نسخه چاپی

خاطره قرائتی از اولین حضور در صداوسیما

حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در هشتم دی ماه 1324 در شهر كاشان دیده به جهان گشود. پدرش، شیخ علینقی قرائتی، از بازاریان خوشنام و مذهبی شهر بود.

به گزارش نما، شهرت قرائتی از این جهت به این خانواده داده شده بود که پدر شیخ علینقی قرائتی در دوره رضاشاه با برگزاری مراسم قرائت قرآن در خانه‌ها به احیای سنت‌ها و مفاهیم دینی همت می‌گماشت.


حاج شیخ علینقی نیز با وجود اشتغال در بازار، سیره پدر را پی‌گرفت و علاوه بر آموزش قرآن، در احیای مساجد و تکایای مخروبه فعال بود. از همین رو وی علاقه‌مند بود محسن نیز به تحصیل علوم دینی بپردازد.


براین اساس محسن قرائتی در سن چهارده سالگی به اصرار پدر وارد حوزه علمیه کاشان به ریاست آیت الله حاج شیخ جعفر صبوری قمی شد.


وی علاوه بر تحصیل مقدمات، در جلسات تفسیر قرآن توسط آیت الله حاج شیخ علی آقا نجفی شرکت می کرد. جلساتی که موجب پیوند وی با قرآن شد. یک سال بعد (1339) برای تکمیل تحصیلات خود به قم عزیمت کرد.


در این شهر در مدارس دینی آیت الله گلپایگانی و خان مشغول تحصیل شد. در مدت تحصیل، چندی به نجف اشرف رفت و به تحصیل رسائل و مکاسب پرداخت.مدتی هم در حوزه علمیه مشهد به فراگیری علوم دینی مشغول شد. پس از طی دروس سطح عالی در درس خارج فقه حاضر شد.


حجت الاسلام محسن قرائتی از دوره تحصیل لمعه به مطالعه تفسیر مجمع البیان همت گماشت. از همان زمان، مطالعات و مباحثات تفسیری خود را یادداشت می‌کرد.


افرادی چون آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی و شهید نورالله طباطبایی نژاد وی را در مباحثات تفسیری همراهی می‌کردند.


توشه او در مطالعات تفسیر موجب شد چون از تصمیم آیت الله ناصر مکارم شیرازی برای نگارش تفسیر به زبان فارسی آگاهی یافت، داوطلب همکاری در گروه نویسندگان آن شود.


این همکاری به مدت پانزده سال ادامه یافت و حاصل آن تفسیر نمونه است.بعدها حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محسن قرائتی با تجربه‌ای که از نگارش تفسیر نمونه به دست آورده بود، به تدوین تفسیر نور همت گماشت. تفسیری که با هدف فهم عامه نوشته شده است.


حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محسن قرائتی پس از پایان تحصیل علوم دینی، به وعظ و تبلیغ مشغول شد. او اما در روش تبلیغ ابداعاتی به عمل آورد.بدین گونه که وی به جای استفاده از منبر و روش سنتی تبلیغ، بسان معلمان از گچ و تخته سیاه بهره برد. این شیوه مورد توجه و تشویق عالمان برجسته‌ای چون آیت الله علی مشکینی و شهید مطهری قرار گرفت.


از همین رو پس از پیروزی انقلاب اسلامی به توصیه و پیشنهاد استاد مطهری به اجرای برنامه (درس‌هایی از قرآن) در تلویزیون پرداخت. برنامه‌ای که بیش از 30 سال به صورت هفتگی تداوم مستمر داشته است.


اجرای موفق این برنامه و اقبال عامه مردم به آن موجب شد امام خمینی (ره) در سال 1361 وی را به نمایندگی خود به سمت سرپرستی سازمان نهضت سوادآموزی منصوب کند.


سازمانی که در طول حیات خود به موفقیت شایانی دست یافته و جایزه های بین المللی فراوانی کسب کرده است.


حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محسن قرائتی همواره دغدغه انتقال مفاهیم دینی به جامعه را داشته و معتقد به احیای سنت های فراموش شده در جامعه اسلامی است.


از همین رو در سال 1369 با پشتیبانی مقام معظم رهبری، آیت الله خامنه‌ای، به تاسیس ستاد اقامه نماز و در سال 1383 به ایجاد ستاد احیای زکات همت گماشت.


حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محسن قرائتی همچنان خود را یک معلم قرآن می‌داند و در مراکز دینی مختلف از جمله حوزه علمیه قم به انتقال تجربیات خود در امر وعظ و تبلیغ می‌پردازد.


خاطره اولین حضور قرائتی در سیما


حاج آقا قرائتی خاطرات اولین حضورش در صدا و سیما و ارتباط با شهید مطهری و شروع به کار خودش را این گونه شرح می‌دهد:


اولین بار ماه رمضانی در کاشان بود. یک تخته رنگ و رو رفته شکسته مدرسه‌ای بود. در مشهد که اولین کارمان بود، تخته سیاه نداشتیم، رفتیم یک مقوا پیدا کردیم و با زغال نوشتیم و با جورابمان پاک کردیم! دور تا دور هم آخوند نشسته بود. آن خانه هم یادم هست. الان خانه امام جمعه سبزوار است.


وایت بورد تازه پیدا شده. ما از قدیم تخته سیاه داشتیم. نیتم این است که به مردم بگویم که با ساده ترین وسیله هم می شود ده‌ها سال کار کرد.


قبل از انقلاب برای اجرای برنامه به رادیو و تلویزیون دعوت شده بودم اما چون نمی‌خواستم بازوی دستگاه طاغوت باشم، نپذیرفتم.


کم‌کم به شهر‌های مختلف سفر کردم و کلاس آموزشی تشکیل دادم تا اینکه در یکی از سمینارهایی که مقام معظم رهبری و شهید بهشتی حضور داشتند برنامه اجرا کردم.


آنجا مقام معظم رهبری (دامه برکاته) مرا مورد تفقد قرار دادند و به منزل خودشان دعوت کردند. بعد از آن هم مسجد امام حسن (ع) را که در آن نماز جماعت اقامه می‌کردند و از مساجد فعال علیه طاغوت در مشهد بود در اختیارم گذاشتند تا کلاس برگزار کنم.


در سفری تبلیغی به اهواز هم با علامه شهید مطهری (‏قدس سره) آشنا شدم. ایشان روش کلاس‌داری مرا دیدند و پسندیدند و بعد از پیروزی انقلاب، با پیشنهاد ایشان و موافقت امام خمینی‌ (ره) برای اجرای برنامه به تلویزیون معرفی شدم.


روزی که به سازمان صدا و سیما رفتم، با بهانه‏‌گیری و وسواس بسیار از من تست گرفتند و زمانی که در امتحان قبول شدم، پیشنهاد کردند بدون لباس روحانیت برنامه اجرا کنم. روی حرفشان هم مصّر بودند و می‌گفتند ما به جز دو روحانی (حضرت امام و آیت‌الله طالقانی) به دیگران اجازه حضور در این سازمان را نمی‌دهیم.


من هم قبول نکردم و گفتم نظر آنان را به اطلاع حضرت امام‏‌(ره) می‌رسانم. به هر حال پذیرفتند با لباس روحانیت برنامه اجرا کنم.


در واقع این برنامه تلویزیونی که از باقیات الصالحات شهید مطهری است و با حمایت‏های امام‌ (ره) پا گرفت، طبق نظرسنجی‌های سازمان صدا و سیما از برنامه‌های موفق بوده است.


منبع: سایت تبیان

۱۳۹۱/۹/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...