نسخه چاپی

دولت صیغه جدایی تجریش از تهران را خواند!

روز گذشته رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی تهران از موضوعی خبر داد كه به معنای جداسازی بی‌سر و صدای تجریش و همچنین قطعی شدن جدایی ری از تهران است!

به گزارش نما به نقل از جوان آنلاین، در شرایطی كه طی ماه‌های گذشته ماجرای جدایی ری از تهران سر و صداهای بسیاری به پا كرد و اعضای شورای شهر اسلامی تهران بارها اعتراضات گسترده‌ای را به این جدایی داشتند، روز گذشته حسین طلا، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از جدایی بی‌سر و صدای تجریش جدا از ری خبر می‌دهد و در این ارتباط می‌گوید: انتخابات ری و تجریش به طور حتم جدا از تهران برگزار می‌شود.


رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی تهران در توضیحی در رابطه با آخرین تصمیمات برای برگزاری انتخابات جداگانه شورای شهر برای ری، تجریش و تهران می‌افزاید: اینكه از قول من برخی مطرح كرده‌اند كه در صورت عدم اجرای قانون تقسیمات كشوری این تصمیم اجرایی می‌شود! من این را نگفته‌ام. من اعلام كردم كه تقسیمات كشوری را باید اصلاح كنند كه این هم دست دولت است و با توجه به میل بسیار زیاد دولت به جدایی ری و تجریش بعید است كه این اصلاحات صورت گیرد و با قاطعیت تمام باید بگویم كه انتخابات شورای شهر ری و تجریش سال آینده جدا از تهران برگزار خواهد شد.


خبر جدایی تجریش در حالی مطرح شده است كه تاكنون هیچ یك از اعضای شورای شهر تهران به این قضیه واكنش نشان نداده است اما بی‌تردید طی روزهای آینده بار دیگر این موضوع نقل محافل خواهد شد و بار دیگر باید در انتظار اعتراضات اعضای شورای شهر تهران باشیم.


حسین طلا در توضیحی مربوط به آخرین تصمیمات اخذ شده برای برگزاری انتخابات دوره چهارم شوراها در خرداد ۹۲ خاطر نشان می‌كند: در سال ۱۳۷۵ و در جریان ارائه طرح اصلاح قانون تشكیلات و وظایف انتخابات شوراهای اسلامی كشور و انتخابات شهرداران و در تبصره ماده ۴ آن تأكید شده كه نمایندگان شوراهای شهر تهران شامل تهران، ری و تجریش می‌شوند كه با تابعیت شهرستان تهران خواهد بود، اما در همان سال یعنی سال ۷۵ شورای نگهبان به این طرح اشكال وارد كرد و گفته شد كه شورای شهر باید برای هر شهر به صورت جداگانه در نظر گرفته شود؛ در غیر این صورت این طرح با اصل یكصدم قانون اساسی مغایر است.


رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی كشور تصریح می‌كند: بنابراین برگزاری انتخابات شورای شهر درری و تجریش به عنوان مناطق ۱ و ۲۰ به صورت همزمان با شهرستان تهران مغایر قانون است.


ضمن آنكه در دوره‌های قبلی برگزاری انتخابات شوراها نیز این موضوع به وزارت كشور گفته شد، اما آنها زیر بار نرفتند و اعلام شد كه آمادگی برای برگزاری انتخابات جداگانه در تجریش، ری و تهران وجود ندارد، اما با توجه به اینكه در حال حاضر این موضوع مورد تأیید هیئت نظارت بر انتخابات قرار گرفته و تأیید كرده كه امكان برگزاری انتخابات جداگانه در تجریش، ری و تهران وجود دارد، انجام این كار هیچ مانعی نخواهد داشت.

طلا تصریح می‌كند: پیگیری‌های این موضوع در كمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و وزارت كشور از طریق نامه‌های مجزا به این مراجع و شخص رئیس‌جمهور صورت گرفته و استعلام آن در كمیسیون اصل ۹۰ انجام شده است.


وی می‌گوید: اینكه برای برگزاری انتخابات یك شهر صندوق اخذ رأی به شهرهای دیگر برده شده و رأی شهرهای دیگر كه در اینجا منظور ری و تجریش است برای تهران اخذ شود، درست نیست.

بنا به گفته طلا، با برگزاری انتخابات جداگانه در تجریش، ری و تهران باید نامزد‌ها برای این شهرستان‌ها به صورت مجزا ثبت‌نام كنند و پس از برگزاری انتخابات هم به صورت جداگانه شورای هر شهر برای شهردار شهر خود تصمیم بگیرد.


شورای شهر تهران سكوت می‌كند؟


خبر جدایی تجریش در حالی مطرح شده است كه تاكنون هیچ یك از اعضای شورای شهر تهران به این قضیه واكنش نشان نداده است اما بی‌تردید طی روزهای آینده بار دیگر این موضوع نقل محافل خواهد شد و بار دیگر باید در انتظار اعتراضات اعضای شورای شهر تهران باشیم.

۱۳۹۱/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...