نسخه چاپی

كاهش شنوایی حسی - عصبی ناگهانی

عکس خبري - کاهش شنوايي حسي - عصبي ناگهاني

در حوزه‌های مختلف پزشكی بیماری‌هایی وجود دارند كه از نظر اهمیت تشخیص و درمان زودهنگام جزو اورژانس‌ها قلمداد می‌شوند. در بین بیماری‌های گوش، بیماری‌اى تحت‌عنوان كاهش شنوایی حسی-عصبی ناگهانی وجود دارد كه تشخیص و درمان به‌موقع آن بسیار مهم است. این بیماری در همه سنین ممكن است رخ دهد.


به گزارش نما معمولا در این نوع بیماری فرد به‌صورت ناگهانی با احساس پری‌گوش، اغلب یک‌طرفه از خواب بیدار می‌شود یا طی سه روز به‌تدریج کم‌شنوایی بدتر می‌شود. در مواردی وزوزگوش و سرگیجه همراه با پری‌گوش یا با فاصله کمی از آن ظاهر می‌شوند.

به‌طور کلی علل مختلفی برای کاهش شنوایی وجود دارد؛ از علت ساده‌ای مثل انباشت جرم‌گوش تا تومورهای عصب شنوایی تعادلی؛ لذا قدم‌اول برای تشخیص کاهش شنوایی حسی-عصبی ناگهانی مراجعه به پزشک، معاینه گوش و سایر قسمت‌های بدن و انجام تست‌های تکمیلی شنوایی است. در صورت طبیعی‌بودن همه معاینه‌ها و تایید این نوع کاهش شنوایی، درمان با شکل‌های مختلف کورتون، بسته به شرایط توصیه می‌شود.

معمولا زمان طلایی درمان، دو هفته اول از شروع بیماری با کمک کورتون خوراکی است. در موارد شدید یا تشخیص پس از دو هفته و همچنین در صورت منع مصرف کورتون به‌علت دیابت یا پرفشاری‌خون، تزریق کورتون داخل گوش از طریق سوراخ‌کردن پرده صماخ به‌کار می‌آید.

علت این بیماری هنوز به‌درستی مشخص نیست و رد پای انواع ویروس‌ها، واکنش‌های ایمنی‌بدن و اختلالات خونرسانی در سطح عروق بسیار ریز عصب دیده شده است؛ البته باید توجه داشت کسانی که این بیماری را تجربه می‌کنند باید تحت ام‌آرآی مغز قرار گیرند که در ۹۹درصد موارد شرایط نرمال است ولی در یک‌درصد موارد بین همراهی با تومور عصب شنوایی تعادلی وجود دارد.

دكتر مهتاب ربانی اناری - متخصص گوش‌وحلق‌وبینی / روزنامه جام جم

۱۳۹۹/۱۰/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...