دو بازار است. همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی، بانک مسکن و همچنین انبوه سازان با طرح ملی مسکن تولید و عرضه مسکن باعث می شود مسیر حمایتی برای خانه اولی ها و همچنین فاقدین مسکن برای صاحب خانه شدن بوجود بیاید. در این میان روند ثبت نام متقاضیان واجد شرایط و همچنین پرداخت آورده نقدی از سوی افراد بیانگر استقبال آنها از طرح اقدام ملی است.

بانک مسکن با تقبل مسئولیت پرداخت ۱۴۰ هزار واحد تسهیلات ساخت مسکن در طرح ملی مسکن، منابع مالی لازم برای پیشرفت فیزیکی پروژه های مسکن سازی روی زمین های ۹۹ ساله را تعهد کرده است.
منبع: تسنیم

۱۳۹۹/۱۰/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...