نسخه چاپی

نما گزارش می دهد؛

چرا نمی‌توان به واكسن آمریكایی اعتماد كرد؟ چرا چین شامل این بی‌اعتمادی نیست؟

عکس خبري -چرا نمي‌توان به واکسن آمريکايي اعتماد کرد؟ چرا چين شامل اين بي‌اعتمادي نيست؟

مرگ و میر در آمریكا بیش از 48 برابر ایران بوده است كه با احتساب نسبت جمعیتی؛ باید گفت سرانه مرگ و میر حاصل از كرونا در آمریكا 12 برابر ایران است.

محمد مهدی اسلامی -به گزارش نما ، روز گذشته امام خامنه‌ای در سخنرانی خود فرمودند: « اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند واکسن تولید کنند، این افتضاح کرونایی در کشور خودشان پیش نمی‌آمد. چند روز پیش در ظرف ۲۴ ساعت، اینها چهار هزار نفر تلفات داشتند. اینها اگر بلدند واکسن درست کنند، اگر کارخانه فایزرشان میتواند واکسن درست کند، چرا میخواهند به ما بدهند؟ خب خودشان مصرف کنند که این قدر مرده و کشته‌ زیاد نداشته باشند.»
برخی از چنین موضوعی به شدت برآشفتنه‌اند و سعی بر تردید در آن دارند. به نظر می‌رسد بررسی برخی ارقام و آمار، میزان عمق این تحلیل را آشکارتر خواهد ساخت.

آیا واقعا وضع آمریکا بدتر از ما است؟

برای پاسخ به این سوال باید چند نکته را مدنظر قرار داد. نخست اینکه در مقایسه، باید نسبت جمعیتی را لحاظ کرد. جمعیت کشور ایالات متحده آمریکا 4 برابر جمعیت ایران است. طبق آمارهای موجود در سال 2018، آمریکا جمعیتی بالغ بر 327 میلیون و 200 هزار نفر داشته و  ایران  در همان سال 81 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت داشته است.
طبق آخرین میزان مرگ روزانه اعلام شده در نیویورک تایمز، آمریکا 4112 فوتی داشته است، در حالی که این آمار در ایران 85 نفر بوده است. یعنی مرگ و میر در آمریکا بیش از 48 برابر ایران بوده است که با احتساب نسبت جمعیتی؛ باید گفت سرانه مرگ و میر حاصل از کرونا در آمریکا 12 برابر ایران است.

این آمار، با دقت به ارقامی دیگر، گویا تر نیز خواهد شد. در طول دوره فراگیری کرونا، میزان فوت‌شدگان آمریکا 369 هزار نفر اعلام شده و این آمار در ایران تقریبا 32 هزار نفر بوده است. این تناسب با اعمال نسبت جمعیتی، تقریبا 2.9 خواهد بود. یعنی وضع مرگ و میر در حال حاضر 4 برابر بدتر از میانگین کل دوره است. معنای مشخص این آمار این است که هیچ مسیر رو به بهبودی طی نشده است؛ روندی که اگر واکسن آمریکایی موثر بود، باید کاملا معکوس می‌گشت.

در شاخص مهم دیگر هم شاهد همین وضع هستیم و میانگین ابتلا در آمریکا 13 برابر ایران بوده است؛ اما میزان ابتلای جدید بیش از 40 برابر است.

چرا به چین بی‌اعتماد نیستیم؟

سوال دیگری که در 24 ساعت گذشته توسط تیم عملیات روانی غرب‌دوستان رواج یافته، این است که چرا نوک تیز حمله به سوی آمریکا است و چین که منشأ اولیه ویروس بوده را شامل نمی شود.

گزاره اول که باید بررسی کرد، این است که آیا واقعا نقطه آغاز چین بوده است؟ محققانی همچون دکتر تام جفرسون، متخصص همه گیر شناسی پیشتر رده‌هایی بر این انگاره مطرح کرده‌اند. بر اساس تحقیق یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه آکسفورد، بایگانی منجمد نمونه فاضلاب کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و شاهد آن بوده‌اند که 9ماه قبل از چین، در فاضلاب اسپانیا این ویروس وجود داشته است. همان اسپانیا که جزو کشورهای پر تلفات کرونا هم هست. بر این اساس مطرح کرده‌اند که احتمالاً نمونه غیرفعال ویروس کرونا در جهان وجود داشته و شرایط محیطی باعث فعال شدن آن شده است. دکتر تام جفرسون گفت با اثبات وجود نمونه ویروس در اسپانیا در آن تاریخ، مشخص می شود کشور چین منشأ پیدایش ویروس نبوده است.

گزاره مهم دیگر، توان بالای چین در مهار ویروس است. اگرچه بخش عمده‌ای از توفیق چین حاصل انضباط اجتماعی و محدودیت‌های قرنطینه‌ای سنگین است؛ اما روند درمانی را نمی‌توان در این موضوع از قلم انداخت.

گزاره سوم این است که چین از ابتدای کرونا، در اقداماتی عملی به یاری ایران در مقابله با این بیماری پرداخته است؛ در حالی که آمریکا بر اعمال فشارهای تحریمی بیشتر و مستثنی نکردن اقدامات دارویی و درمانی تأکید کرد.

گزاره چهارم و از همه مهمتر این است که روند دیپلماسی جمهوری اسلامی بر دو اصل استقلال و تعامل سازنده با همه کشورها بنیان گذاشته شد. برای بی‌اعتماد شدن به کشورها، باید دلیل داشت نه برای بی‌اعتماد نبودن. کما اینکه وقتی گروه‌های تندرو در همان روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی سفارت آمریکا را تسخیر کردند؛ امام خمینی شهید عراقی را مأمور به آزادسازی سفارت و تأمین امنیت دیپلمات‌های آمریکایی ساخت. اما آمریکا در عمل ثابت کرد حاضر نیست تغییر در نگاه سلطه‌جویانه خود قائل شود.

۱۳۹۹/۱۰/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...