نسخه چاپی

ناگفته های بازار ارز از زبان وزیر اقتصاد

عکس خبري -ناگفته هاي بازار ارز از زبان وزير اقتصاد

وزیر اقتصاد و دارایی تصریح كرد: بخشی از التهابات ایجاد شده در بازار ارز كشور مربوط به فشارهایی است كه در عرصه تحریم های بین المللی به ایران تحمیل شده است یعنی ایجاد محدودیت مبادلات ارزی مانع تسویه شدن تبادلات ارزی كشور و ایجاد التهاب در بازار داخلی آن هم از نوع كمبود جنس و هم موجب نارسایی و نارضایتی می شود.

التهاب موجود در بازار ارز بخشي مربوط به تحميل فشارها براساس تحريم هاي بين المللي است و بخش ديگر آن مربوط به عوامل داخلي همانند سوداگري در بازار ارز است.

سيد شمس الدين حسيني وزير اقتصاد به باشگاه خبرنگاران گفت: اتفاقي كه در سال جاري در بازار ارز افتاد بخشي از آن مربوط به جريانات نيمه دوم سال 89 يعني دقيقا از زمان روزهاي پاياني تابستان سال گذشته كه بازار ارز در آن روزها شاهد بروز علامت هايي در خصوص افزايش نرخ ارز در كشور بود، بر مي گردد.

وزير اقتصاد با تاكيد بر اين موضوع كه اقتصاد ايران هم مانند ساير اقتصادهاي دنيا تعاملات زيادي با كشورهاي خارجي دارد، تصريح كرد: اگر فرض كنيم رقم توليد ناخالص ملي كشورمان 470 هزار ميليارد تومان باشد و براساس مركز آمار ايران سهم تجارت از اين رقم چيزي حدود 150 هزار ميليارد تومان باشد.

وي ادامه دادبنابراين در نظر گرفتن سهم درآمدي نفتي و غير نفتي و واردات و در كنار احتساب سهم بخش خدمات و حساب سرمايه اين رقم به طور حتم بيشتر از اين خواهد بود.

وزير اقتصاد و دارايي تصريح كرد: بخشي از التهابات ايجاد شده در بازار ارز كشور مربوط به فشارهايي است كه در عرصه تحريم هاي بين المللي به ايران تحميل شده است يعني ايجاد محدوديت مبادلات ارزي مانع تسويه شدن تبادلات ارزي كشور و ايجاد التهاب در بازار داخلي آن هم از نوع كمبود جنس و هم موجب نارسايي و نارضايتي مي شود.

سخنگوي اقتصادي دولت با بيان اينكه در كنار اين جريان البته موارد ديگري هم مانند تمركز رسانه هاي خارجي بر ايجاد تنش بيشتر در بازار ارز ايران و بعضا ارائه تحليل هاي نادرست از سوي برخي عوامل داخلي نيز باعث ايجاد نابساماني در بازار ارز كشور مي شود، اظهار داشت: كشورهايي كه ما را تحريم كردند با اعمال سياست هاي مغرضانه همچون انسداد كانال هاي نقل و انتقال پول سعي در ايجاد بحران اقتصادي در ايران دارند.

حسيني درباره نقش عوامل غير اقتصادي ادامه داد: اگر فقط موضوع افزايش قيمت ارز به نحوه عرضه و يا مبادله آن محدود مي شد اين سير صعودي در مورد قيمت ارز در بازار داخلي اتفاق نمي افتد اما متاسفانه يك مجموعه كامل از عوامل متعدد باعث ايجاد چنين تنشي در بازار ارز كشور شد كه تقاضاي سفته بازي و در واقع سوداگري را در بازار ارز زياد كرد.

*التهاب در بازار ارز ايران كاري حساب شده از سوي خارجي ها

وزير اقتصاد عنوان كرد: ايجاد التهاب در بازار با برنامه ريزي دقيق از سوي خارجي ها به مرحله اجرا گذاشته شده زيرا كشورهاي خارجي دنبال آن هستند كه به قول خودشان جمهوري اسلامي ايران را تحت فشار قرار دهند اگر چه برخي هم دنبال تحت فشار قرار دادن دولت هستند.

وي درباره نقش و عوامل داخلي كشور و تاثير فعاليت هاي ارز گفت: به عقيده من عامل اصلي عوامل داخلي نيستند اگر چه در يك مرحله تاثير تشديد كننده بر روي التهاب بازار ارز داشتند در حالي كه عوامل خارجي نقش پر رنگ تري در تحولات بازار ارز كشور داشتند ديگر آنكه در اقتصاد موضوع توجه به حاشيه ها مهمتر از بررسي عوامل اصلي است.

۱۳۹۰/۱۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...