نسخه چاپی

افزایش هزینه‌های نظامی در جهان با وجود كرونا

عکس خبري -افزايش هزينه‌هاي نظامي در جهان با وجود کرونا

موسسه تحقیقات صلح بین المللی استكهلم گزارش سالانه خود در مورد هزینه های نظامی جهان را منتشر كرد.



به گزارش نما، هزینه‌های نظامی در جهان در سال ۲۰۲۰ با وجود بحران شیوع کرونا شاهد رشدی نزدیک به ۳ درصدی بود.

به گزارش «اسپوتنیک»، در حالی که کارشناسان پیش بینی می‌کردند هزینه‌های نظامی در جهان به دلیل آسیب گسترده بحران بیماری کرونا به اقتصادهای بزرگ و کوچک، کاهش یابد، برخی از گزارش‎ها، فرضیه تضعیف روندهای استراتژیک درازمدتی یک دهه‌ای بر اثر شیوع کرونا را منتفی نشان می‌دهند.

براساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی «استکهلم» (SIPRI) که روز دوشنبه، ۶ اردیبهشت، منتشر شد، هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با داده‌های سال ۲۰۱۹، شاهد رشدی ۲.۶ درصدی بود و به رقم ۱.۹۸ تریلیون دلار افزایش یافت.

کشورهایی که در میانه بحران همه گیری کرونا، بالاترین میزان هزینه نظامی را داشتند، آمریکا، چین، هند، روسیه و انگلیس هستند.

سهم آمریکا از هزینه‌های نظامی جهان ۳۹ درصد و سهم چین ۱۳ درصد بوده است.

برزیل و روسیه از جمله کشورهایی هستند که کمتر از مبلغ برنامه ریزی شده، خرید تسلیحات نظامی داشته‎اند.

گزارش مذکور می‎گوید که این رشد هزینه خرید تسلیحات در حالی رخ داد که تولید ناخالص داخلی بر اثر پیامدهای کرونا ۴.۴ درصد کاهش داشت؛ این میزان کاهش از بحران شدید مالی سال ۲۰۰۹ تاکنون بی سابقه بوده است.

یکی از نویسندگان این گزارش، ضمن «غیرمنتظره» خواندن آمار مربوط به هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۲۰، گفت «کارشناسان تصور می‌کردند بحران کرونا، سبب کاهش هزینه‌های نظامی می‌شود؛ اما با اطمینان می‌توان نتیجه گرفت که کرونا دستکم در سال ۲۰۲۰ تاثیر قابل توجهی بر هزینه‌های نظامی جهانی نداشته است.»

به گفته وی، «دولت بایدن نشانه‌ای از کاهش هزینه‌های نظامی ارائه نکرده است.»
منبع: میزان

۱۴۰۰/۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...