نسخه چاپی

كاهش بارش‌های بهاری بر شدت خشكسالی می‌افزاید

کاهش بارش‌هاي بهاري بر شدت خشکسالي مي‌افزايد

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی كردستان اعلام كرد كه بارش‌های اردیبهشت و خرداد در حد میانگین بلند مدت نخواهد بود و بر شدت خشكسالی افزوده خواهد شد.

به گزارش نما ، تحلیل نقشه‌ها و مدل‌های بلند مدت داخلی و خارجی هواشناسی که از ابتدای اردیبهشت ماه تا پایان سالجاری زراعی بارش‌ها را ثبت کرده است نشان می دهد که بارش ها از حد میانگین بلند مدت کمتر خواهد بود.

طبق تحلیل‌های انجام شده در مدت ذکر شده دما نیز از میانگین بلند مدت بیشتر خواهد بود.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی کردستان با بیان اینکه میانگین بارش کردستان در خرداد ماه حدود ۱۰ میلیمتر است، تصریح کرد که بارش نرمال اردیبهشت ماه کردستان حدود ۴۰ تا ۶۰ میلیمتر است که پیش‌بینی تحقق این مقدار بارش نیز دور از انتظار است.

طبق بررسی‌های انجام شده ابتدای سال زراعی آینده یعنی از مهر ماه سالجاری نیز بارش‌ها کمتر از میانگین بلند مدت خواهد بود.

کمبود‌های گذشته بارشی در ۲ ماه آینده جبران نخواهد شد بلکه بر شدت خشکسالی افزوده می شود، با تداوم کاهش بارش‌ها در ماه‌های آینده شاهد آن خواهیم بود که بسیاری از روستا‌های کردستان با مشکل تامین آب شرب مواجه خواهند شد که مسئولین مربوطه از هم اکنون دنبال چاره اندیشی باید باشند.

کاهش ۲۶ درصدی بارش‌ها نسبت به میانگین بلند مدت و کاهش ۳۴ درصد نسبت به سال گذشته که میانگین بارش استان تاکنون ۲۸۸ میلیمتر بوده است که میانگین بلند مدت آن ۳۹۱ میلیمتر و میانگین سال گذشته نیز ۴۳۷ میلیمتر بوده است.

 کاهش بارش‌ها نسبت به میانگین بلند مدت در ایستگاه سنندج ۲۵ درصد، سقز ۱۶ درصد، کامیاران ۳۷ درصد، سروآباد ۴۰ درصد، قروه ۳۶ درصد، مریوان ۳۴ درصد بوده است.

خطر خشک شدن دریاچه ارومیه

سال آبی جاری سال خشک و کم بارشی بوده است علاوه بر آن برف زیادی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نبارید که طی فروردین و اردیبهشت به سمت سد‌ها حرکت کنند این درحالیست که بر اساس توافق‌های انجام شده قرار بوده است که در سال‌های کم بارشی مثل امسال مصرف آب در تمامی حوزه‌ها ازجمله کشاورزی کاهش پیدا کند تا محیط زیست بتواند حق خود را برداشت کند، اما متاسفانه در شرایط کنونی فقط حق‌آبه دریاچه ارومیه از بین رفته است.

در سال آبی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ میزان بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از سال آبی جاری کمتر بود، اما طی این سال حدود ۴۶۱ میلیون متر مکعب آب به سمت دریاچه رهاسازی شد. سرخوش ضمن بیان این مطالب تصریح می‌کند: این مسئله نشان می‌دهد که حتی در سال‌های خشک نیز می‌توان حق محیط زیست از آب را پرداخت کرد.

وضعیت سد‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه چندان وخیم نیست. رییس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در این‌باره توضیح می‌دهد: درحال حاضر حجم آب سد‌ها در استان آذربایجان غربی ۹۶۰ میلیون متر مکعب است که نسبت به سال قبل تنها حدود ۱۰ درصد کمتر شده است. از سویی دیگر میزان بارش‌ها در این حوضه نسبت به سال قبل حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است. به‌هرحال هیچ کدام از این موارد نمی‌تواند دلیلی بر عدم پرداخت حق‌آبه دریاچه ارومیه شود.

این نگرانی وجود دارد که در صورت عدم پرداخت حق‌آبه با شروع گرما و تبخیر آب تراز و حجم آب دریاچه ارومیه کاهش پیدا کند، می‌گوید: در حال‌حاضر تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۴۲ سانتیمتر است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۳۸ سانتیمتر کمتر شده است البته باید این موضوع را در نظر گرفت که بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده دریاچه ارومیه ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر عمق پیدا کرده است و لایه‌های نمکی در آن حل شده‌اند.

یکتا

۱۴۰۰/۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...