نسخه چاپی

«گرو» گذاشتن شناسنامه جرم است

«گرو» گذاشتن و یا «گرفتن» شناسنامه به هر بهانه‌ای جرم و خلاف قانون است ولی عده‌ای برای امانت گرفتن اجناس دست دوم تا گرفتن پول دستی شناسنامه‌ و كارت ملی خود را گرو می‌‌گذارند.

به گزارش نما به نقل از فارس، در ایران قانون ثبت احوال در 20 آذر 1297 هجری شمسی هیئت وزیران به تصویب رسید.

با صدور اولین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در تاریخ 3 دی ماه 1297 در تهران فعالیت خود را آغاز کرد و طی 10 سال در تمام استانها و شهرستانهای بزرگ دایر و فعال شد.

در تیر ماه 1355 "سازمان ثبت احوال کشور" با شکل نوین و شرح وظائف معین به تصویب رسیده و آخرین اصلاحات در پاره ای از مواد آن در سال 1363 توسط مجلس شورای اسلامی به عمل آمده است.

یکی از وظایف اصلی سازمان ثبت احوال صدور شناسنامه برای افراد است. شناسنامه یک سند هویتی است و دارای ارزش زیادی است.

در گذشته برخی از افراد شناسنامه‌یشان را برای دریافت فیلم از ویدیو کلوپ‌ها به امانت می‌گذاشتند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی امروزه شناسنامه را برای دریافت سی دی به امانت می‌گذارند.

اجاره هر سی دی بین 300 تا 500 تومان است و باید برای اینکه ضمانتی وجود داشته باشد تا این سی دی ها حتما بازگردد افراد کارت ملی و شناسنامه خود را گرو بگذارند.

استفاده از شناسنامه به عنوان نوعی مدرک تضمین و «گرو» کاری است که برخی از افراد برای امانت گرفتن اجناس تا گرفتن پول دستی مورد استفاده قرار می‌دهند.

«گرو» گذاشتن و یا «گرفتن» شناسنامه به هر بهانه‌ای جرم و خلاف قانون است.

احمد قشمی مدیر کل ثبت احوال استان تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت که گرو گذاشتن شناسنامه به عنوان مدرک هویتی خلاف قانون است.

وی ادامه داد در ضوابط دیده نشده است که افراد بتوانند شناسنامه خود را گرو بگذارند.

وی اضافه کرد: افرادی که شناسنامه خود را برای بار اول گم کرده‌اند در صورت مراجعه به ثبت احوال ظرف مدت یک ماه برای آنها شناسنامه صادر می‌شود.

وی تصریح گرد: اگر برای بار دوم شناسنامه خود را گم کرده باشند ظرف مدت 3 ماه برای آنها شناسنامه صادر می شود.

وی بیان کرد: اگر برای بار سوم فردی شناسنامه خود را گم کرده باشد باید از فرد انگشت نگاری شده و سوء سابقه گرفته شود و ظرف مدت 6 ماه شناسنامه صادر می شود.

شناسنامه و کارت ملی زمانی که در دست دیگری قرار بگیرد به راحتی می توانند از آن سوء استفاده کنند.

محسن اسماعیلی مدیر کل سجلی سازمان ثبت احوال در این باره به خبرنگار فارس گفت که در شناسنامه ها درج شده است که افراد نباید اسناد هویتی را برای ضمانت یا وثیقه در جایی قرار دهند.

وی ادامه داد: شناسنامه سند رسمی است و اوراق بهادار تلقی می شود و هرگونه سوء استفاده و جعل از شناسنامه شامل مقررات کیفری دارد و با آن برخورد قانونی می‌شود.

مدیر کل سجلی سازمان ثبت احوال بیان کرد اگر فردی شناسنامه خود را در بیمارستانی و یا جای دیگری به عنوان وثیقه قرار دهد هم خودش مجرم است و هم کسی که شناسنامه را قبول کرده است.

اسماعیلی اظهار داشت: مهمترین موضوع این است که شناسنامه و کارت ملی مورد سوء استفاده قرار گیرد و مردم نباید شناسنامه خود را به عنوان امانت جایی قرار دهند.

مدیر کل سجلی سازمان ثبت احوال در ادامه اضافه کرد که مواردی بوده که برخی از صاحبان هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها مکتوب می‌کنند که شناسنامه فلان خانم یا اقا در مقابل بدهی مانده است و از صدور شناسنامه برای آنها خودداری شود.

وی اضافه کرد سازمان ثبت احوال منعی برای صدور شناسنامه المثنی ندارد مگر اینکه از طریق مراجع قضایی موضوع اعلام شود..

مدیر کل سجلی سازمان ثبت احوال تأکید کرد در جایی نوشته نشده است که سازمان ثبت احوال شناسنامه المثنی نمی تواند صادر کند.

وی در ادامه گفت که مواردی بوده که افراد شناسنامه خود را گرو گذاشته و اسناد آنها مورد سوء استفاده واقع شده است و عده ای رفته و به جای آنها حساب باز کرده و یا حتی وام گرفته‌اند.

اسماعیلی از مردم خواست که به هیچ عنوان شناسنامه خود را گرو نگذارند.

۱۳۹۱/۹/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...