نسخه چاپی

برای بزرگترین افت استاندارد زندگی در آمریكا آماده شوید

عکس خبري -براي بزرگترين افت استاندارد زندگي در آمريکا آماده شويد

درحالی كه ما با بی پروایی كمر به از بین بردن ارزش پول ملی خود بسته ایم، سایر كشورها اندك اندك متوجه شده اند كه هرچه زودتر باید برای بازگشت از این مسیر دست به اقدام بزنند.


به گزارش نما، «مایکل اسنایدر» (Michael Snyder) نویسنده و روزنامه نگار، طی یادداشتی از وقوع بزرگترین افت استاندارد زندگی در تاریخ آمریکا خبر داد.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

به ما اطمینان خاطر می دهند که نباید نگران «تورم» باشیم، چون آنها همه چیز را در کنترل دارند. آیا حرفشان را باور می کنید؟ ارزش دلار آمریکا مدتی طولانی است که با روندی ثابت سیری نزولی دارد و خیلی از آمریکاییان خود را با هزینه های زندگی که سریع تر از دستمزدشان افزایش پیدا می کند عادت داده اند. اما در ۱۲ ماه گذشته تغییر پارادیم بزرگی آغاز شده است؛ به جای اینکه هر بار کمی از ارزش پولمان کاسته شود، اکنون رهبرانمان در حال حرکت به سوی «وایمار کامل» هستند. عرضه پول به شدت رو به رشد است و چیزی نمانده که این وضعیت به یک بحران ملی بزرگ منجر شود.

متاسفانه تورم مدتی است که به بارز ترین شکل در حال نشان دادن خود در سراسر اقتصاد است. برای مثال بیشتر آمریکاییان متوجه شده اند که قیمت بنزین طی چند هفته گذشته با شیبی صعودی در حال افزایش است: «طبق اعلام انجمن خودرو آمریکا طی چند هفته گذشته قیمت بنزین در پمپ بنزین ها افزایش یافته و روز دوشنبه به میانگین کشوری هر گالن ۲.۷۷ دلار رسیده که به نسبت دوره مشابه در سال ۲۰۲۰ تا ۳۹ سنت گران تر شده است.»

این افزایش قیمت عده زیادی را نگران کرده، اما فدرال رزرو اصرار دارد که این وضعیت کاملا طبیعی است. در همین حال قیمت محصولات کشاوری طی سال گذشته تا ۵۰ درصد رشد داشته است:«به گفته اقتصاددانان رابوبانک قیمت معامله شده محصولات کشاوری در سطح جهانی، از اوایل سال ۲۰۲۰ به بعد تا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش این بانک قیمت گندم، ذرت، سویا، شکر و طیف دیگری از محصولات افزایش یافته که تضعیف دلار آمریکا، بورس بازان بازار و افزایش تقاضا از کشورهای وارد کننده از دلایل آن بوده است.»

با توجه به تحمیل شدن این افزایش قیمت ها بر دوش مصرف کننده، شما در فروشگاه محل خود مجبور به پرداخت پول بیشتری برای خرید مایحتاجتان هستید، اما مقامات به ما اطمینان خاطر می دهند که وقتی اقتصاد به حالت «عادی» بازگردد، قیمت ها به ثبات خواهد رسید.

خبر خوب این است که دست کم قیمت مواد غذایی به اندازه قیمت چوب و الوار افزایش پیدا نکرده است: «بر اساس برآوردهای استاندارد انجمن ملی خانه سازان، قیمت الوار از بهار گذشته تاکنون بیش از ۱۸۰ درصد رشد داشته و این افزایش باعث شده تا میانگین قیمت یک خانه تازه ساز تک خوابه از آوریل ۲۰۲۰ تاکنون ۲۴۳۸۶ دلار افزایش پیدا کند.»

این دیگر یک تورم جدی است! عده زیادی هستند که مجبور شده اند طرح و برنامه هایشان برای ساخت خانه جدید را در ماه های اخیر کنار بگذارند، چرا که قیمت الوار طی این مدت به شکل مسخره ای افزایش یافته است.
با این حال کارشناسان فدرال رزرو اصرار دارند که هشدارها نسبت به ابرتورمی که که در راه است، چیزی جز تخیلات دیوانه وار نیست. اما طی یک سال گذشته رهبرانمان تریلیون ها تریلیون دلار را به سیستم تزریق کرده اند و این همه پول باید به جایی برود.

در چنین فضای به شدت تورم زایی این نوع اتفاقات ممکن است رخ دهد: «یک کلاژ دیجیتال ساخته دست هنرمند آمریکایی بیپل که فقط در قالب یک فایل جی پی جی است، روز پنج شنبه در حراج کریستی به قیمت بی سابقه ۶۹.۳ میلیون دلار به فروش رفت؛ مبلغی که از آثار فیزیکی ساخته دست بسیاری از بهترین هنرمندان خیلی بیشتر است.

این اثر «هر روز: پنج هزار روز اول» نام دارد. این «اثر نامحسوس» - یک دارایی دیجیتال قابل تولید با استفاده از فناوری بلاک چین با هدف تبدیل کردن کار مجازی به یک اثر منحصر به فرد- بعد از آنکه در ابتدای این حراج دو هفته ای بهای آن تنها از قیمت ۱۰۰ دلار شروع شده بود، با چنین قیمتی به فروش رفت و گران قیمت ترین اثر در نوع خود به شمار می رود.»

دلار آمریکا در حال تبدیل شدن به «پول دستمال توالتی» است و ما به سرعت به نقطه ای بی بازگشت نزدیک می شویم. دست کم اگر دستمزدهای ما نیز با سرعت هزینه های زندگی افزایش پیدا می کرد، خانواده های آمریکایی می توانستند پا به پای قیمت های رو به افزایش به پیش روند.

اما البته که چنین اتفاقی روی نمی دهد و با گذشت هر روز، آمریکاییان بیشتری از طبقه متوسط بیرون می افتند. در واقع تعداد زیادی از آمریکاییان طبقه متوسط سابق دیگر اصلا شغلی ندارند. هفته گذشته ۷۱۲ هزار آمریکایی دیگر درخواست های جدیدی را برای دریافت مزایای بیکاری ثبت کردند و تعداد این درخواست ها همچنان در همان سطح سابق باقی مانده است: «تعداد درخواست ها برای دریافت مزایای بیکاری که در طول یک هفته به ثبت می رسد، چندین ماه است که در بالاترین حد خود باقی مانده و حدود چهار برابر سطوح پیش از بحران کروناست، هرچند این نرخ ها از اوج تقریبا هفت میلیون نفری که پس از اولین دور تعطیلی ها در ماه مارس سال پیش ثبت درخواست کرده بودند، پایین تر آمده است. به نسبت فوریه سال پیش تقریبا ۱۰ میلیون شغل از تعداد مشاغل کم شده است.»

روشن است رونق اقتصادی که از آن سخن گفته می شود نباید هیچ شباهتی به وضع موجود داشته باشد. حقیقت این است که اقتصاد آمریکا در هم شکسته است و تنها راه حلی که رهبران ما در این مقطع به عقلشان می رسد، استقراض و هزینه کردن باز هم پول بیشتری است.

اکنون بایدن و زیردستانش قصد دارند ۱/۹ تریلیون دلار دیگر را به سیستم تزریق کنند. فکر می کنید که این کار بحران تورم را بهتر خواهد کرد یا باعث وخیم تر شدن آن می شود؟ لازم نیست به این سئوال پاسخی بدهید. جواب آن خود به خود روشن است.

همزمان با سر به فلک کشیدن قیمت ها، هرچه می گذرد زندگی برای بسیاری از آمریکاییان دشوارتر می شود. اگر درآمد شماهمپای بالا رفتن قیمت ها افزایش پیدا نکند، استاندارد زندگی تان تنزل پیدا خواهد کرد.

البته شما در چنین سرنوشتی اصلا تنها نیستید. اکثریت زیادی از آمریکاییان در حال تجربه کردن تغییری بزرگ در استاندارد زندگی شان هستند، در حالی که بیشتر مردم حتی متوجه نیستند چه اتفاقی دارد رخ می دهد. تنها چیزی که می دانند این است که چک های دولتی بیشتری در راه است و اکثر آنها از این موضوع به شدت خوشحال و هیجان زده اند. اما تمام این چاپ اسکناس ها، وام گرفتن ها و هزینه کردن ها، ما را در جاده خودکشی مالی ملی انداخته است.

درحالی که ما با بی پروایی کمر به از بین بردن ارزش پول ملی خود بسته ایم، سایر کشورها اندک اندک متوجه شده اند که هرچه زودتر باید برای بازگشت از این مسیر دست به اقدام بزنند. اما با توجه به اینکه دلار آمریکا به تدریج از ارز ذخیره جهان حذف می شود، برای ما اصلا و ابدا از بازگشت «به روزهای خوش گذشته» خبری نخواهد بود.

ما به پایان بازی اقتصادی بسیار نزدیکیم و کلمه «فروپاشی» برای توصیف آنچه که به تدریج دارد بر سر ما می آید به قدر کافی گویا و رسا نیست.
منبع: فارس

۱۳۹۹/۱۲/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...