نسخه چاپی

قیمت های نجومی و بازار راكد موبایل / واردات قطره چكانی موبایل علت نوسانات و گرانی قیمت ها

عکس خبري -قيمت هاي نجومي و بازار راکد موبايل / واردات قطره چکاني موبايل علت نوسانات و گراني قيمت ها

افزایش تقاضا برای كالاهایی چون موبایل و تبلت برای آموزش های مجازی با شیوع ویروس كرونا،افزایش قیمت ارز و از طرفی اختصاص نیافتن ارز و كمبود واردات موبایل در بازار باعث شده بازار تلفن همراه شرایط نا به سامانی را تجربه كند و شاهد گرانی در عین ركود در این بازار باشیم.

به گزارش نما ،بازار موبایل در چند ماه گذشته تلاطمات زیادی را پشت سر گذاشته است. افزایش تقاضا برای کالاهایی چون موبایل و تبلت برای آموزش های مجازی با شیوع ویروس کرونا، افزایش قیمت ارز و از طرفی اختصاص نیافتن ارز و کمبود واردات موبایل در بازار باعث شده بازار تلفن همراه شرایط نا به سامانی را تجربه کند و شاهد گرانی در این بازار باشیم.

به گونه ای که باوجود کاهش نسبی نرخ ارز در ماه گذشته اما همچنان شاهد نوسانات قیمت‌ها در بازار هستیم و می‌توان گفت ریزش قیمت موبایل بجز در مواردی اندک متناسب با کاهش قیمت ارز نبوده است.

فعالان و فروشندگان بازار موبایل یکی از دلایل نوسانات قیمت بازار را ترخیص نشدن موبایل های وارداتی از گمرک می‌دانند که باعث کمبود این کالا در بازار شده است اما به گفته رئیس اتحادیه این صنف اختصاص نیافتن ارز و کاهش واردات موبایل دلیل کمبود این کالا در بازار است.

قیمت موبایل هوشمند همچنان به گونه ای است که در گوشی های پایین رده با امکانات حداقلی از سه میلیون به بالا قابل تهیه هستند و برای تهیه گوشی های موبایل میان رده باید بین ۵ میلیون تا ۱۵ میلیون تومان هزینه کرد، قیمت ها در مورد گوشی های رده بالاتر از این هم‌نجومی تر است و به ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان هم می رسد.

قیمت هایی که تا دو سال گذشته برای خرید یک‌گوشی موبایل کمتر متصور بود و با توجه به میزان درآمد اکثریت مردم به هیچ عنوان‌منطقی به نظر نمی رسد. حال باید دید روند قیمت ها در بازار موبایل به چه صورت خواهد بود و قیمت ها روند کاهشی در پی خواهد داشت یا همچنان بر طبل افزایش قیمت می کوبند.

گلایه فروشندگان موبایل از بی ثباتی بازار
یکی از فروشندگان موبایل در کرج در مورد نوسانات قیمت گوشی معتقد است در بازار موبایل تنها قیمت ارز تعیین کننده نیست، شاید ارز ۵۰ درصد موثر باشد ولی بخش بعدی سیاست های غلط دولت است.

«حسین راسخی» به خبرنگار بازار گفت: این بازار ثبات ندارد و هرچند وقت قانون و تبصره ای تازه می آید. در این بازار و تمام بازارهایی که با دلار وارد می شوند، در یک ماه گذشته که نرخ دلار تقریبا به ثبات رسیده است رکود بی سابقه ای داشته ایم.

حدود یک ماه است که قیمت دلار ثابت شده است و بیشتر تحت تاثیر جنبه های روانی بازار مردم دست از خرید کشیده اند.

وی اضافه کرد: از طرفی از وقتی قانون رجیستری اجرا شد به دلیل گمرکات سنگینی که دولت بر روی گوشی ها می گیرد قیمت های موبایل دو برابر شد. از اردیبهشت ۹۷ این شرایط آغاز و با دلار نیز روند صعودی افزایش یافت.

بالارفتن قیمت دلار بر روی قیمت گوشی ها موثر است، پایین آمدن قیمت دلار بر روی قیمت گوشی تاثیری ندارد و اکنون که نرخ دلار یک ششم کاهش یافته و به ۲۵ هزار تومان رسیده است، قیمت ها به این اندازه کاهش نداشته و ریزش قیمت ها بسیار جزئی بوده است

راسخی ادامه داد: آنقدر که بالارفتن قیمت دلار بر روی قیمت گوشی ها موثر است، پایین آمدن قیمت دلار بر روی قیمت گوشی تاثیری ندارد. اکنون که نرخ دلار یک ششم کاهش یافته و به ۲۵ هزار تومان رسیده است قیمت ها به این اندازه کاهش نداشته و ریزش قیمت ها بسیار جزئی بوده است.

وی در مورد میزان‌ تقاضا و قدرت خرید مردم گفت: اکنون مردم دو دسته شده اند یعنی یا نمی توانند حتی گوشی میان رده بخرند و اغلب دنبال گوشی های ارزان و پایین رده هستند یا به دلیل ایجاد شکاف طبقاتی، برخی افراد به دنبال گوشی های بسیار گران قیمت هستند.

تاخیر در ترخیص کالاها در گمرک و بازار راکد موبایل
یکی از فروشندگان موبایل ترخیص نشدن موبایل های وارد شده از گمرک را از علت های کمبود و نوسانات قیمت این کالا عنوان کرده و گفت: عده ای هم هستند که از آب گل آلود ماهی می گیرند و شرایط ناپایدار بازار سواستفاده‌ کنند. تنها خواسته ما ثبات قیمت هاست زیرا اکنون یک روز را با ضرر و روزی را با سود می گذرانیم و نمی دانیم تکلیف چیست.

شاه محمدی در گفت و گو با بازار به موضوع شکاف طبقاتی در خرید مردم اشاره کرده و تصریح کرد: قدرت خرید مردم بسیار متفاوت شده است. افرادی هستند که موبایل ۵۰ میلیونی می خرند و افرادی هستند که پول خرید یک‌تبلت دو میلیونی برای نصب برنامه شاد فرزندشان را هم ندارند.

وی اضافه کرد: از طرفی تعمیرات به شدت زیاد شده و گوشی های دست دوم تقاضای زیادی پیدا کرده اند. اکنون‌مدتیست بازار راکد شده است و به نظر می رسد کاهش قیمت ها که تا حدودی اتفاق افتاده تقاضا را کمتر کرده و همه منتظر ریزش بیشتر قیمت ها هستند.

واردات قطره چکانی موبایل
رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی و لوازم جانبی کرج علت نوسانات قیمت موبایل را کمبود کالا عنوان‌کرده و گفت: واردات به صورت قطره چکانی انجام می شود. به وارد کنندگان ارز لازم و کافی داده نمی شود و در واردات محدودیت دارند.

«محمد مهدی غفوریان» در گفتگو با بازار افزود : وقتی هم‌که موبایل در بازار کم‌ می شود قیمت ها بالا رفته و افزایش قیمت ها و نوسانات بازار ایجاد می شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال احتکار موبایل گفت: احتکار توسط وارد کنندگان در حوزه موبایل جایگاهی ندارد زیرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا بر توزیع کالا نظارت دارد و سامانه همتا رصد می کند که چه شماره سریال هایی وارد می شوند و حتی دلیل فروخته نشدن بعد از گذشت مدتی از ورود موبایل بررسی می شود، بنابراین این موضوع امکان پذیر نیست.

به گفته غفوریان در مورد کالاهای نو نظارت ها افزایش یافته و گران فروشی وجود ندارد. اتحادیه نیز نرخ ها را اعلام می کند و اگر تخلف و گرانفروشی وجود داشته باشد، واحد ها علاوه بر الزام به پرداخت خسارت به مشتری باید به دولت نیز خسارت پرداخت کنند.

وی در مورد نحوه نرخ گذاری موبایل های دست دوم گفت: با توجه به افزایش آمار در مورد خرید و فروش کالاهای دست دوم به دلیل اینکه خیلی موارد از جمله خط و خش و آبخوردگی در کیفیت کالا تاثیر گذار است، باعث اختلاف قیمت این کالاها می شود. از طرفی خرید و فروش آن قراردادیست و نمی توان گفت که قیمت مشخصی دارد اما نرخ به این صورت است که یک سوم از قیمت کالای نو در فروش دست دوم کم می شود.

وی میزان مصرف گوشی کشور در ماه را بین یک میلیون تا یک میلیون و دویست دستگاه موبایل عنوان‌کرد و افزود: بیش از ۱۳۰۰واحد موبایل فروشی در شهر کرج وجود دارند که با توجه به بالاتر بودن سطح علمی در کرج به تناسب جمعیت، موبایل در استان به نسبت استان های دیگر پر مصرف است.

با توجه به اینکه در عصر امروز موبایل تبدیل به یک کالای تقریبا ضروری برای بیشتر اقشار مردم شده است رسیدگی و نظارت حداکثری به این بازار بسیار اهمیت دارد و از آنجایی که علاوه بر نوسانات ارز، نظارت بر نحوه واردات این کالا با توجه به تقاضای بازار نیز در قیمت تعیین کننده است،حساسیت بیشتر در این‌مورد ضروری می نماید.
بازار

۱۳۹۹/۱۰/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...