نسخه چاپی

طرحی جدید برای تشكیل دولت لبنان

در حالی كه نخست وزیر لبنان در جدیدترین موضع گیری خود اعلام كرده كه تا وقتی كه بر سر دولت جدید توافق حاصل نشود، استعفا نمی دهد؛ منابع رسانه ای این كشور از طرحی جدید برای تشكیل دولت و خروج از بن بست سیاسی در این كشور خبر می دهند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا از بیروت، ˈنجیب میقاتیˈ نخست وزیر لبنان روز جمعه در مصاحبه رسانه ای با تأکید بر اینکهˈکشور را در فراغ سیاسی رها نخواهم کردˈ گفت: بعد از تدوین قانون جدید انتخابات، دولت جدید با هدف نظارت بر انتخابات پارلمانی تشکیل می شود.

در همین حال منابع خبری لبنان بهترین راه برای پایان دادن به اختلاف سیاسی میان گروههای بارز لبنانی را تنها تن دادن به تشکیل دولتی بر اساس طرح اصل سه گانه دانستند؛ بر اساس این طرح، یک سوم اعضای دولت از سوی گروه 8 مارس تعیین می شود؛ یک سوم دیگر از سوی جریان 14مارس و بقیه نیز از سوی گروههای میانه رو و مستقل انتخاب خواهند شد.

به نوشته روزنامه السفیر، اگر قرار است بر طبق نتایج گفتگوهای ملی دولت کنونی تغییر یابد، با توجه به وجود توازن قوا و رایزنی های ریاست جمهور، هیچ کس نباید با تشکیل دولت وحدت ملی مخالفت کند.

جریان های 8 و14 مارس نیز چاره ای جز پذیرفتن تشکیل دولت بر اساس طرح اصل سه گانه ندارند چراکه اکثریت اصلی دولت آینده لبنان توسط ˈنجیب میقاتیˈ نخست وزیر و ˈولید جنبلاطˈ رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه دروزی لبنان تعیین خواهد شد؛ از این رو این گروههای درگیر سیاسی چاره ای جز قبول این طرح ندارند.

این روزنامه با توجه به تدوین جدول کار دولت آینده لبنان تأکید کرد: دستورالعمل دولت آینده باید با توجه به بیانیه ˈبعیداˈ که در آن بر دور نگه داشتن لبنان از درگیری‌های منطقه ای تأکید شده، تدوین شود.

السفیر به نقل از گروههای سیاسی میانه رو با اشاره به بحران سیاسی ایجاد شده در لبنان نوشت: مشکل اصلی لبنان اکنون حول محور تشکیل دولت است؛ در حالی که جریان 14 مارس شعار سرنگونی دولت را در سرلوحه تحرکات خود علیه نجیب میقاتی نخست وزیر فعلی قرار داده است، جریان 8مارس هم به طور ضمنی موافقت خود را برای تشکیل دولت جدید در سایه مشورت های ˈمیشل سلیمانˈ رییس جمهور و توافق همه گروهها، سران و احزاب لبنانی اعلام کرده است.

فراخوانی میشل سلیمان رییس جمهور به اجرای گفتگو به عنوان تنها راه برون رفت از بحران کنونی کشور از سوی جریان 8 مارس مورد تأیید قرار گرفته ولی جریان 14 مارس با هدر دادن وقت و بالابردن سطح توقعات سیاسی همچنان از حضور نیافتن در جلسات گفتگوهای ملی سخن می گویند.

۱۳۹۱/۹/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...