نسخه چاپی

اداره افغانستان توسط طالبان

عکس خبري -اداره افغانستان توسط طالبان

طبق نقشه راهی كه پیش از نشست سه شنبه میان رهبران افغانستان و پاكستان در تركیه منتشر شده است، طالبان احتمالا كنترل بخش‌هایی از جنوب و شرق افغانستان را بر عهده خواهد گرفت

به گزارش نما به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، طبق این نقشه راه که با دستور حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان توسط شورای عالی صلح این کشور تنظیم شده است قرار است گروهی از شبه نظامیان به کابینه دولت راه یابند.

در این نقشه راه که توسط خبرگزاری مک‌کلاچی منتشر شد و به تایید منابع آگاه به مذاکرات رسید، همچنین قرار است دولت اسلام آباد ایفای نقش واشنگتن برای هماهنگ‌سازی مذاکرات میان شبه نظامیان و دولت افغانستان را در کابل بر عهده بگیرد.

جزئیات این پیشنهاد پیش از نشست امروز میان حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان و آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان به میزبانی ترکیه مطرح شده است.

در این نشست همچنان قرار است تنش‌های ایجاد شده پس از ترور رئیس سرویس اطلاعات افغانستان که گفته می‌شود برنامه‌ریزی آن در داخل خاک پاکستان صورت گرفته است، حل شود.

این نقشه راه که به "نقشه راه روند صلح ۲۰۱۵" شناخته می‌شود قرار است تا سال ۲۰۱۵ طالبان، حزب اسلامی و سایر گروه‌های مسلح افغانستان دست از حملات مسلحانه بردارند و به احزاب سیاسی رسمی تبدیل شده و در روند سیاسی و شکل‌گیری قانون اساسی کشور و نیز در انتخابات ملی مشارکت داشته باشند.

در ادامه این پیشنهاد آمده است که پس از خروج نیروهای ایساف و ناتو از افغانستان نیروی امنیت ملی افغانستان تنها نیروی مسلح مشروع برای کنترل مسئولیت‌های امنیتی و حمایت از مردم افغانستان خواهند بود.

طبق این طرح همچنین شبه نظامیان ارشد جزو اعضای کابینه دولت افغانستان و فرمانداران ولایات خواهند شد.

یکی از تحلیلگران سیاسی در پاکستان می‌گوید: هنوز زمان زیادی به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال ۲۰۱۴ و همچنین خروج نیروهای آمریکایی باقی مانده است و هنوز اما و اگرهای زیادی باقی است.

دیپلمات‌های غربی و رهبران افغانستان در کابل اعلام کردند که ظرف شش ماه گذشته شاهد تمایل پاکستان به حفظ و تامین صلح در افغانستان بودند

۱۳۹۱/۹/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...