نسخه چاپی

هیئت ۱۱۰نفره تجار و فعالان اقتصادی هند در تهران

منابع هندی اعلام کردند روز گذشته یک هیئت ۱۱۰ نفره از تجار و فعالان اقتصادی هند با هدف گسترش روابط تجاری خود با ایران و اجرای طرح های سرمایه گذاری جدید در این کشور راهی تهران شدند.

به گزارش فارس به نقل از اکونومیک تایمز، یک هیئت تجاری هندی روز جمعه عازم تهران شده تا راه های گسترش ظرفیت های تجاری بین دو کشور را بررسی نماید.

این هیئت تجاری متشکل از ۷۰ فعال اقتصادی و ۴۰ صادرکننده است که سرپرستی آن را آرویند مهتا، از مقامات وزارت بازرگانی و رفیق احمد، رئیس فدراسیون سازمان های صادراتی هند بر عهده دارند.

به گفته منابع دولتی، این هیئت تا ۱۴ مارس در ایران حضور داشته و نشست هایی را با اتاق های بازرگانی و تجار ایرانی برای بررسی فرصت های جدید سرمایه گذاری در ایران خواهد داشت.

سفر این هیئت تجاری به تهران، در شرایطی انجام می شود که تلاش های غرب برای تشدید تحریم ها علیه ایران در هفته های اخیر شدت بیشتری یافته است.

اما علیرغم تحریم های غرب علیه ایران، هند ماه گذشته با ایجاد ساز و کار جدید پرداخت پول، امکان تسویه ۴۵ درصد از طلب نفتی ایران را به روپیه فراهم ساخت.

علاوه بر واردات نفت، هند همچنین قصد دارد در عملیات نوسازی بندر چابهار ایران و احداث خط آهن راه بردی ای که دسترسی مستقیم این کشور را به افغانستان و کشورهای نفت خیز آسیای میانه ممکن می سازد، با تهران مشارکت نماید.

از سوی دیگر دهلی نو کاملا مراقب است تا روابط تجاری و اقتصادی اش با تهران در تقابل با تحریم های غرب علیه ایران قرار نگیرد.

هند همچنین ترجیح داده در اتهام زنی های اخیر رژیم صهیونیستی در مورد دست داشتن ایران در بمب گذاری ماه گذشته در یکی از خودروهای دیپلماتیک متعلق به سفارت رژیم صهیونیستی در دهلی نو سکوت اختیار کند و اعلام نموده که هیچ مدرکی دال بر ارتباط ایران با این حادثه وجود ندارد.

آنچه مسلم است اینکه، هند به خرید نفت از ایران و گسترش روابط اقتصادی با این کشور ادامه می دهد. ایران قبلا ۱۲ درصد از نفت مورد نیاز هند را تامین می کرد، اما در هفته های اخیر، سهم ایران از واردات نفت هند، به ۱۰ درصد کاهش یافته است.

هند در مورد بالا گرفتن تنش با ایران و تبدیل این موضوع به یک رویارویی فاجعه بار هشدار داده و بر حل و فصل موضوع از طرق صلح آمیز و دیپلماتیک تاکید کرده است.

سفارت هند در واشینگتن روز سه شنبه اعلام کرد: «روابط هند با ایران تضادی با اهداف عدم اشاعه تسلیحات هسته ای ندارد و ما نیز به دنبال انکار روابط خود با دوستانمان در غرب آسیا و یا آمریکا و اتحادیه اروپا نیستیم.»

۱۳۹۰/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...