نسخه چاپی

ارتباط میان بارداری و افزایش خطر ایجاد سنگ كلیه

عکس خبري -ارتباط ميان بارداري و افزايش خطر ايجاد سنگ کليه

نتایج یك مطالعه جدید نشان می دهد باردارشدن ریسك ابتلا به سنگ كلیه را افزایش می دهد.


به گزارش نمابه نقل از مدیسن نت، تحقیقات قبلی حاکی از آن بود که تعدادی از تغییرات مربوط به بارداری در بدن می‌تواند در تشکیل سنگ کلیه نقش داشته باشد، اما به گفته محققان کلینیک مایو آمریکا، این مطالعه برای اولین بار شواهدی از این ارتباط را ارائه می‌دهد.

در این مطالعه گزارش پزشکی حدود ۳۰۰۰ زن از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۲ مورد بررسی قرار گرفت و با گروه کنترل متشکل از ۱۸۹۰ نفر مقایسه شد.

محققان نتیجه گرفتند که بارداری خطر ابتلاء به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد و این خطر در زمان نزدیک به زایمان بیشتر و پس از یک سال پس از زایمان کاهش می‌یابد.

محققان این مطالعه خاطرنشان کردند سنگ‌های علامت دار کلیه شایع‌ترین دلیل بستری شدن زنان باردار در بیمارستان است. این موارد در یک از هر ۲۵۰ تا ۱۵۰۰ بارداری اتفاق می‌افتد که بیشتر اوقات در سه ماهه دوم و سوم بارداری روی می‌دهد.

دکتر «اندرو رول»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما فکر می‌کردیم که خطر بروز سنگ کلیه در دوران بارداری زیاد باشد، اما از اینکه این خطر تا یک سال پس از زایمان همچنان بالا بود تعجب کردیم.»

وی در ادامه افزود: «خطر ابتلاء به سنگ کلیه در یک سال بعد از زایمان نیز کمی افزایش یافته است. این یافته نشان می‌دهد در حالی که بیشتر سنگ‌های کلیوی که در دوران بارداری ایجاد می‌شوند با عبور دردناک زود تشخیص داده می‌شوند، اما بعضی از آنها ممکن است برای مدت طولانی در کلیه باقی بمانند.»

به گفته رول، «در بارداری، سنگ کلیه می‌تواند عوارض قابل توجهی، از پره اکلامپسی (فشارخون بالا) و عفونت‌های دستگاه ادراری گرفته تا زایمان زودرس و از دست دادن بارداری را به همراه داشته باشد. از اینرو تشخیص و درمان سنگ کلیه در دوران بارداری می‌تواند چالش برانگیز باشد.»

توصیه‌های عمومی برای زنان باردار برای جلوگیری از بروز سنگ کلیه مصرف زیاد مایعات و رژیم غذایی کم نمک است. همچنین به جای استفاده از مکمل‌های کلسیم، زنان باردار بهتر است میزان کلسیم موردنیاز خود را از لبنیات دریافت نمایند.
منبع: مهر

۱۴۰۰/۱/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...