نسخه چاپی

حسن لاسجردی در گفتگو با نما مطرح كرد:

چشم امیدالكاظمی به آمریكا برای حمایت های سیاسی- امنیتی/ عراق به دنبال كنترل دوران گذار كنونی بین ایران و آمریكا است

عکس خبري - چشم اميدالکاظمي  به  آمريکا براي حمايت هاي سياسي امنيتي/ عراق به دنبال کنترل دوران گذار کنوني بين ايران و آمريکا است

عضو شورای مركزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: در حال حاضر نگاه الكاظمی این است كه با ارتباطات با كشورهای بزرگ مثل امریكا بتواند از فرصت همراهی، سرمایه‌گذاری و حتی حمایت‌های سیاسی ـ امنیتی آنها برخوردار شود.

حسن لاسجردی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، پیرامون رأی ممتنع عراق در سازمان ملل متحد به تحریم‌ها علیه ایران و همراهی الکاظمی با سیاست‌های امریکا به خبرنگار نما گفت: در حال حاضر دولت عراق نسبت به دولت‌های قبلی مواضع دورتری نسبت به ایران دارد و نیروهای ناسیونالیسم در عراق تبلیغ می‌کنند که نسبت به همسایگان مواضع متعادل یا همه جانبه‌ای گرفته شود. لذا در موضوعات مرتبط با همسایگان عراق تحت نظر دولت جدید عراق تلاش می‌کند مواضع، رأی‌ها یا نکاتی را مورد ملاحظه قرار دهد که به منافع ملی‌شان کمک می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه یک رأی یا فضای کلی شورای امنیت مورد توجه کشورها نبوده است و فکر نمی‌کردند بتواند ایران را تحت تأثیر قرار بدهد، لذا نگاهمان به این رأی نباید خیلی عراقیزه شود و به موضوع همسایگی خیلی توجه کنیم، زیرا جو کلی همراه یا مبتنی بر رأی منفی نبوده است.

این عضو شورای مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به ارتباطاتی که با عراق داشتیم و منافع متقابل و کمک‌هایی که به عراق کردیم توقعمان این بود دولت عراق یا جامعه دیپلماتی این کشور به این موضوع رأی منفی بدهد، اما در حال حاضر جو غالب به نفع هیچ‌یک از افرادی که رأی منفی بدهند نیست. به خاطر همین رأی ممتنع دادند که نشان بدهند همراه نیستند و در عین حال ملاحظه ما را کردند.

وی در خصوص همراهی الکاظمی با سیاست‌های امریکا در منطقه گفت: الکاظمی هنگامی که می‌خواست مسئولیت قبول کند اعلام کرد تحت تأثیر گروه‌ها، احزاب و جهت‌گیری‌های خاص در منطقه نیست. همین باعث شد قدرت‌های بزرگ، به‌ویژه امریکا با او همراهی کنند.

لاسجردی مطرح کرد: در حال حاضر نگاه الکاظمی این است که با ارتباطات با کشورهای بزرگ مثل امریکا بتواند از فرصت همراهی، سرمایه‌گذاری و حتی حمایت‌های سیاسی ـ امنیتی آنها برخوردار شود.

وی افزود: اگرچه همراهی او توجیهی نخواهد بود برای فراموشی گذشته روابط با ایران و برخی کشورهای دیگر، اما همان‌طور که عرض کردم شاید در شرایط فعلی دولت عراق فکر می‌کند با استفاده از فرصت روابط با قدرت‌های بزرگ مشکلات بیشتری را حل کند.

این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی اشاره کرد: فشارهای منطقه‌ای از سوی کشورهایی مثل عربستان و برخی کشورهای دیگر عربی به دولت فعلی عراق وارد می‌شود سبب شده است موضوع روابط عراق با کشورهای دیگر، از جمله ایران متعادل‌تر از گذشته باشد. با توجه به تغییرات دولت امریکا این موضوع دچار تغییر و تحول خواهد شد و روابط ما با عراق ارتقای بیشتری خواهد کرد.

۱۳۹۹/۱۰/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...