نسخه چاپی

اعلام رسمی خروج نظامیان آمریكا از افغانستان توسط بایدن

علت اصلی خروج آمریكا از افغانستان

عکس خبري -سناريوي محتمل

رئیس جمهور آمریكا با اعلام رسمی خروج نیروهای این كشور از افغانستان تا چندی دیگر گفت، اگر طالبان به ما حمله كند، با تمام ابزارهای موجود پاسخ خواهیم داد.

به گزارش نما رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه شب به وقت تهران به طور رسمی اعلام کرد که نیروهای آمریکا از افغانستان خارج خواهند شد.
«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در این باره گفت : «ما نمی‌توانیم به چرخه گسترش و توسعه حضور ایالت متحده در افغانستان ادامه دهیم . عقب نشینی در یکم ماه مه (شنبه ۱۱ اردیبهشت) با هماهنگی با ناتو آغاز میشود.»
این سخنان در حالی گفته می شود که بر اساس توافق دوحه واشنگتن تعهد کرد که در یک روند تدریجی، نیروهای خود را تا 15 اردیبهشت، از افغانستان خارج کند. طالبان هم متعهد به قطع همکاری با گروه‌های تروریستی ازجمله القاعده شده و تعهد داده تا از شدت حملات خود بکاهد و مذاکرات صلح با دولت افغانستان را به پیش برد.اما حال تاریخ جدیدی از سوی مقامات آمریکایی تعیین شده است
آمریکا با شعار مبارزه با تروریسم افغانستان را اشغال کرد، اما در مدت حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان نه تنها تروریسم از بین نرفت بلکه عملیات های تروریستی رو به افزایش گذاشت. با حضور آمریکا در افغانستان این کشور به محلی برای سازمان‌دهی گروه‌های تروریستی همچون داعش تبدیل شد
حال آمریکا اعلام کرده که در روز 11 سپتامبر از افغانستان خارج می شود تصمیمی که بعید است آمریکا به آن جامعه ی عمل بپوشاند چرا که آمریکا تا به امروز به هیچ یک از توافق های خود عمل نکرده است بنظر می رسد این تصمیم تنها به دلیل جلوگیری از ایجاد تنش با طالبان و مصون نگه‌داشتن نیروهای آمریکایی صورت گرفته باشد چرا که طالبان گفته است که بعد از ۱۵ اردیبهشت (که مهلت قیدشده در توافق این گروه با آمریکا برای خارج شدن نیروهای آمریکایی از افغانستان است) به نیروهای خارجی حمله خواهد کرد.
همچنین گروه طالبان در نخستین سالگرد صدور توافق صلح، با ابراز امیدواری به ادامه مذاکرات به نیروهای آمریکایی هشدار داده بود که هم‌اکنون به موشک و پهپاد مجهز است و «اگر جنگ از سر گرفته شود، امریکا آرزوی برگشت به گذشته را خواهد کرد.»
بایدن هیچ گزینه ای جز رفتن ندارد. او نه پول کافی برای تطمیع سیاستمداران و جریان های همسوی خود رادارد، نه می تواند بجنگد و نه راه خروج آبرومندانه ای را پیش روی خود می بیند.
اما باید مراقب بود که خروج آمریکا باعث ایجاد خلاء امنیتی در این کشور نشود چرا که در این صورت گروه های تکفیری و تروریستی قدرت گرفته و موجب ناامنی برای کشورهای همسایه خواهند شد .

۱۴۰۰/۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...