نسخه چاپی

انگلیس هم به فكر پاكسازی سینما افتاد!

به گزارش نما به نقل از جوان، سينما در اين روزها درگير فيلم‌هايي است كه از آنها به عنوان آثار غير اخلاقي و مروج بي‌بند و باري در جامعه ياد مي‌شود و اما در سوي ديگر برخي نيز بر اين اعتقاد هستند كه ممانعت از نمايش اين قبيل فيلم‌ها يا قيچي سانسور در دست گرفتن و بريدن سكانس‌هاي نگران‌كننده آنها، آزادي را از سينماي ايران سلب مي‌كند.
هر چند امروز نظير اين اتفاقات در سينماي غرب نيز در حال وقوع است تا آنجا كه هيئت رده بندي سني فيلم‌هاي بريتانيا در انگليس (BBFC )تحت تاثير نتايج تحقيقات جديدي كه روي قشر جوان اين كشور صورت گرفته، در‌صدد سانسور فيلم‌هاي غير اخلاقي و ترسناك توليد شده در اين كشور بر آمده است.

به گزارش «جوان»، مسئولان درجه‌بندي و رده‌بندي سني فيلم‌هاي سينمايي انگليس، به تازگي سياست‌هاي جديدي را در قبال فيلم‌هاي غير اخلاقي و خشونت‌گراي انگليسي اتخاذ كرده‌اند كه بر اساس آن از بار خشونت و مضامين غير اخلاقي فيلم‌هاي انگليسي كاسته مي‌شود. اين تصميم برآيند تحقيقي است كه گوياي نگراني جامعه انگليس درباره تأثير‌ات مخرب فيلم‌هاي ضد اخلاقي و خشونت‌گرا بر بينندگان است. بر اساس اين گزارش، اين تحقيق به درخواست هيئت رده‌بندي سني فيلم‌هاي بريتانيا در انگليس انجام شده است آن هم پس از آنكه مضمون غير اخلاقي و به‌شدت خشونت‌گراي فيلم «بشر صدپا‌۲» جنجال‌هاي بسياري را در جامعه انگليس رقم زد. اين جنجال‌ها با حذف سه دقيقه از صحنه‌هاي اين فيلم در سال گذشته رو به رو شد. در همان زمان هيئت رده بندي سني فيلم‌هاي بريتانيا فيلم ديگري با عنوان «بازي باني» را كه به شدت خلاف اخلاق بود، پخش آن را ممنوع كرد.

گروه تحقيقاتي انگليسي، اين دو فيلم را در كنار ديگر عناوين بحث برانگيزي چون «يك فيلم صربستاني» و نيز «ضد مسيح» لارس فون تريه براي گروهي از جوانان كه تحت اين آزمايش بودند، به نمايش گذاشت. پس از آن بود كه هيئت رده بندي سني فيلم‌هاي بريتانيا طي گزارشي اعلام كرد كه اكثر قريب به اتفاق مردم انگليس بر اين باور هستند كه اگرچه سينماگران انگليسي براي به نمايش كشيدن برخي مضامين، خود را آزاد مي‌بينند اما نمايش هر‌گونه مضموني به شكلي بالقوه مضر بوده و از اين حيث نگران‌كننده است. جالب است كه نظير اين اتفاق امروز در سينماي كشور ما نيز رخ داده است و آن، اعتراض برخي منتقدان به نمايش هر گونه مضمون نامتعارفي در برخي فيلم‌هاي روي پرده چون «من مادر هستم» است. به شكلي كه اين عده اعتقاد دارند تابوشكني به شيوه نمايش نوشيدن مشروبات الكلي و مست‌كردن و غيره قبح اين مسائل را در جامعه مي‌شكند. اين اتفاق و كشمكش‌هاي ميان دو گروه مخالف و موافق اين فيلم در حالي بدون مرهم و پادر‌مياني يك نهاد قاطع و تصميم‌گيرنده لاينحل باقي مانده كه گزارش هيئت انگليسي رده‌بندي سني فيلم بريتانيا و سياست جديد اين نهاد دولتي سينماي انگليس جالب توجه است.

اين هيئت انگليسي در ادامه گزارش خود آورده است: «اين نگراني بيش از هر چيز روي مردان جوان انگليسي متمركز است؛ جواناني كه هنوز تجربه كامل و پخته‌اي از زندگي ندارند و نمايش فيلم‌هاي غير‌اخلاقي و خشونت‌گرا به نوعي ذائقه بينندگان جوان انگليسي را به سمت و سوي مسائل خطرناكي چون خشونت ساديسمي و غير‌اخلاقي سوق مي‌دهد؛ از سوي ديگر نمايش اين مسائل، تجاوز و ديگر اشكال خشونت را به پديده‌اي طبيعي در جامعه تبديل كرده و نيز چهره واقعي زنان اين كشور را تحريف مي‌كند.» بر اين اساس هيئت رده بندي سني فيلم بريتانيا به تازگي اعلام كرده است كه با اتخاذ سياست‌هاي جديدي، فيلم‌هاي غير‌اخلاقي و خشونت‌گراي توليد شده در اين كشور را مورد سانسور و جرح و تعديل قرار داده يا حتي در مواردي اقدام به ممنوع كردن پخش برخي آثار سينمايي اين كشور خواهد كرد.

اين هيئت دولتي انگليسي اعلام كرده است كه در سياست‌هاي جديد خود فيلم‌هاي محتوي خشونت و مضامين غير اخلاقي را حتي در صورت داشتن حق قانوني پخش متوقف مي‌كند. اتفاقي كه در سينماي كشوري چون انگليس كه سينماي به ظاهر آزاد است، روي مي‌دهد اما بي‌شك وقوع آن در سينماي كشورمان حرف و حديث و جنجال‌هاي فراواني را راه مي‌اندازد.

۱۳۹۱/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...