نسخه چاپی

شلیك موشك كره شمالی

عکس خبري -شليک موشک کره شمالي

سرانجام پس از مدت ها اخبار ضد و نقیض و موضعگیری های متفاوت از هر سمت و سو پیونگ یانگ موفق شد راكت خود را به فضا پرتاب كند

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، شبکه های تلویزیونی یورو نیوز، بی بی سی و الجزیره همگی این خبر را پوشش داده اند.

پرتاب راکت کره شمالی به فضا موفقیت آمیز بوده و ماهواره آن در مدار مورد نظر قرار گرفته است. این راکت از مرکز ماهواره ای سوها در ساعت نه و پنجاه و یک دقیقه صبح به وقت محلی پرتاب شده است.

در همین حال از دقایقی پس از پرتاب راکت کشورهای کرده جنوبی، ژاپن، آمریکا و حتی چین این اقدام کره شمالی را به شدت محکوم نکوهش کرده اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر کره جنوبی روز چهارشنبه اقدام کره شمالی در پرتاب موشک را به شدت محکوم و اعلام کرد چنین اقدامی ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل و تهدیدکننده ثبات در شبه‌جزیره کره و سراسر جهان خواهد بود.
کیم سونگ هوان وزیر امور خارجه کره جنوبی در گفتگویی مطبوعاتی گفت: دولت ما نیز به همراه جامعه بین‌المللی، به شدت بی‌توجهی کره شمالی را نسبت به هشدارهای مطرح شده مبنی بر لزوم لغو شلیک موشک محکوم می‌کند.

ژاپن خواستار تشکيل جلسه فوري شوراي امنيت شد

همچنین ژاپن تشکيل جلسه فوري شوراي امنيت را در مورد آزمايش موشکي کره شمالي خواستار شده است.

دولت ژاپن از شورای امنیت سازمان ملل خواست در مورد اقدام کره شمالی در پرتاب یک موشک دوربرد نشست فوق العاده برگزار کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از توکیو؛ پس از اقدام کره شمالی در پرتاب موشکی که از نظر ژاپن یک موشک دوربرد است، تسونو نیشیدا نماینده ژاپن در سازمان ملل از ریاست مغربی شورای امنیت خواست در این مورد جلسه ای فوق العاده تشکیل دهد.

ماموریت علمی یا موشک بالستیک

از سوی دیگر پیونگ یانگ می گوید که این پرتاب ماموریتی علمی برای قرار دادن ماهواره در فضاست.
کره شمالی آخرین بار یک موشک ماهواره بر سه مرحله ای به نام اونها-۳ را در ماه آوریل آزمایش کرد اما این راکت بلافاصله بعد از پرتاب منفجر شد.
با این همه کشورهای ژاپن، آمریکا و کره جنوبی براین باورند که کره شمالی در پوشش قرار دادن ماهواره در مدار زمین قصد دارد توانمندی خود در دستیابی به موشک های بالستیک را ازمایش کند و از این رو پرتاب موفقیت آمیز این راکت پیشرفت مهمی در تلاش های کره شمالی برای دستیابی به توانایی پرتاب موشک بالستیک قاره پیما همراه با برنامه هسته ای نظامی این کشور محسوب می شود.
واشنگتن و متحدانش تاکید دارند که پرتاب روز چهارشنبه در واقع آزمایش مخفی موشک بالستیک است که قطعنامه های سازمان ملل را که بعد از دو آزمایش هسته ای پیونگ یانگ در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ صادر شد نقض می کند.
شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ کره شمالی را از نظر تسلیحات و مواد قابل استفاده در ساخت موشک های بالستیک و تسلیحات کشتار جمعی تحریم کرد. این سازمان همچنین صادرات کالاهای لوکس را به کره ممنوع، اموال برخی افراد و شرکت های کره ای را مسدود و مسافرت آنها به خارج از کشور را ممنوع ساخت.
شورای امنیت در سال ۲۰۰۹ صادرات سلاح از کره شمالی را ممنوع ساخت و به همه کشورها دستور داد محموله های مشکوک این کشور را بازرسی کنند.

۱۳۹۱/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...