نسخه چاپی

پیشنهاد هاشمی برای تأسیس دانشگاه در حوزه

رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چند سال قبل طرحی در دانشگاه آزاد تصویب كردیم تا اساتید را در سطح دكترا تربیت كنند كه متأسفانه تاكنون محقق نشده و در جلسه اخیر هیأت امنا مجدداً بر روی آن تأكید شد.

به گزارش نما به نقل از فارس آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار با جمعی از محققان مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی و مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه، با اشاره به اینکه همواره درصدد ایجاد دانشگاهی در حوزه بوده‌ایم و محور کارهای انجام شده در این مؤسسه در واقع بخش قابل توجهی از این ایده را تأمین کرده است، گفت: بحث امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای عام و برای تمام مسلمین است و نباید به عنوان ابزار قدرت به کار گرفته شود، چرا که این امر محدود به یک گروه یا فرد خاصی نبوده و قرآن کریم نیز پیکره امت اسلامی را بدون هیچ‌گونه محدودیتی عامل نهی از منکر می‌داند و آن را محدود به مسائل شرعی و احکام هم ندانسته و امر به تمامی خوبی‌ها و نهی از همه‌ی بدی‌ها می‌داند.

* حساب افراد گستاخ و یاغی را باید از افراد درستکار جدا کرد

هاشمی رفسنجانی، استفاده حکومت از ابزار تنبیه و به ویژه تشویق و جدا نمودن حساب افراد گستاخ و یاغی از افراد درستکار را ضروری دانست و افزود: کارگزاران و عاملان امر به معروف و نهی از منکر، باید مواظبت نمایند تا با یک عمل ناشایست هزاران حرف و سخنرانی خوب و مثبت خود را به هدر ندهند.

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر این آیه قرآن کریم «کونوا دعاه للناس بغیر السنتکم» گفت: با عملکرد مناسب خود باید با عمل، الگو و نمونه‌ای برای سایر کشورهای اسلامی و غیراسلامی باشیم.

وی افزود: منحصر کردن امر به معروف و نهی از منکر به جمعی خاص و برگزاری همایش‌های تکراری کارساز نبوده و باید در عمل و با فرهنگ‌سازی معروف را امر و منکر را نهی کنیم.

هاشمی‌رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود، در خصوص موضوع‌شناسی احکام فقهی گفت: این موضوع در حوزه‌ها مورد غفلت قرار گرفته و عمدتاً به منابع و ادله احکام توجه می‌شود و از زمان شیخ مفید تاکنون با تغییراتی ادامه دارد، در حالی که با امکانات نظام اسلامی و وسایل ارتباط‌جمعی پیشرفته و تسهیلات به وجود آمده و دسترسی به آثار و کتب، باید موضوع‌شناسی در قالب کمیته‌ها و به صورت تخصصی درآمده و ترکیب محققان آن نیز به تناسب تخصص افراد و موضوعات روز دسته‌بندی گردد.

رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام با تبریک روز حوزه و دانشگاه افزود: چند سال قبل طرحی در دانشگاه آزاد تصویب کردیم تا براساس آن اساتید و مدرسان علمی و دینی را در سطح دکترا تربیت کنند تا آثار آنها در مراکز علمی و تحقیقاتی داخل و خارج از کشور منتفذ بوده و مورد استفاده قرار گیرد، که متأسفانه تاکنون محقق نشده و در جلسه اخیر هیأت امنا مجدداً بر روی آن تأکید شد.

* قبلاً پیشنهاد تأسیس دانشگاهی در حوزه علمیه قم را مطرح کرده بودم

وی تأکید کرد: قبلاً پیشنهاد تأسیس دانشگاهی در حوزه علمیه قم را مطرح کرده بودم تا از بین محققانی که دروس خارج را دیده‌اند، افرادی انتخاب شوند تا در همه رشته‌ها به‌ویژه علوم انسانی بتوانند تخصص‌های لازم را کسب و تحت عنوان شورای فقهی در همه زمینه‌ها نظرات کارشناسی خود را به صورت تخصصی در اختیار مراجع و کارشناسان حوزه قرار دهند.

هاشمی رفسنجانی افزود: اندیشمندان باید بتوانند با استفاده از سیره عملی اهل بیت(ع)، جاذبه‌های احکام اسلامی را به دنیا عرضه کنند.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام فلاح‌زاده و تنی چند از حاضران به نمایندگی از محققان حاضر گزارشی از تدوین اساسنامه مؤسسه و تشکیل گروه‌ها برای مشخص کردن موضوعات فقهی و پاسخ به آنها و همچنین ایجاد مرکزی برای پاسخگویی به شبهات و مسائل و سؤالات فقهی از سایر کشورها که رو به تزاید نیز می‌باشد، ارائه داد.

۱۳۹۱/۹/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...