نسخه چاپی

تصویری كه اوباما را به وحشت انداخت

غرب، اعراب به همراه تركیه اسبشان را زین كرده‌اند تا به سوریه بتازند، اما انتشار اطلاعاتی چند موجب دو دلی و وحشت آنها از هر گونه حمله احتمالی در شرایط فعلی شده است.

به گزارش نمابه نقل از ايران آباد، پس از آنكه تركيه به بهانه تهديد موشكي سوريه و در قالب يك طرح از پيش تعيين شده موشك‌هاي پاتريوت ناتو را براي استقرار در مرزهاي مشترك با سوريه خود آورد و نشان داد كه عزمش براي مداخله در سوريه جدي است، با موافقت مسكو و دمشق از يك طرح فوق سري در سوريه تنها براي ساعاتي پرده برداري شد، تا غرب و تركيه به صورت كامل حساب كار دستشان بيايد.

منابع سوري كه به صورت پراكنده در اين مورد اطلاع رساني كرده‌اند، مي‌گويند كه از ابتداي شروع بحران در سوريه، دمشق، مسكو و تهران بر اين باور بودند كه غرب، اعراب و تركيه در نهايت در سوريه دخالت خواهند كرد و از اين‌رو استراتژي نظامي به سمتي رفت كه مانع از اين رويداد شود و هر بار در برابر اين طرح غرب، سوريه نوعي مقاومت نظامي از خود نشان دهد.

در اين ميان روسيه اقدام به ارسال سريع تسليحاتي كرد كه تا پيش از اين با سوريه قرارداد آن را امضا كرده بود، هر چند برخي از آنها در متن قرارداد نيامده بودند و در چارچوب قرارداد دفاع مشترك، روسيه ارسال آنها را به سوريه تسهيل كرد.

گفته مي‌شود برخي از سلاح‌هاي راهبردي نقش عمده‌اي در افزايش توان نظامي سوريه داشته و دارند و وجود اين سلاح‌ها در سوريه با وجود 21 ماه درگيري، هنوز آن را در صدر قدرت‌هاي نظامي بزرگ منطقه و جزو چند قدرت برتر نظامي جهان قرار داده است.

روسيه در اولين اقدام خود در حالي كه پيش از آن جنگنده‌هاي رهگير نسل چهارم ميگ 35 را در اختيار سوريه گذاشته بود، اقدام به ارسال جنگنده‌هاي آموزشي ياك 130 با قابليت رزمي به اين كشور نمود، پس از آن موشك‌هاي فوق پيشرفته و بي‌همتاي ضد كشتي ياخونت 4 با برد 300 كيلومتر را در اختيار سوريه قرار داد.



4.jpg


 روسيه در ادامه اقدام به تقويت رادارهاي سوريه كرد و علاوه بر رادارهاي موجود، اقدام به ارسال رادارهاي نبو و كاستا به سمت اين كشور كرد و در آخرين اقدام خود هم موشك راهبردي و تاكتيكي زمين به زمين اسكندر را در اختيار ارتش سوريه قرار داد.

گفته مي‌شود كه ژنرال‌هاي نظامي سوريه با دلگرمي از اين پشتياني‌ها همچنان به ادامه نبرد اميدوارند و مطمئن هستند كه چيزي مانع از مقاومت آنها در برابر هر گونه تجاوز خارجي نخواهد شد، به خصوص آنكه كه روسيه تسليحات دانگريد شده فروخته به سوريه را آپگريد كرده و آن را به سطح ليسانس ارتش خود رسانده است.

منابع سوري اما تاكيد مي‌كنند در پي افزايش طرح‌هاي حمله به اين كشور و تهديدهاي مكرر غرب، آنها با هماهنگي مسكو، از يكي از سري‌ترين طرح‌هاي نظامي خود به مدت يك ساعت پرده‌برداري كردند تا دستكم غرب مطمئن باشد كه سوريه چه سلاح راهبردي در اختيار دارد.

در اين ميان هر چند پيش از اين اعلام شده بود تحت فشارهاي اسرائيل، مسكو فروش سيستم پدافندي اس 300 به سوريه را به حالت تعليق در آورده، اما روس‌ها سيستم پيشرفته‌تري در اختيار دمشق گذاشته‌اند و آن نيز سيستم ضدهوايي اس 400 است، هر چند سوريه اس 300 را هم در اختيار دارد.

كنار رفتن يك ساعته وسايل استتار اين سيستم‌ها، باعث شد تا ماهواره‌هاي غرب به سرعت تصاويري از آن تهيه كرده و كمتر از يك ساعت بعد روي ميز اوباما قرار دهند.

يك منبع آگاه البته به ايران آباد گفت كه روس‌ها هنگام حضور پوتين در تركيه اين اقدام را انجام دادند و پيام‌هاي مشخصي را براي آنكارا فرستادند، چرا كه اردوغان از كانال‌هاي ديپلماتيك پيش از ترك استانبول توسط پوتين، از حضور اس 400 در سوريه آگاه شده بود.

حال بايد ديد در برابر اين حجم تسليحات روسي موجود در سوريه، اروپا و آمريكا چه اقدامي خواهند كرد، چرا كه آنها به خوبي از توانايي سيستم‌هاي موجود در سوريه آگاه هستند.

۱۳۹۱/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...