نسخه چاپی

لاریجانی: ساختار اقتصادی كشور تورم‌زاست

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه بر اثر تحریمها ساختار اقتصادی كشور موجب افزایش نقدینگی در كشور شده است گفت: این افزایش نقدینگی موجب بالا رفتن تورم در كشور شده است كه خیلی هم به تحریمها ربط ندارد.

به گزارش نما به نقل از واحد مرکزی خبر، لاریجانی در دهمین همایش سراسری فرماندهان، مدیران و مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا افزود: حجم نقدینگی ظرف چند سال اخیر از 65 هزار میلیارد تومان به 400 هزار میلیارد تومان رسیده است که اگر صرف تولید نشود قطعاً سمت و سوی مسکن، طلا و ارز را در پیش می گیرد.

وی با بیان اینکه بخشهایی از تولید کشور ظرفیت بالفعل پیدا نکرده یا اگر از چنین ظرفیتی برخوردار بوده اکنون کاهش یافته است گفت: آمار شهرکهای صنعتی نشان می‌دهد غیر از کارخانه‌های بزرگ دولتی، بقیه دچار مشکلات فراوانی شده‌اند.

رئیس مجلس با به چالش کشیدن واردات کشور اظهار داشت: در سالهای پس از انقلاب، به طور میانگین سالانه 20 تا 30 میلیارد دلار صرف واردات می شد، حال آنکه طی سالهای اخیر این میزان به 60 تا 80 میلیارد دلار رسیده که بخش درخور توجهی از آن صرف وارداتی شده که ضرورت نداشته است.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از واردات را کالاهای مصرفی دربرمی‌گیرد افزود: در مقطعی، حدود 70 تا 80 میلیون دلار صرف واردات چوب بستنی از آلمان می‌شد در حالی که امکان تولید آن در داخل وجود داشت.

رئیس مجلس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در توجه به رویکرد تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی گفت: وقتی می توان در صحنه بین‌المللی زیاده‌خواهان را پس زد که در مسائل اقتصادی به توانمندی برسیم.

وی افزود: اگر تولید رونق یابد، اشتغال‌ ایجاد می‌شود و این عامل، اقتصاد قوی را به همراه دارد که در نهایت در مذاکرات می توان غربیها را از اعمال رفتارهای سخت منصرف کرد.

رئیس مجلس با انتقاد از واردات گندم و اقلام خوراکی گفت: دو دهه قبل مقام معظم رهبری تأکید کردند که باید در اقلام اولیه غذایی خودکفا شویم و در دوره‌ای در زمینه گندم، گوشت سفید و گوشت قرمز و تا حدودی برنج به خودکفایی رسیدیم، اما در تلاطمهای سالهای اخیر، به ویژه امسال شاهد حجم زیادی از واردات گندم بودیم که البته اشکال در قیمت‌گذاری آن هم بود.

وی تأکید کرد: باید تولید در داخل به ویژه در زمینه محصولات راهبردی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد که در این باره، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌تواند ازطریق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا ایفای نقش کند.

۱۳۹۱/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...