نسخه چاپی

چرا برخی اصرار به تضعیف جایگاه روحانیت دارند؟

عکس خبري -چرا برخي اصرار به تضعيف جايگاه روحانيت دارند؟

اینكه مشاهده می‌شود حتی بعضاً در بین اقشار متدین برخی اصرار دارند كه جایگاه روحانیت را تضعیف كنند یا از سر بی اطلاعی است و یا متأسفانه برای رسیدن به اهداف سیاسی شان از طرق دیگر است.

به گزارش نما ،همه ادیان ابراهیمی در کنار انبیاء الهی، یاران و اصحاب خاصی داشتند که برای پیشبرد و ترویج آموزه های دین وجودشان ضروری است. خاندان لاوی برای حضرت موسی (ع)، حواریون عیسی مسیح (ع) و صحابه رسول اکرم (ص) از جمله این یاران به‌شمار می‌رفتند. نگهبان و مروج ادیان ابراهیمی در طول همه اعصار همین افراد بودند. در مذهب تشیع متخصصان و مروجان مذهب، روحانیت بوده و هستند که هم دسترسی جامع تری به منابع دست اول دین دارند، هم تخصص و دانش عمیق تر؛ به همین سبب در طول دوران غیبت کبری ملجأ و پناهگاه و محل رجوع مردم همین افراد بوده‌اند.

البته میزان گرایش و توجه مردم به این قشر در زمان های مختلف و بنا به عملکرد روحانیون شاخص و بعضاً تبلیغات مسموم معاندان متغیر بوده ولی آنچه مسلم است کماکان در شرایط سخت و بحران ها باز هم با وجود انتقادات فراوان و تبلیغات بسیار تکیه گاه مردم روحانیت اصیل است.

امام راحل می‌فرمایند:

«ترديدي نيست كه حوزه هاي علميه و علماي متعهد در طول تاريخ اسلام و تشيع مهم ترين پايگاه محكم اسلام در برابر حملات، انحرافات و كجروي ها بوده اند. علماي بزرگ اسلام در همة عمر خود تلاش نموده‌اند تا مسائل حلال و حرام الهي را بدون دخل و تصرف ترويج نمايند. اين حوزه هاي علميه است كه اسلام را تا حالا نگه داشته است.» (صحيفه نور، ج 5، ص 131)

در اینجا ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

- نقش روحانیت قبل از انقلاب ایجاد وحدت و انگیزش بین آحاد مردم برای حرکت و انقلاب بود. پس از انقلاب این وظیفه هرچند در ظاهر متفاوت شد اما در باطن همان ایجاد وحدت بوده و هست. یقیناً در جامعه ای که پایه های آن مبتنی بر تفکر اسلام ناب و آموزه های ائمه طاهرین است تنها نهاد وحدت بخش که می‌تواند آحاد جامعه را حول یک پرچم واحد جمع کند همان روحانیت شیعی خواهد بود.

- تبلیغات مسموم دشمنان علیه روحانیت نه مسأله ای مختص به امروز که موضوعی تکراری در طول تاریخ بوده است. هرچند رفتارهای غلط یا تندروی و کندروی توسط برخی روحانیون موجب خدشه دار شدن جایگاه آنان بین مردم شده و گره زدن علت مشکلات کشور به این قشر نیز تأثیر فراوانی بر این جایگاه گذاشته است.

- اینکه می‌بینم در سال‌های اخیر در کشور عراق باز هم با وجود گروههای فراوان مبارزاتی و تلاش دشمن بر فرقه فرقه کردن جامعه بازهم مرجعیت شیعی بود که توانست عامل اتحاد ملت عراق و خروج از بحران ها شود. در لبنان نیز کماکان اعتماد مردم به روحانیت بیش از سایر گروه هاست.

- در کشور ما نیز گرچه در سال‌های اخیر تبلیغات دشمنان، عملکرد غلط برخی روحانیون، ضعف و فساد در بین مسوولان ارشد نظام و... همگی موجب تضعیف جایگاه روحانیت شده اند اما باز هم مردم در مواقع حساس بدیلی برای این تکیه گاه خود نیافته اند. اینکه مشاهده می‌شود حتی بعضاً در بین اقشار متدین برخی اصرار دارند که جایگاه روحانیت را تضعیف کنند یا از سر بی اطلاعی است و یا متأسفانه برای رسیدن به اهداف سیاسی شان از طرق دیگر است. «الله أعلم بحقائق الأمور»

۱۳۹۹/۱۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...