نسخه چاپی

رابطه فقر اقتصادی و رفتار انتخاباتی

مولفه‌های تاثیرگذار در مشاركت انتخابات

عکس خبري -مولفه‌هاي تاثيرگذار در مشارکت انتخابات

انتخاباتی می تواند حلال مشكلات جامعه شود كه پاسخ ها و راه كارهای معتبری برای مشكلات مردم ارائه كند

شیما احمدی- به گزارش نما چیزی به پایان سال 99 باقی نمانده است، سالی که بسیاری از تلخی ها و کامیابی ها در آن نقش بست. سالی که علاوه بر وجود ویروس منحوس کرونا که امری جهانی بود و لطمات زیادی به اقتصاد کشورمان و جهان وارد کرد، استمرار یافتن مشکلات مزمن اقتصادی و مسائل معیشتی همانند تورم دو رقمی، بیکاری، گرانی های لحظه ای کالاهای ضروری، کاهش ارزش پول ملی و... فشار را برای اقشار کم درآمد و آسیب پذیر بیشتر نمود. وجود چنین وضعیتی باعث سودجویی و رانت‌خواری و فساد گروهی شد که شکاف اجتماعی را هر چه بیشتر افزایش داد با توجه به این مسائل بیشترین چیزی که ضروری به نظر می رسد تغییر وضعیت اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور است اما بهترین راه برای تحقق این موضوع چیست؟
با نگاهی به تجربه های مدیرت جهانی در می یابیم که کم هزینه ترین و بهترین شیوه ی موجود چرخش نخبگانی در ساختارهای قدرت و ثروت از طریق انتخابات است؛ اما انتخاباتی می تواند حلال مشکلات جامعه شود که پاسخ ها و راه کارهای معتبری برای مشکلات مردم ارائه کند. این نوع انتخابات با وجود مشارکت هرچه بیشتر انتخاب کننده ها تحقق می یابد. انتخابات با شور و مشارکت گسترده، پشتوانه قدرتمند مردمی مسئولان آینده و تضمین‌کننده امنیت و منافع ملی است. بنابراین باید میزان مشارکت را در انتخابات افزایش داد.
چیزی که در حال حاضر می توان بدان امید بست این است که انتخابات 1400 به چند دلیل پرشور تر از انتخابات مجلس خواهد بود اول اینکه طبق تجربه های به دست آمده از انتخابات گذشته میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری معمولا بیشتر از انتخابات مجلس است. دومین مورد این است که بین رقابت و مشارکت نسبت مستقیم وجود دارد هرچه میزان رقابت در بین نامزدها بشتر باشد مشارکت هم افزایش خواهد یافت. ما قطعا در انتخابات 1400 از رقابت بیشتری نسبت به انتخابات مجلس برخوردار خواهیم بود چرا که در انتخابات مجلس اصلاح طلبان نتیجه را واگذار شده به رقیب می دانستند و بنابراین رقابت چندان جذابی میان طرفین شکل نگرفت اما حال احتمال پیروزی خود را با توجه به ایجاد جنگ روانی بازگشت به برجام و رفع تحریم ها بیشتر می بینند و امیدوارند بتوانند با ایجاد تبلیغات و جنگ های رسانه ای کرسی ریاست جمهوری را تصاحب کنند

۱۳۹۹/۱۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...