نسخه چاپی

نشست بی‌نتیجه مرسی با رهبران مخالفان

در حالی كه كشمكش‌های حزبی میان سیاستمداران مصری برای پایان دادن به اختلاف‌های موجود ادامه دارد درگیری میان مخالفان و موافقان مرسی در میدان التحریر چنین زخمی بر جای گذاشت.

به گزارش نما،ایسنا به نقل از الجزیره نوشت: هواداران و مخالفان محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر بار دیگر در اطراف میدان التحریر قاهره با هم درگیر شدند و در این درگیری که طرفین از گلوله‌های شکاری علیه یکدیگر استفاده کردند، چندین تن زخمی شدند.

بنا به گفته شاهدان عینی در حالی که تعدادی از مخالفان رئیس جمهوری مصر در میدان التحریر تحصن کرده بودند گروهی ناشناس به سوی آنها شلیک کردند و مخالفان نیز با استفاده از سنگ و کوکتل مولوتف به مقابله با آنها پرداختند. براساس این گزارش شلیک گلوله به احتمال زیاد از سوی دو طرف بود.

در شهر الخانکة مصر نیز درگیری‌های شدیدی میان مخالفان و موافقان رئیس جمهوری مصر روی داد که در اثر آن 12 تن از دو طرف زخمی شدند.

این درگیری‌ها زمانی آغاز شد که گروهی از مخالفان مصری سعی داشتند به مقر اخوان المسلمین در این شهر حمله کنند اما با مقاومت هواداران اخوان المسلمین مواجه شدند که این امر به درگیری‌ میان دو طرف انجامید.

در سطح سیاسی نیز رئیس جمهوری مصر نشستی را با برخی از رهبران مخالفان از جمله رئیس حزب الوفد و دیگر رهبران جبهه مخالفان موسوم به جبهه نجات ملی برگزار کرد.

رئیس حزب الوفد بعد از این دیدار در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: ما همچنان خواستار به تعویق افتادن همه پرسی قانون اساسی هستیم تا بعد از آن مذاکرات ملی آغاز شود و راهی برای خروج از بحران کنونی بیابیم.

یکی دیگر از رهبران مخالفان مصری که در این نشست حضور داشت نیز اعلام کرد نشست مرسی با مخالفان در واقع نتیجه خواستی به دنبال نداشته است.

وی گفت: گروه‌های مخالف در دیدار با مرسی بر خواسته‌های خود از جمله به تعویق افتادن همه پرسی اصرار داشتند اما مرسی اعلام کرده که تنها حاضر است برخی از بندهای قانون اساسی را که در آنها ایراد وجود دارد اصلاح کند و این اصلاح نیز بعد از همه پرسی انجام شود که این امر با مخالفت جدی گروه‌های حاضر در نشست مواجه شده است.

از سوی دیگر در حالی که مخالفان مصری قصد دارند امروز تظاهرات گسترده‌ای را علیه پیش نویس قانون اساسی و همه پرسی این پیش نویس برگزار کنند عبدالمنعم عبدالفتوح، نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری مصر و رئیس حزب القویة این کشور اعلام کرد که در همه پرسی قانون اساسی شرکت خواهد کرد اما به آن رای منفی می‌دهد.

این در حالی است که پیشتر گروه‌های مخالف اخوان‌المسلمین اعلام کرده بودند که همه پرسی قانون اساسی را تحریم می‌کنند.

برخی از قضات مصری از جمله باشگاه قضات دولت مصر اعلام کردند که حاضرند بر همه پرسی قانون اساسی نظارت کنند به شرط اینکه تظاهرکنندگان حامی اخوان‌المسلمین نیز از محاصره نهادهای دولتی از جمله مقر دیوان عالی قانون اساسی کشور دست بردارند.

آن‌ها همچنین شرط کردند تا در صورت قبولی نظارت بر این همه پرسی حمایت از قضات و کمیته‌های شمارش آراء به طور کامل انجام شود.

پیشتر اکثر سندیکاهای رسمی و غیر رسمی قضات مصر اعلام کرده بودند که حاضر نیستند در امر نظارت بر همه پرسی قانون اساسی نظارت کنند و همین امر باعث شد تا رئیس جمهوری از مردم بخواهد تا بر این همه پرسی نظارت داشته باشند.

از سوی دیگر آن پاترسون، سفیر آمریکا در مصر اخبار منتشر شده مبنی بر دخالت آمریکا در تحولات داخلی مصر و تحریک مخالفان دولت توسط واشنگتن را رد کرد و آن را مساله‌ای بی‌معنی خواند.

وی اخبار منتشر شده در رسانه‌های مصری را مبنی بر اینکه سفیر آمریکا از رهبران جبهه نجات ملی مصر خواسته تا تظاهرات خود علیه دولت را گسترده‌تر کنند امری "بی‌ارزش و مضحک" خواند که هیچ معنی ندارد.

کشمکش‌های سیاسی در حالی ادامه دارد که پیش بینی می‌شود امروز (سه شنبه) بار دیگر موافقان و مخالفان مرسی با برگزاری تظاهرات و راهپیمایی در مقابل هم صف‌آرایی کنند.

ائتلاف احزاب و گروه‌های اسلامی که بیشتر گروه‌های هم‌پیمان با دولت مصر از جمله اخوان المسلمین در آن حضور دارند خواستار برگزاری تظاهرات میلیونی در حمایت از پیش نویس قانون اساسی و محمد مرسی شدند و در مقابل جبهه نجات ملی متشکل از احزاب و گروه‌های لیبرال و ملی‌گرا از هواداران خود خواسته‌اند تا تظاهرات گسترده‌ای را در مخالفت با پیش نویس قانون اساسی برگزار کنند.

۱۳۹۱/۹/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...