نسخه چاپی

اقدام غیر قانونی دولت در لایحه بودجه 91

عکس خبري -اقدام غير قانوني دولت در لايحه بودجه 91

رئیس كمیسیون طرح تحول گفت: عدم ذكر ارقام هدفمندی در لایحه بودجه ۹۱ خلاف قانون است و شورای نگهبان آن را تائید نمی‌كند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با فارس، در مورد ارقام هدفمندی یارانه‌ها گفت: این ارقام در لایحه بودجه 91 گنجانده نشهد و به این معنا نیست که دولت نمی‌خواهد هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند، چون تعهد و وعده پرداخت یارانه نقدی به مردم داده است.

وی افزود: دولت برای پرداخت یارانه نقدی به مردم نیازمند ذکر ارقام هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه ۹۱ است، اما نمی‌دانیم علت چیست که این ارقام در لایحه دولت نیامده است.

مصباحی یادآور شد: در جلسه کمیسیون اقتصادی با نمایندگان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور علت این مسئله را جویا شدیم اما آنها هم دلیل را نمی‌دانستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: باید صبر کرد جلسات کمیسیون تلفیق تشکیل شود تا علت را بپرسیم،اما احتمال می‌دهم دولت می‌خواهد دستش در اجرای هدفمندی باز باشد و هر مقدار که می‌خواهد اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی را انجام دهد که این امر خلاف قانون هدفمندی خواهد بود.

رئیس کمیسیون طرح تحول افزود: اگر دولت بدون ذکر اعداد و ارقام اقدام به پرداخت یارانه کند، خلاف اصل 52 و 53 قانون اساسی خواهد بود که در آن به یکپارچگی بودجه و ارقام آن اشاره دارد و باید ارقام بودجه سقف داشته باشد وگرنه شورای نگهبان آن را تأیید نمی‌کند.

مصباحی مقدم در مورد 20 درصد افزایش قیمت حامل‌های انرژی در یک سال گفت: گرچه در قانون هدفمندی یارانه‌ها این سقف 20 درصد ذکر نشده اما در قانون بودجه 90 آمده بود، دولت نباید بیش از 20 درصد افزایش قیمت حامل های انرژی نسبت به سال 89 داشته باشد و مجلس تا آخر ایستادگی کرد که دولت نتواند این مصوبه را تغییر دهد.

وی افزود: البته در بخش گاز تا 20 درصد قیمت اصلاح شد و اگر برای سال آینده بخواهد اصلاح کند، 20 درصد جوابگو نخواهد بود، چون هم تورم را بر مردم تحمیل می‌کند و هم از طرفی الگوی مصرف عوض نمی‌شود، در حالی که مجلس می‌خواهد الگوی مصرف انرژی عوض شود.

وی یادآور شد: اگر دولت افزایش 20 درصدی را هدف قرار دهد، ظرف 4 سال حدود 80 درصد قیمت حامل‌های انرژی آزاد می‌شود و اگر سال 89 نیز 20 درصد انجام شده باشد، قانون اجرا می‌شود.

۱۳۹۰/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...