نسخه چاپی

ایران هدف اصلی دزدان اطلاعات از آژانس

گاردین در گزارشی با اشاره به این كه وین به لانه جاسوسان تبدیل شده است، هدف اصلی جاسوس‌هایی كه به مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رفت و آمدها می‌كنند را برنامه هسته‌یی ایران خواند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، جولین بورگردر، روزنامه گاردین نوشت که جاسوس‌های ارشد از سراسر جهان در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمع شده‌اند.

در سال‌های نخستین جنگ سرد، وین پایتخت جاسوسی جهان بود، یک شهر بین‌المللی و دچار چند دستگی در کنار پرده آهنین بود که به دلیل رقابت قدرت‌های جهانی برای پیشی گرفتن از یکدیگر، مملو از دسیسه بود. اکنون این شهر متحد، مرفه و بکر است اما جاسوسان با قدرت به آن بازگشته‌اند.

این روزنامه ادامه داد که تفاوت دوران کنونی این است که این بار ایران به جای شوروی هدف قرار گرفته است.

آن چه آژانس‌های بین‌المللی جهان را به این شهر می‌کشاند، دیده‌بان هسته‌یی یعنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. نشست‌های فصلی شورای حکام با حضور مقامات ارشد امنیتی و دانشمندان هسته‌یی از سراسر جهان از جمله ایران برگزار می‌شود و جاسوس‌ها آن‌ها را تا وین تعقیب می‌کنند. هدف جامعه اطلاعاتی برنامه هسته‌یی ایران است. وجود و دامنه هرگونه فعالیت پنهانی تسلیحاتی که غرب به آن مظنون است و ایران تکذیبش می‌کند می‌تواند تعیین کند که آیا جهان به سمت جنگ دیگری در خاورمیانه می‌رود یا خیر.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان داور بین‌المللی جهان هسته‌یی، نیز ناگزیر به یک هدف اطلاعاتی تبدیل شده است. نام این بازی، نفوذ بر قضاوت‌های آژانس و در صورت شکست در این اقدام، دست کم فهمیدن این موضوع است که در پرونده‌های این نهاد چه چیزهایی قرار دارد.

در حالی که خطرات بین‌المللی افزایش می‌یابد فشارها بر آژانس نیز افزایش داشته است. یوکیا آمانو، مدیرکل فعلی آژانس در سال 2009 پس از رقابتی تعیین‌ کنند، که در آن آمانو به شکلی گسترده به عنوان کاندیدای غرب در نظر گرفته می‌شد، با اختلاف بسیار اندکی انتخاب شد.

درز اطلاعات آژانس در حالی صورت می‌گیرد که او به دنبال انتخاب مجدد و در عین حال تلاش برای تقویت اختیارات تحقیقاتی اداره پادمان‌ها است؛ آن بخش از آژانس که مسوول راستی‌آزمایی اظهاریه‌های دولت‌هاست و با مقاومت تحت رهبری روسیه و تعدادی از دیگر کشورها روبه‌رو است.

مخالفان طرح آمانو نگران هستند که اصلاحات پیشنهادی او آژانس را به طرز فراینده‌ای، مانند مورد ایران، به اطلاعات جاسوسی و اطلاعات ارایه شده توسط غرب و اسراییل متکی می‌کند.

مارک هیبز، یک کارشناس هسته‌یی در موسسه بین‌المللی صلح کارنگی در گزارش درباره برنامه جدید پادمان‌ها گفت که موضع روسیه در شورا را مستقیما ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه دیکته کرده بود که آن را عرصه‌ای برای رویارویی با نفوذ آمریکا می‌داند.

وی در گزارش خود نوشت: در حال حاضر آژانس‌های اطلاعاتی روسیه به شدت در موضوعات پادمانی آژانس مداخله می‌کنند و بیم دارند که آژانس ممکن است به ابزاری برای آمریکا و متحدانش و کشورهایی تبدیل شود که تقریبا همه اطلاعات جاسوسی را ارایه کرده‌اند که به فعالیت نظامی و تسلیحات هسته‌یی در ایران اشاره می‌کند.

یوسی ملمان، از نویسندگان کتاب «جاسوسان علیه آرماگدون» وین را به عنوان «لانه جاسوسان» توصیف کرده است.

وی گفته است: حجم بالای از آمد و شد مقامات عالی‌رتبه و دانشمندان هسته‌یی که به آژانس به ویژه در زمان نشست شورای حکام می‌آیند وجود دارد. در کتاب وی یک عملیات مرساد برای ورود به محل استقرار ابراهیم عثمان، رییس کمیسیون انرژی اتمی سوریه در وین در مارس سال 2007 شرح داده است که در آن جاسوس‌های اسراییلی ظاهرا جزییاتی را در یک لپ‌تاپ درباره ساخت پنهانی یک راکتور هسته‌یی در اکبار سوریه پیدا کردند. این سایت شش ماه بعد بمباران شد.

موساد هم چنین روش‌هایی را برای پاپوش درست کردن برای محمد البردعی، مدیرکل پیشین آژانس بررسی کرد که اسراییل متعقد بود با ایران همراهی می‌کند. یک دسیسه، که هرگز انجام نشد، ریختن پول به حساب بانکی البرادعی بود که او قادر به توضیح درباره‌اش نباشد و بعد این شایعه پخش شود که او این پول را از ایران دریافت کرده است.

ملمان افزود که جاسوسان سرویس اطلاعات جاسوسی خارجی انگلیس در استخراج اطلاعات از وین درباره برنامه ایران موفق بوده‌اند.

وی گفت: اگر با افراد موساد صحبت کنید تقریبا توان سرویس ام‌ آی 6 و موفقیتش علیه ایران را تحسین می‌کنند.

در حالی که جاسوسان جهان از همه جهات اعمال فشار می‌کنند، آژانس به دنبال تشدید امنیت خود با کاهش دادن دایره مقامات و تحلیلگرانی بود که حساس‌ترین اطلاعات را در اختیارشان قرار می‌دهد. در عوض این موضوع باعث شکایاتی شده مبنی بر این که صدای افراد مخالف و مظنون شنیده نمی‌شود.

گاردین هم‌چنین متوجه شد که به دلایل امنیتی دیگر در اداره پادمان‌ها برای تحلیل جریان اسنادی که درباره برنامه هسته‌یی ایران دریافت می‌شود، هیچ کسی وجود ندارد که به زبان فارسی صحبت کند.

مقامات آژانس و دیپلمات‌های غربی در حالی که هیچ کدام نبود افرادی که به فارسی صحبت کنند در اداره پادمان‌ها را تایید یا تکذیب نمی‌کنند، می‌گویند که آژانس در کل از مهارت زبانی کافی برخوردار است که این مساله مشکلی درست نکند. در هر حال گفته می‌شود هرمان ناکارتس، رییس فعلی اداره پادمان‌ها به صورت خصوصی شکایت کرده است که به دلیل این که هیچ فارسی زبانی به صورت مستقیم برای وی کار نمی‌کند، توان وی برای انجام تحقیقاتش صدمه دیده است.

یک بازرس پیشین آژانس گفت: این یک مشکل جدی است. ما خواستار آن شدیم که در این باره کاری انجام شود اما به ما گفته شد موضوع اعتماد است و این افراد بستگانی در ایران دارند.

۱۳۹۱/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...