نسخه چاپی

احمدی‌نژاد مهمان شب «عُرُس» خواهد شد

به گزارش فارس، محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور اسلامی ایران دوشنبه این هفته به منظور شرکت در مراسم بزرگداشت مولانا شاعر بزرگ ایرانی به شهر قونیه ترکیه سفر می کند.

یک منبع آگاه در نهاد ریاست جمهوری با اعلام این خبر به فارس گفت: هنوز به طور قطعی درباره این مسئله تصمیم‌گیری نشده است، اما دعوت نامه رسمی نخست وزیر ترکیه از رییس جمهور برای شرکت در این مراسم ارسال شده است.

وی افزود: با این حال و به احتمال زیاد این سفر در نیمه هفته جاری و روز دوشنبه انجام خواهد شد و رییس جمهور عازم شهر قونیه در ترکیه خواهند شد.

این منبع آگاه تصریح کرد: سفر رییس جمهور به ترکیه یک سفر دو جانبه نیست و تنها به منظور شرکت در این مراسم صورت می گیرد، اما جزییات سفر رییس جمهور به ترکیه هنوز نهایی نشده است.

بنابر این گزارش مراسم بزرگداشت مولانا شاعر شهیر ایرانی هرساله با مراسمی خاص در شهر قونیه برگزار می شود.

*ترکیه به دنبال مصادره شاعر ایرانی

مقبره مولانا که در حال حاضر به عنوان سمبل شهر قونیه از آن یاد می شود، در واقع محل سکونت پدر و خانواده مولوی به هنگام اقامت ایشان در قونیه بوده است.

مولانا نیز پس از مرگ در همین مکان دفن شد. همچنین بهاءالدین، پسر مولانا، بعضی از اقوام و یاران و مریدان وی از جمله صلاح الدین زرکوب و حسام الدین چلبی نیز در این مکان آرمیده اند. هر ساله دوستداران مولانا در 17 دسامبر مصادف با سالگرد وفات مولانا که شب عُرُس(Arus) نامیده می شود از اطراف و اکناف ترکیه و جهان بر مرقد او حاضر می شوند تا شاهد مراسم ویژه بزرگداشت مولانا باشند.

کشور ترکیه نیز همه ساله تبلیغات وسیعی را برای حضور جهانگردان از سرتاسر دنیا و معرفی مولانا به عنوان شاعر ترک انجام می‌دهد.

در این میان تلاش فراوان ترکیه بر ترک نشان دادن مولانا با واکنش فرهنگ دوستان ایرانی روبه رو شده است، به گونه ای که حتی برخی از آنان از تلاش ترکیه برای مصادره این شاعر ایرانی سخن می گویند.

طی چند سال اخیر نیز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز تلاش فراوانی برای برگزاری مراسمی مشابه در ایران انجام داده بود.

۱۳۹۱/۹/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...