نسخه چاپی

گیاهانی كه سلامتی را به شما هدیه می‌دهند

عکس خبري - گياهاني که سلامتي را به شما هديه مي‌دهند

برخی گیاهان آپارتمانی برای بهبود سلامت بدن، زیبایی پوست، كاهش استرس و خواب راحت مفید هستند كه در این خبر می توانید با این گیاهان آشنا شوید.


به گزارش نما از باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از افراد تصور می‌کنند که گیاهان آپارتمانی فقط برای تزئین استفاده می‌شوند.

آنها از داشتن بسیاری از مزایای بهداشتی و مراقبت از گیاهان خانگی آگاهی ندارند. گیاهان مانند فیلتر‌های طبیعی همچنین علاوه بر وظایفی که برای زدودن گرد و غبار و کپک دارند، مواد آلرژی زا و سایر ذرات منتقل شده در هوا را نیز به دام می‌اندازند. همچنین ۱۲ فایده سلامتی برای این گیاهان مطرح است:
۱- پیشگیری از آلرژی

گیاهان زینتی رایج با به دام انداختن ذراتی که در هوا شناور هستند و باعث ایجاد برخی از انواع آلرژی‌ های قفسه سینه یا پوستی می‌شوند، به جلوگیری یا تسکین آلرژی کمک می‌کنند. بنفشه و سایر گیاهان دارای برگ‌های تزئینی در انجام این وظیفه موثرتر هستند، اما کارشناسان توصیه می‌کنند که به طور طبیعی از انتخاب گیاهانی که دارای گرده هستند، خودداری کنید.
۲- بهبود روحیه

گیاهان با رنگ‌های شاد متنوع خود، محیط آرامش بخشی را برای چشم ایجاد می‌کنند که باعث افزایش روحیه می‌شود.

کارکنانی که در دفتر خود پشت میز کار می‌کنند و گیاهان زینتی درون اتاق کار خود دارندف روز کاری را با استرس و بیماری کمتر و احساس رضایت بیشتر سپری می‌کنند.
۳- درصد رطوبت

بخاری‌ها و تهویه هوا می‌توانند رطوبت داخل اتاق‌ها را به ویژه در زمستان تخلیه کنند. رطوبت کم می‌تواند احتمال سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را افزایش دهد یا باعث حساسیت پوست شود.

گیاهان زینتی داخل منزل مانند گیاه عنکبوتی رطوبت موجود در هوای اتاق را بهبود می‌بخشد. یک مطالعه نشان داد که گروهی از گیاهان عنکبوتی رطوبت اتاق خواب را از ۲۰ به ۳۰ درصد افزایش می دهند و باعث خوابی راحت‌تر می‌شوند.
۴- فیلتر‌های طبیعی

آلودگی‌ های فرش، رنگ، مواد شوینده، چاپگر‌های رایانه‌ای و جوهر‌ها و بسیاری چیز‌های دیگر در داخل اتاق‌ها ساطع می‌شود که به آن‌ها ترکیبات آلی فرار گفته می‌شود.

این آلودگی‌ها می‌توانند در هوا جمع شده و چشم و پوست را تحریک، بیماری آسم را در عده‌ای تشدید و یا برای دیگران تنفس را دشوار کنند.

گیاهان خانگی می‌توانند ترکیبات آلی فرار را جذب کنند. فهرستی از گیاهان با تصفیه مناسب هوا شامل پیچک انگلیسی، سرخس مارچوبه و درخت اژد‌ها وجود دارد.
۵- بهبود هضم غذا

نعناع می‌تواند به رفع نفخ، گاز و سایر مشکلات پس از خوردن غذا کمک کند. انواع مشهوری که می‌توان آن‌ها را در داخل خانه در ظروف پرورش داد، شامل نعناع فلفلی، نعناع سنبلی و ریحان است که به آرامش معده کمک می‌کند.
۶. آرامش

گیاه معطر اسطوخودوس بنفش برای قرن‌ها یکی از دارو‌های مهم گیاهی بوده است. روغن اسطوخودوس را می‌توان برای آروماتراپی روی پوست سر ماساژ داد یا استشمام کرد. برگ‌ها را نیز می‌توان جوشاند و به چای افزود. برخی از مطالعات که نیاز به شواهد بیشتری دارند نشان می‌دهد که اسطوخودوس به آرامش و کاهش استرس کمک می‌کند.
۷- کمک‌های اولیه

شیره گیاه آلوئه ورا یک درمان خانگی رایج برای آفتاب سوختگی و سایر سوختگی‌های جزئی است. علاوه بر آب آلوئه ورا که به عنوان درمان یبوست استفاده می‌شود، ژل آلوئه ورا می‌تواند پسوریازیس و سایر بیماری‌ های پوستی را آرام کند.
۸- خواب راحت

گیاهان با عمل فتوسنتز دی اکسید کربن را جذب و اکسیژن آزاد می‌کنند. برخی از گونه‌ها مانند گل داوودی حتی پس از غروب آفتاب نیز به تأمین اکسیژن ادامه می‌دهند. برخی از گلدان‌های شاد را می‌توان در اتاق خواب قرار داد تا مقدار بیشتری اکسیژن کسب کند که به طور موثر در بهبود کیفیت خواب نقش دارد.
۹. کاهش استرس

محققان فشار خون، ضربان قلب و حتی سطح کورتیزول داوطلبان را هنگام انجام کار‌های سخت در اتاق‌های دارای گیاهان زینتی مانند درخت عشق یا گیاه مار اندازه گیری کردند. به نظر می‌رسد که انجام فعالیت‌های دشوار در داخل اتاق‌هایی که شامل گیاهان زینتی خانگی هستند، به آرامش و کاهش استرس کمک می‌کند.
۱۰- افزایش تمرکز

وجود گیاهان در محیط فعالیت تمرکز بر انجام کار را آسان و حافظه را تقویت می‌کند. نتایج حاصل از یک مطالعه نشان داد که دانش آموزان حاضر در کلاس‌های دارای سه گیاه سبز در مقایسه با کودکان در کلاس‌های بدون گیاهان سبز، در آزمون‌های ریاضی، هجی، خواندن و علوم عملکرد بهتری دارند.
۱۱ - سرعت بهبودی

بردن یک شاخه گل یا گیاهان زینتی در گلدان یا گلدان به بیمار می‌تواند چیزی فراتر از یک حرکت خوب باشد. گیاهان و گل‌ها در واقع به بیماران کمک می‌کند تا سریعتر بهبود یابند. محققان دریافته اند افرادی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند در صورت داشتن گیاهان در اتاق دارای گیاهان و یا مشرف به منظره‌های سرسبز سریعتر بهبود می‌یابند.

آن‌ها همچنین با وجود گیاهان و سبزه‌ها درد را بهتر تحمل می‌کنند و به میزان کمتری دارو نیاز دارند. متخصصان توصیه می‌کنند هنگام عیادت از بیمار در حال بهبودی گل ارکیده یا چمچه‌ای را انتخاب کنید.
۱۲- بهبود سلامت روان

برخی از درمانگران از باغبانی برای کمک به درمان افسردگی، اسکیزوفرنی و سایر شرایط روانی استفاده می‌کنند. یادگیری مراقبت از یک گیاه زنده ممکن است به کاهش اضطراب و استرس، بهبود توجه و کاهش شدت افسردگی کمک کند. گیاهان همچنین به افرادی که در حال بهبودی هستند و همچنین مبتلایان به زوال عقل یا در خانه‌ها و مراکز مراقبت طولانی مدت کمک می‌کنند.
خبرهای مرتبط

۱۳۹۹/۱۲/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...