نسخه چاپی

مناقشه فروش شیر فله‌ای بالا گرفت

با گذشت چند هفته از عرضه شیر فله‌ای آلوده در بازار مصرف، فشار دامداران برای دریافت مجوز عرضه شیر فله‌ای و مخالفت سازمان استاندارد با این درخواست موجب بالاگرفتن مناقشه شده است.

به گزارش نما، همشهری نوشت: افزایش هزینه تمام‌شده تولید و نارضایتی دامداران از نرخ پایه 960تومانی شیر خام موجب شده تا از چندی پیش با کاهش عرضه شیر با نرخ مصوبه به کارخانه‌های لبنی، دامداران نسبت به فروش شیر فله‌ای در بازار به نرخ دلخواه روی آورند اما اخبارمطرح شده در زمینه آلودگی شیر فله‌ای، مخالفت دستگاه‌های نظارتی با این شیوه عرضه شیر را موجب شد. با این شرایط اخیرا اتحادیه مرکزی دامداران در حالی خواستار صدور مجوز عرضه شیر خام در بازار مصرف از سازمان دامپزشکی شده که پیش از این سازمان ملی استاندارد مخالفت صریح خود با این موضوع به‌دلیل مشکلات بهداشتی را اعلام کرده بود و سازمان دامپزشکی نیز هنوز تصمیم خاصی در این زمینه اتخاذ نکرده است.

گرچه دامداران با استناد به اینکه شیر خام مازاد مصرف روی دست آنها مانده، از تشکیل کمیته‌ای برای خرید تضمینی شیر خام مازاد خبر داده و اعلام کرده بودند که براساس مجوز وزارت بهداشت و وزارت تجارت، شیر تولیدی دامداری‌ها به‌صورت باز در مراکز سطح شهر فروخته می‌شود اما طبق قانون استاندارد، عرضه شیر و دیگر فراورده‌های لبنی به‌صورت فله‌ای در بازار غیرقانونی است.

فریدون بلغاری، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با رد موافقت با فروش شیر خام فله‌ای در بازار اعلام کرد: شیر خام و کلیه فراورده‌های لبنی اجازه عرضه در بازار را به‌صورت فله‌ای ندارند؛ ضمن اینکه این موضوع فقط شامل حال لبنیات نمی‌شود بلکه عرضه فله‌ای بسیاری دیگر از مواد غذایی نیز ممنوع و غیراستاندارد است. همچنین معاون سازمان دامپزشکی کشور به ایسنا گفت: طرح توزیع شیرخام به‌صورت باز از سوی دامداری‌ها و در مراکز سطح شهر در سازمان دامپزشکی در حال بررسی بوده اما هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است. به گفته محسن مشکات با وجود نظارت‌های دامپزشکی توزیع شیر خام از طریق دامداری‌ها یا فروشگاه‌های سطح شهر عملا انجام می‌شود که از نظر سازمان دامپزشکی غیرمجاز است.

۱۳۹۱/۹/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...