نسخه چاپی

طغیانی در گفتگو با نما:

تورم حاكم بر سبد معیشت خانوارها بیش از 40درصد است/ گرانی داریم، اما گرانفروشی هم مردم را رنج می‌دهد!

عکس خبري -تورم حاکم بر سبد معيشت خانوارها بيش از 40درصد است

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم گفت: امروز بیش از 40 درصد تورم در كشور وجود دارد، البته میزان تورم در مواد غذایی بیشتر است كه این میزان حدود 60 درصد است.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما، اظهار داشت: باید میان گرانی کالاها یا تورم با گران فروشی کالاها یک تفکیکی صورت بگیرد. گرانی کالاها از لحاظ اقتصادی به عواملی مانند رشد نقدینگی، جهش قیمت ارز و افزایش هزینه های تولید باز می گردد که همه این موارد به تورم و گرانی کالاها منجر می شود.

وی افزود: البته امکان دارد تأثیرگذاری این عوامل در برخی بازارها با هم متفاوت باشد مثلاً ممکن است کالایی تولید داخل باشد و یا نقش نیروی انسانی و ابزارآلات در آن بیشتر باشد و به همین دلیل این عوامل به یک نسبت در بخش های اقتصادی اثرگذار نیست و با یکدیگر متقاوت است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم با بیان این مطلب که امروز بیش از 40 درصد تورم در کشور وجود دارد، عنوان داشت: البته میزان تورم در مواد غذایی بیشتر است که این میزان حدود 60 درصد است.

طغیانی گران فروشی کالاها را از گرانی کالا متمایز کرده و گفت: گران فروشی نتیجه عدم نظارت کافی است؛ یعنی ممکن است کالایی به صورت تمام شده با لحاظ همه هزینه ها به عددی دست یابد اما وقتی به دست مصرف کننده می رسد قیمتش بسیار بیشتر از قیمت واقعی و منطقی است؛ این گران فروشی کالاها و خدمات است که متأسفانه به خاطر این است که در نظارت بر بازار مشکلات عدیده ای وجود دارد و این مشکلات در گرانی فروشی ها نمایان شده است.

وی بیان کرد: معمولاً در اسفندماه هر دو پدیده گران فروشی گرانی را با هم داریم که شاید در دیگر ماه های سال این دو پدیده با هم مشاهده نمی شود اما چون بازارها در اسفند ماه پرشورتر است و تقاضا به صورت معمول افزایش پیدا می کند، این دو پدیده را با هم مشاهده می کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم با اشاره به این مطلب که در بحث گران فروشی کنترل و نظارت بر بازار نباید رها شود، اظهار داشت: با پیگیری هایی که انجام دادیم، متأسفانه نظارت ها به بهانه اینکه امکانات و تجهیزات کافی نیست، به حال خود رها می شود و فرآیندی که باید طراحی شود تا مبدأ و مقصد کالا مورد رصد قرار بگیرد، وجود ندارد.

طغیانی ادامه داد: در دولت قبل طرح شبنم را داشتیم که در نظام توزیع سعی می کرد فرآیند نظام توزیع را رصد کند اما متأسفانه در دولت یازدهم این طرح توسط وزیر وقت صنعت و معدن و تجارت به بهانه های مختلف منتفی و کنار گذاشته شد به جای اینکه نواقص آن را برطرف کنند.

وی تأکید کرد: در بحث گران فروشی می طلبد که دولت تمهیدات وِیژه ای را بیاندیشد تا بتواند کنترل و نظارت جدی تری انجام دهد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به مزایای طرح تأمین کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: هدف از تصویب این طرح حمایت از اقشار ضعیف در برابر نوسانات بازار بوده که متأسفانه به خاطر عملکرد ضعیف دولت در اجرایش، این طرح عملا به سمت افرادی رفت که فاقد بیمه هستند و شرط و شروطی را اضافه کرد که اصلاً این شروط در قانون وجود نداشت؛ لذا در مقام اجرا این طرح با نارسایی هایی جدی روبه رو شد.

۱۳۹۹/۱۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...