نسخه چاپی

دبیر كل اوپك انتخاب شد

بر اساس آخرین گزارشات، اعضای اوپك امروز در نشست وزیران كه دومین نشست سال جاری محسوب می‌شود، بر سر حفظ سقف تولید 30 میلیون بشكه برای شش ماهه سال آینده به توافق رسیده‌اند. اما موضوعی كه مورد جدل اعضا بوده، تعین دبیر كل جدید است كه با توجه به سه كاندیدای مطرح برای دبیر كلی اختلاف نظرات در میان اعضا زیاد بوده است. یكی از منابع خبری از ابقای البدری در سمت خود خبر داده است. به نظر از ابتدا لابی سنگینی بر علیه نماینده ایران در نشست وجود داشته است.

بر اساس آخرین گزارشات، اعضای اوپک امروز در نشست وزیران که دومین نشست سال جاری محسوب می‌شود، بر سر حفظ سقف تولید 30 میلیون بشکه برای شش ماهه سال آینده به توافق رسیده‌اند. اما موضوعی که مورد جدل اعضا بوده، تعین دبیر کل جدید است که با توجه به سه کاندیدای مطرح برای دبیر کلی اختلاف نظرات در میان اعضا زیاد بوده است. یکی از منابع خبری به نقل از النعیمی خبر از ابقای البدری در سمت خود داده است. به نظر از ابتدا لابی سنگینی بر علیه نماینده ایران در نشست وجود داشته است.

به گزارش تابناک، نشست وزیران اوپک امروز و تا به این لحظه سقف تولید نفت برای شش ماهه آینده را تعیین تکلیف کرده و بر سر حفظ سی میلیون بشکه در روز، اعضا به توافق رسیده‌اند. این در حالی است که مباحث پیرامون تعیین دبیر کل جدید این کارتل نفتی گویا با چالش فراوانی همراه بوده است.

بر اساس گزارش آی بی تایمز آن گونه که از مباحث در نشست بر می‌آید، اکثریت اعضای اوپک بر سر نماینده و کاندیدای عراق برای دبیر کلی توافق داشته‌اند. اما فارکس لایو دقایقی پیش به نقل از وزر نفت عربستان خبر از ابقای البدری در سمت خود داده است. در این صورت البدری از لیبی برای شش ماه آینده به عنوان دبیر کل موقت به کار خود ادامه خواهد داد.

در همین حال باید گفت که هر چند بنیادهای بازار و پیش بینی‌ها حاکی از آن است که میزان عرضه نفت طی ماه‌های آینده بدون تغییر باقی خواهد ماند، اما همچنان ضعف در طرف تقاضا موضوعی است که اعضای اوپک طی ماه‌های آینده با در نظر گرفتن سقف تولید 30 میلیون بشکه ای در روز باید با آن دست و پنجه نرم کنند.

بعد از تصمیم اوپک برای تثبیت سقف تولید سی میلیون بشکه ای بهای نفت در بازار جهانی با افزایش روبرو شد.

هرچند مباحث داخل نشست وزیران تا بعد از اتمام این نشست مشخص نیست اما گزارشات حاکی از آن است که در این نشست بر این موضوعات مباحثی در گرفته است:

اتخاذ سیاستی برای ثبات قیمت نفت طی ماه‌های آینده، در حالی که پیش بینی‌ها حاکی از کاهش بهای نفت در ماه های آینده است.

بحث بر سر کاهش تقاضا در بازار جهانی و همچنین موضوع اضافه تولید در بازار جهانی به ویژه از سوی تولید کنندگان غیر اوپک همچون آمریکا.

تولید و سهم بالای تولید کنندگان غیر اوپک در کنترل بهای نفت.

کاهش ذخایر نفتی و در نتیجه آن کاهش سهم اوپک در تأمین انرژی جهانی به 42 درصد در سال 2011 و فاصله شدید آن با سهم 53 درصدی در دهه 1970.

لابی بر علیه نماینده ایران در نشست

در همین حال به نظر می‌رسد لابی سنگینی بر علیه نماینده ایران در نشست امروز وزیران وجود داشته است که از همان ابتدای نشست نیز مشهود بوده.

دیروز علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی در پاسخ به این سؤال که آیا اعضا بر سر تغییر دبیر کل جدید به توافق خواهند رسید گفته بود: شاید.

یکی از مقامات اوپک در باره انتخاب دبیر کل جدید گفته بود: در نظر سنجی‌ها، مجید منیف نماینده عربستان بیشترین رای، و به دنبال آن ثمیر غضبان از عراق و غلامحسین نوذری از ایران بیشترین آراء را داشته‌اند.

وزیر نفت امارات محمد الحامی امروز با اشاره به ممانعت از رای آوردن نماینده ایران گفته: هم نماینده عراق و هم نماینده عربستان افرادی شایسته برای دبیر کلی هستند... ما یک لیست دو نفره داریم.

یکی از مقامات ارشد اوپک در باره انتخاب دبیر کل جدید قبل از شروع نشستن گفته است: این تصمیم بسیار مشکل و چالش برانگیز خواهد بود.

دقایقی پیش فارکس لایو در یک خبر کوتاه به نقل از النعیمی از ابقای البدری به عنوان دبیر کل موقت برای شش ماه آینده خبر داد.

۱۳۹۱/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...