نسخه چاپی

۲ سد لاستیكی مازندران نیمه اول امسال بهره‌برداری می‌شود

? سد لاستيکي مازندران نيمه اول امسال بهره‌برداري مي‌شود

مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای مازندران گفت كه روند ساخت سد لاستیكی در فرح‌آباد ساری و بخش سرخرود محمودآباد با سرعت ادامه دارد و تا پیش از پایان دوره فعالیت دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش نما ،  محمد اسماعیل یخکشی روز سه شنبه در حاشیه افتتاح سد لاستیکی لاریم جویبار که با حضور ویدیوکنفرانسی وزیر نیرو  برگزار شد ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در حال حاضر سازه‌های بتونی سد لاستیکی فرح آباد بر روی رودخانه تجن و سد لاستیکی سرخرود بر روی رودخانه هراز به اتمام رسیده است و بقیه کارها هم در حال انجام است.

وی با اعلام این که سد لاستیکی فرح آباد یکهزار هکتار و سد لاستیکی سرخرود ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را مشروب می کند ، گفت : متاسفانه به دلیل تاخیر در اختصاص بودجه ساخت این سدهای کم هزینه و  زودبازده در استان طولانی شده است.

یخکشی توضیح داد : ساخت سد لاستیکی فرح آباد ۱۰ سال پیش شروع و آن زمان با کمتر از سه میلیارد تومان قابل بهره برداری بوده ، اما اکنون با ۲۳ میلیارد تومان به مرحله افتتاح می رسد.

وی سرمایه گذاری سد سرخرود را ۱۸میلیارد تومان اعلام کرد و افزود :  جلوگیری از پیشروی آب شور دریا و بازچرخانی آب در این منطقه از مزیت های مهم و اساسی سدهای لاستیکی روی رودخانه های منتهی به سواحل دریای خزر است.

ساخت ۶ سد لاستیگی جدید

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران همچنین از ساخت  ۶ سد لاستیکی جدید در استان خبر داد و گفت که طرح ساخت این سدها در مرحله مطالعه قرار دارد.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به اهمیت ساخت و مزیت های سدهای لاستیکی در شمال کشور و اعلام وزیر نیرو مبنی بر اولویت تخصیص اعتبار به این نوع سدها ، بخشی از آب های سطحی مازندران برای بهره گیری مطلوب مهار شود.

یخکشی ساخت نخستین سد لاستیکی کشور در مازندران را نشانگر مساعد بودن زمینه ساخت اینگونه سدها در استان دانست و گفت : سدهای لاستیکی علاوه بر تامین آب بخش کشاورزی ،  در بازچرخانی پساب کشاورزی در انتهای رودخانه های استان که به دریا وصل می شوند نقش مهمی دارند.

وی افزود : سدهای لاستیکی همچنین دارای کارکرد گردشگری هم هستند و برای سد لاریم که امروز بهره برداری شد ، طرح گردشگری و تفریحی آماده واگذاری به سرمایه گذاران است.

 سد لاستیکی " لاریم " شهرستان جویبار در استان مازندران همسو با اجرای پویش هرهفته الف_ب_ایران امروز سه شنبه با حضور ویدیو کنفرانسسی رضا اردکانیان وزیر نیرو به بهره‌برداری رسیده است.

این سد با هزینه ۱۸۰ میلیارد ریال قابلیت تنظیم چهار میلیون متر مکعب آب را دارد و می تواند در زمان بهره برداری اشتغال منطقه را تا ۲ هزار نفر افزایش دهد.
سد لاستیکی لاریم علاوه بر تامین آب برای چهار هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری دشت لاریم ، از تداخل آب شیرین رودخانه با آب شور دریا در فصول کم آبی جلوگیری می کند و ظرفیت باز چرخانی پساب کشاورزی را نیز دارد.

ایرنا

۱۴۰۰/۱/۲۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...