نسخه چاپی

دستور روحانی برای خرید 5 هزار دستگاه اتوبوس به كجا رسید؟/واردات واكسن توسط شهرداری تا 6 ماه آینده

عکس خبري -دستور روحاني براي خريد 5 هزار دستگاه اتوبوس به کجا رسيد؟/واردات واکسن توسط شهرداري تا 6 ماه آينده

رئیس كمیسیون حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت:سال ۱۳۹۹ رئیس‌جمهور اعلام كرد كه ۵ هزار دستگاه اتوبوس برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی خریداری شود كه تا كنون یك دستگاه هم خریداری نشده است.


به گزارش نما، آمار مرگ ومیر ناشی از کرونا همچنان در پایتخت بالاست. محدودیت ها اعمال شد اما خیلی تاثیر گذار نبود ودر نهایت ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم به لغو طرح ترافیک گرفت تا مردم کمتر از سیستم حمل ونقل عمومی استفاده کنند.

بلافاصله مدیران شهری واکنش نشان داده و محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت که لغو طرح ترافیک سال گذشته هم انجام گرفت و قفل شدن خیابان‌ها را به همراه داشت و بسیاری از شهروندان که ترس استفاده از مترو و اتوبوس را به دلیل ابتلا به کرونا دارند واز سفرهای شهریشان خودداری می‌کنند.شهروندان با لغو طرح با خودروهای تک سرنشین به خیابان‌ها می‌آیند.

و همچنین آقای رئیس تاکید کرد که شورای شهر نقشی در لغو و اجرای طرح ترافیک ندارد و فقط ما در شورا میزان و نرخ عوارض طرح را بررسی و تصویب می‌کنیم.
سیستم حمل و نقل عمومی یکی از مکان های انتقال ویروس کروناست چرا که فاصله گذاری اجتماعی به دلیل عدم وجود زیرساخت امکان پذیر نیست.

برخی مدیران تاکید دارند که اگر دولت به وظایف خود در زمینه توسعه حمل ونقل عمومی عمل می کرد وضعیت بهتر می شد ولی دولتی ها در این باره کوتاهی کرد.

در خصوص تاثیر لغو طرح ترافیک بر کاهش مسافران مترو، توسعه حمل و نقل عمومی، ورود اتوبوس های جدید که دولت در زمان کرونا وعده داده بود به تهرانی ها بدهد با محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

دستور روحانی برای خرید ۵ هزار دستگاه اتوبوس به کجا رسید؟

از روز یکشنبه طرح ترافیک در تهران لغو شد، خیلی‌ها معتقدند که یکی از نقاط شیوع کرونا مترو است به همین دلیل با لغو طرح ترافیک مردم راحت‌تر می‌توانند از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند از سوی دیگر مدیران شهری هم گله‌مند هستند که لغو طرح ترافیک تأثیری در کاهش شیوع کرونا ندارد چرا که میزان مسافران مترو مشخص است و اقشار خاصی از آن استفاده می‌کنند توضیح دهید که لغو طرح ترافیک چقدر در کاهش شیوع کرونا مؤثر است.

لغو طرح ترافیک باعث افزایش سفر و ترددهای غیرضروری می شود/باید محدویت ها بیشتر شود نه اینکه کمتر

اول بگذارید یک چیز را شفاف بگویم که تصمیم‌گیری درباره لغو طرح ترافیک یا اجرای آن با شورای اسلامی شهر تهران نیست و مراجع دیگر باید در این زمینه تصمیم بگیرند. سال گذشته هم طرح ترافیک چند ماهی در تهران لغو شد با اقدامات کارشناسی و تجربیاتی که از گذشته داریم و با توجه به شیوع ویروس کرونا باید محدودیت‌ها بیشتر شود نه اینکه محدودیت‌ها برداشته شود وقتی که ما طرح ترافیک را لغو می‌کنیم باعث افزایش سفر و ترددهای غیرضروری ایجاد می‌کنیم و مشکلات بیشتر می‌شود.

ممنوعیت تردد در شب هست اما در روز نه!

البته یک سؤال هم مطرح است که از ساعت ۹ شب به بعد ممنوعیت تردد است اما در روز که میزان تردد هم خیلی بیشتر است ما ممنوعیت‌ها را برداریم ما باید محدودیت‌ها را افزایش دهیم تا بتوانیم شیوع این ویروس را کنترل کنیم.

بر چه مبنایی می گوید میزان تردد در هسته مرکزی شهر بیشتر می شود آیا آمار و ارقامی در این زمینه دارید؟ مدیران معتقدند این تصمیم برای اینکه مردم کمتر از حمل و نقل عمومی استفاده کنند اتخاد شده است.

مگر در شهرهای دیگر که به وضعیت بحرانی رسیده‌اند و یا به اصطلاح قرمز شده‌اند آنها طرح ترافیک دارند؟ اصلا این موضوع به طرح ترافیک ربط ندارد ما باید محدودیت‌ها را بیشتر کنیم تا بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم. اتفاقاً برداشتن محدودیت‌ها باعث شیوع بیشتر کرونا می‌شود و هسته مرکزی شهر شلوغ‌تر می‌شود. وقتی که ما محدودیت‌ها را برداریم مردم به فروشگاه،‌اداره و سایر جاها می‌روند.

مسافران حمل ونقل در زمان شیوع کرونا کم شده است/محدویت ها را قبلا برای افراد ماشین دار برداشته بودیم

البته این را بگویم که این کار را به بهانه استفاده کمتر مردم از حمل و نقل انجام می‌دهند اما مسافران حمل و نقل کم شده است.آنهایی که ماشین داشتند قبلاً هم از محدوده استفاده می‌کردند چرا که ما به آنها اجازه داده بودیم یک تردد رایگان قبل از ساعت هشت و نیم و یک تردد رایگان بعد از ۱۴:۳۰ داشته باشد پس ما قبلاً محدودیت‌ها را برای افرادی که ماشین داشتند برداشته‌ایم و آنهایی که قصد داشتند به محل کار بروند کادر درمان و ...

اقشار خاص از مترو استفاده می کنند/ما در طرح ترافیک جدید تجدید نظر کرده بودیم

بیشتر کسانی که از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند کارگران و اقشار ضعیف هستند و بخشی هم کارمندانی هستند که خودرو ندارند. باز هم می‌گویم ما برای کسانی که می‌خواستند به محل کار بروند در طرح ترافیک تجدیدنظر کرده بودیم و همین امر هم باعث شده بود که مسافران کمتر شوند. ما برای افراد خاص شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته بودیم تا بار حمل و نقل عمومی کاهش یابد. آن بخشی هم که مانده بودند در هر صورت با سیستم حمل و نقل عمومی رفت و آمد می‌کنند.

ترافیک به خطوط ویژه هم کشیده شد و خودروهای امدادی دچار مشکل شدند

ما برای تغییر طرح ترافیک اقدامات کارشناسی انجام داده بودیم اما در حال حاضر با برداشته شدن طرح محدوده مرکزی شلوغ و بسیاری از معابر قفل می‌شود افراد به صورت دوبله و سوبله پارک می‌کنند چرا که محدوده مرکزی شهر گنجایش این همه وسیله نقلیه را ندارد و همین امر باعث تشدید ترافیک می‌شود و در سال گذشته حتی ترافیک به خطوط ویژه هم کشیده شد و خودروهای امدادی را در سال گذشته با مشکل مواجه کرد. در نتیجه ما نشستیم تصمیم گرفتیم و بازنگری روی طرح صورت گرفت البته این بازنگری با همکاری پلیس، شورای شهر و شهرداری صورت گرفت.

باید دید بعد از لغو طرح ترافیک چه میزان آمار مسافران کاهش می یابد

هر جا که مسؤولان کم می‌آورند یک جایی را پیدا می‌کنند که کم‌کاری‌هایشان را توجیه کنند حالا هم این نقطه طرح ترافیک است حال باید دید بعد از لغو طرح ترافیک چه میزان آمار مسافران کاهش و شیوع بیماری هم کمتر می‌شود.

برخی برای اینکه مقصر نشوند سکوت می کنند/لغو طرح ترافیک تأثیر دو تا سه درصدی در آمار مسافران دارد

البته با توجه به تجربه‌ای که ما از قبل داشته‌ایم و آمار و ارقامی که اعلام شد خیلی لغو طرح ترافیک تأثیری نداشته است منتهی وقتی این حرف زده شود و فردا مشکلی ایجاد شود کسی نمی‌خواهد مقصر باشد به همین دلیل بسیاری سکوت می‌کنند اما من همین جا می‌گویم که لغو طرح ترافیک تأثیر دو تا سه درصدی در آمار مسافران دارد.

شما معتقدید لغو طرح ترافیک تاثیری در کاهش مسافران مترو و اتوبوس ندارد پس راه کار خلوت شدن حمل ونقل عمومی چیست؟

ساعت کاری شناور شود/دولتی ها به مصوبه ستاد کرونا عمل کنند

ما باید حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم تا بخش عمده‌ای از مشکلات برطرف شود اما همین جا بگذارید بگویم تا زمانی که بخش زیادی از ادارات و دستگاه‌ها و بخش‌های خصوصی کار می‌کنند و تعطیل‌بردار هم نیستند و رفت و آمد صورت می‌گیرد مشکلات به قوت خود باقی است. بسیاری از افراد که خودرو ندارند مجبور هستند که از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند و این ترددها همچنان ادامه دارد و تأثیری در کاهش شیوع بیماری ندارد.

ما نمی‌گوییم ۵ هزار دستگاه اتوبوس بخرند هزار دستگاه بخرند

مسؤولان به جای لغو طرح ترافیک دو کار انجام دهند و اینکه در بخش حمل و نقل عمومی به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا که رئیس‌جمهور اعلام کرده بود ۵ هزار دستگاه اتوبوس خریداری شود عمل کنند ما نمی‌گوییم ۵ هزار دستگاه اتوبوس بخرند هزار دستگاه بخرند، واکسن را هم خریداری کنند تا واکسیناسیون عمومی انجام شود.

باز هم می گویم برای خلوت شدن سیستم حمل و نقل عمومی شناور شدن ساعات ادارات است یکی از روش‌های خوب است چرا که زمان پیک تغییر می‌کند و وقتی مشاغل در ساعت های مختلف به محل کار بروند دیگر ازدحام جمعیت و پیک نداریم و میزان مسافران در ساعات اوج کمتر می‌شود. البته این کار نیازمند مصوبه هیأت دولت است و ما این پیشنهادات را داده ایم. البته بر روی این پیشنهاد تحقیقات متعددی انجام شده است در مطالعاتی که صورت گرفته در مناطق ۶، ۱۱ و ۳ بیشترین ادارات دولتی هستند و اگر تصمیماتی برای ساعات کاری اتخاذ شود اقدامات خوبی رخ می‌دهد بگونه‌ای که زمان شروع و پایان کار در هر اداره با اداره دیگر متفاوت شود.

ببینید ما یکسری مسافر داریم که همیشه از مترو استفاده می‌کنند این افراد یا ماشین ندارند و یا از اقشار ضعیف هستند در نتیجه چه ما طرح ترافیک را لغو کنیم چه نکنیم این افراد از سیستم حمل و نقل عمومی استفاه می‌کنند پس بهتر است ما راهکارهای دیگر را برای کاهش شیوع کرونا و خلوت شدن مترو در نظر بگیریم و البته برای اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی هم در مترو و اتوبوس رعایت شود باید دولت به وظایف قانونی خود عمل کند اگر دولت به وظایف خود عمل کند می‌توانیم سیستم حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم باز هم تأکید می‌کنم ما منتظر دولت نماندیم و خودمان اقداماتی در این زمینه انجام دادیم در سال گذشته چند ایستگاه مترو افتتاح کرده و امسال هم چند ایستگاه دیگر افتتاح می‌کنیم.

رایزنی برای خرید اتوبوس ها با دولت انجام داده اید و تاکنون چند دستگاه اتوبوس خریداری شده است؟



دولت مصوبات قبلی را که اصلاً‌ اجرا نکرده است، سال ۹۹ رئیس‌جمهور اعلام کرد که ۵ هزار دستگاه اتوبوس برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی خریداری شود که تا کنون یک دانه هم خریداری نشده است ما خودمان رفتیم و تعدادی خریدیم اگر صبر می‌کردیم که دولت کاری کند که نمی‌کرد در نتیجه ما تعدادی اتوبوس وارد کردیم و قراردادهایی هم بسته ایم که دوباره اتوبوس وارد کنیم اما اگر دولت نمی‌تواند کاری کند اعلام کند که به این دلایل ما نمی‌توانیم کاری کنیم. پول نداریم، مشکل داریم یا ... ما هم تکلیف خودمان را می‌دانیم. وقتی که دولت وعده می‌دهد شهرداری هم می‌گوید قرار است دولت کمک کند در نتیجه در اجرای برخی کارها دست نگه می‌دارد اما تا کنون خبری نشده و فقط دولت حرف زده است.

شورا خواستار این شده که شهرداری برای پرسنل خود واکسن کرونا وارد کند. شهرداری برای اجرا باید مصوبه داشته باشد و هنوز شورا در این امر ورود نکرده است در این باره توضیح می دهید؟

در شهرداری تهران گروه های آسیب پذیر تا حدودی واکسن را دریافت کرده اند. البته خانم خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر طرحی را آماده کرده که ما هم با آن موافق بودیم که شهرداری تهران واکسن وارد کند. شهرداری تهران درمانگاه‌های زیادی دارد بخش سلامت هم دارد. در نتیجه می‌تواند در این زمینه ورود کند. اگر شهرداری بتواند واکسن مورد نیاز پرسنل را وارد کند خوب است مخصوصا کسانی که بیشتر با مردم در ارتباط هستند باید حتماً واکسن بزنند. البته دولت واکسن به بخش‌هایی از شهرداری اختصاص داده است اما کافی نبوده است.

واکسن‌ها از قبل پیش‌فروش شده است/اگر شهرداری همین الان سبد برای نوبت بگذارد ۶ ماه دیگر واکسن وارد می شود

در حال حاضر هم که می‌گویند بخش خصوصی خودش واکسن وارد کند باید این موضوع را بگویم که واکسن‌ها از قبل پیش‌فروش شده است و اگر شهرداری همین الان هم برود سبد بگذارد و نوبت برای خرید واکسن بگیرد، شاید ۶ ماه دیگر بتواند واکسن تهیه کند و قطعاً‌ به دوره فعلی مدیریت شهری نمی‌رسد اما به هر حال ما باید به فکر پرسنل شهرداری باشیم و باید این واکسن خریداری شود. بخشی از پاکبان‌های ما در ارتباط مستقیم با زباله‌های عفونی هستند.

شورا باید هر سریعتر در این زمینه مصوبه بدهد آیا کسی با این امر مخالف است.

بله این طرح قطعاً‌ تصویب می‌شود و فکر می‌کنم که اکثر اعضای شورای شهر تهران با واردات واکسن مشکلی ندارند این را هم بگویم که کارمندهای حوزه شهرسازی بیشتر با مردم در ارتباط هستند البته منهای بهشت‌زهرا و پسماند و ... در حال حاضر شرایط بحرانی است و ما باید اقداماتی انجام دهیم تا بعدا حسرت نخوریم که چرا این اقدامات را انجام نداده‌ایم.

در خصوص آخرین وضعیت اوراق مشارکت توضیح می دهید؟

هنوز برای اوراق مشارکت ۱۴۰۰ گیرهایی وجود دارد اینقدر اوراق مشارکت را کش می‌دهند که به نیمه دوم سال و یا آخر سال برسد اما به دنبال کار هستیم البته این اوراق فقط در سیستم حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...