نسخه چاپی

مقاله ناامید كننده واشنگتن پست درباره 1+5

جابی واریك در مقاله ای در روزنامه واشینگتن پست كه كارشناسان ایرانی آن را ناامید كننده می دانند، از قول قام های رسمی دولت امریكا تصریح كرد پیشنهاد جدید خطاب به ایران فقط در حد برخی ریزه كاری ها بهبود پیدا كرده و نكته جدید چندانی در آن وجود ندارد.

به گزارش نما به نقل از ایران هسته ای، جابی واریک در مقاله ای در روزنامه واشینگتن پست که کارشناسان ایرانی آن را ناامید کننده می دانند، از قول قام های رسمی دولت امریکا تصریح کرد پیشنهاد جدید خطاب به ایران فقط در حد برخی ریزه کاری ها بهبود پیدا کرده و نکته جدید چندانی در آن وجود ندارد.

متن کامل مقاله واریک که روز شنبه 25 آذر 1391 (15 دسامبر 2012) در روزنامه واشینگتن پست منتشر شده در ادامه می آید.

با توجه به علائمي که نشان مي دهد سران ايران خواستار برگزاري نشست فوري براي مذاکره درمورد کاهش فعاليت هاي هسته اي اين کشور در ازاي کاهش تحريم هاي بين المللي هستند، آمريکا و 5 قدرت ديگر جهان با شتاب خود را براي از سرگيري مذاکرات احتمالي با اين کشور آماده مي کنند.

شش کشور قدرتمند جهان بر روي يک بسته تشويقي جديد به منظور پيشنهاد به ايران توافق کردند. به گفته مقامات آمريکايي و اروپايي، اين بسته در مقابل موافقت ايران با متوقف کردن برخي فعاليت هاي کليدي هسته اي خود به اين کشور ارائه خواهد شد. اوايل امسال ايران پيشنهاد مشابهي را رد کرد اما مقامات آمريکايي معتقدند به علت فشار ناشي از تحريم هاي بين المللي موضع ايران کمي نرم تر شده است. يک مقام ارشد دولتي روز جمعه گفت: برآورد ما اين است که آنها آماده دستيابي به توافق هستند.

اين گفت وگوها نخستين مذاکرات سطح بالا درمورد برنامه هسته اي ايران از ماه ژوئن خواهد بود. تهران احتمال از سرگيري قريب الوقوع مذاکرات با قدرت هاي جهان را تاييد نکرد. روز جمعه يکي از اعضاي گروه مذاکره کننده هسته اي ايران درمورد احتمال توافق با 6 قدرت جهان يعني گروه پنج به علاوه يک ابراز ترديد کرد. مصطفي دولتيار در سفر خود به هند به خبرنگاران گفت: من شخصا در اين زمينه خوشبين نيستم. اما وي افزود: هرچيزي مي تواند موضوع مذاکره باشد.

3 مقام آمريکايي و اروپايي گفتند مذاکره کنندگان ايراني درحال بحث درمورد جدول زماني مذاکرات جديد هستند که احتمالا در استانبول برگزار خواهد شد. به گفته اين مقامات که خواستند نامشان فاش نشود،‌ هرچند که به احتمال قوي مذاکرات پس از تعطيلات سال نو آغاز خواهند شد اما احتمال دارد نشست هاي مقدماتي از هفته آينده نيز شروع شوند.

مقامات آمريکايي هدف از برگزاري اين نشست ها را بررسي تمايل ايران به متوقف کردن برخي فعاليت هاي هسته اي خود به عنوان يک اقدام موقتي يا گامي در جهت اعتماد سازي بيان مي کنند. در مقابل اين اقدام به ايران پيشنهاد مي شود در اجراي برنامه هسته اي غيرنظامي به آن کمک شود و تحريم هاي مربوط به خريد قطعات هواپيما لغو شود. به گفته اين مقامات اقدامات موقتي اگر مورد پذيرش ايران قرار گيرد نقطه آغازي خواهد بود براي چانه زني هاي بيشتر که محدوديت هاي دائمي براي برنامه هسته اي ايران ايجاد خواهد کرد و درمقابل تحريم هاي اقتصادي اين کشور نيز لغو خواهد شد.

گروه 1+5 در زمان سه دور مذاکره بي نتيجه با ايران در فصل بهار تقاضاهاي مشابهي مطرح کرده بودند. در آن زمان مقامات ايراني گفتند لغو تحريم هاي پيشنهادي اين گروه کافي نيست و آنها پيش از شروع مجدد مذاکرات منتظر نتيجه انتخابات رياست جمهوري آمريکا خواهند شد. از آن زمان تحريم هاي بين المللي برضد ايران شديدتر شده است.

يک مقام آمريکايي گفت: در پيشنهاد مطرح شده به ايران نسبت به دور قبلي مذاکرات تغييراتي ايجاد شده است. وي افزود اگر تهران نشان دهد که به پیشرفت و رسیده به نتیجه علاقه مند است، برخي فکرها براي جذاب تر کردن مشوق ها مطرح خواهد شد. اين مقام گفت: ماهيت بسته پيشنهادي در کل مانند قبل است اما برخي ريزه کاري ها تغيير کرده اند. ما مي خواهيم ببينيم آيا ايرانيان در جايگاهي هستند که به توافق دست يابند و يا اصلا قادر به چنين کاري هستند.

يکي از خواسته هاي اصلي که هم در بسته قبلي و هم در بسته جديد وجود دارد اين است که ايران بايد توليد اورانيوم غني شده با درجه خلوص متوسط را که مي تواند به سادگي به سوخت مورد نياز براي بمب هاي هسته اي تبديل شود، متوقف کند. همچنين از ايران خواسته خواهد شد فعاليت ها در تاسيسات غني سازي زير زميني فوردو را که ساخت آن به تازگي تکميل شده است، متوقف کند. از زمان مذاکرات ماه ژوئن برنامه هسته اي ايران پيشرفت زيادي داشته است اما بر اثر تحريم هاي بين المللي که صادرات نفت ايران را تحت تاثير قرار داده و صنعت بانکداري آن را فلج کرده، اين کشور با مشکلات اقتصادي زيادي مواجه است.

مقامات فعلي و پيشين آمريکا مي گويند: برخي از سران ايران درحاليکه درظاهر برضد تحريم ها سخن مي گويند اما نشان داده اند که با پذيرش برخي محدوديت ها در زمينه برنامه هسته اي کشور موافقند.

دنيس راس که تا سال گذشته مشاور ارشد کاخ سفيد درامور مربوط به ايران بود مي گويد: تحريم ها علاقه آنها به يافتن راهي براي رهايي از بن بست را به شدت افزايش داده اند. وي نتيجه گرفته است که برخي اشارات از سوي سران ايران نشان مي دهد زمينه براي مذاکره آماده است.

گزارش هاي مربوط به پيشرفت مذاکرات روز جمعه بين مقامات ايراني و کارشناسان آژانس بين المللي انرژي اتمي، مقامات آمريکايي را تشويق کرده است.

مقامات آژانس پس از دو روز مذاکره اعلام کردند دو طرف براي دستيابي به توافق آمادگي دارند. هرمن ناکارتس، رئيس بازرسان آژانس در وين به خبرنگاران گفت: احتمالا توافق نهايي که به بازرسان اجازه مي دهد از پارچين ديدن کنند ماه آينده امضا خواهد شد. وي سفر خود به ايران را مثبت ارزيابي کرد.

۱۳۹۱/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...