نسخه چاپی

۵۱ پروژه اقتصاد مقاومتی حلقه مكمل توسعه سیستان و بلوچستان

?? پروژه اقتصاد مقاومتي حلقه مکمل توسعه سيستان و بلوچستان

تصویب ۵۱ پروژه اقتصاد مقاومتی در راستای پیشرفت همه‌‎جانبه سیستان و بلوچستان و افزایش توان استفاده از ظرفیت‌های آن حلقه دیگری در زنجیره توسعه این استان است كه با اجرا و راه اندازی آنها طعم توسعه كام مردم دیار جنوب شرق كشور را شیرین خواهد كرد.

به گزارش نما ، جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های اقتصادی با مفاهیمی مواجه است که به هیچ عنوان تاکنون چه در عرصه عمل و چه در عرصه نظر و تجارب بشری مشابه واقعی نداشته  اقتصادی که به شدت به نفت وابسته و تحت تاثیر شدید تحریمهاست.

بنابراین خود انقلاب اسلامی که مکلف به نوآوری، ابتکار، نظریه‌پردازی و الگوسازی در این عرصه جدید اقتصادی شد، از مفاهیم اقتصاد الگوسازی شده اقتصاد مقاومتی بود اینگونه اقتصاد وضعیتی را ترسیم می‌کند که توانایی مقابله با تکان‌های وارده بر اقتصاد و  قابلیت انعطاف در شرایط مختلف و توانایی عبور از بحران‌ها را داشته باشد.

ابلاغ کلی که از سوی رهبر معظم انقلاب ترسیم شد عمل به اقتصاد مقاومتی از سال ۹۲ و با شروع همت دولت با کارهایی به مانند خودکفایی در گندم و یا تولید و صادرات بنزین رنگ جدی‌تری به خود گرفت تا جایی که برخی دولتمردان به مهم بودن این راهبردها در اداره کشور اشاره کردند و در  یک مثال چند ماه پیش و قبل از شروع سال جدید اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در سفر و نشستی در سیستان و بلوچستان گفت که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یکی از مهمترین امکانات و ابزاری بوده که در اختیار این دولت از ماه‌های اول شروع بکار قرار گرفت و یک سرمایه بزرگ برای عبور کشور از بحران‌ها به وجود آمده است.

در این راهبرد اقتصادی (اقتصاد مقاومتی) که تمام کشور با رویکر جهادی و فرصت‌ساز و برنامه‌ریزی مسوولان در پیش گرفتند سیستان و بلوچستان نیز حرکت را آغاز کرد و در دولت تدبیر و امید  اقداماتی را برای اقتصاد مقاومتی و در نهایت توسعه‌ استان انجام داد که به گفته مهرداد عرب رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این استان امسال ۵۱ پروژه اقتصاد مقاومتی از  مجموع ۷۲ مورد پیشنهادی با نگاه به رفع کمبودهای زیرساختی این استان مصوب شده که بالاترین تایید پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در سراسر کشور بوده است.

۳۷ پروژه اقتصاد مقاومتی پارسال ۵۱ پروژه امسال


رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه پارسال ۳۷ پروژه ویژه در استان مصوب شده بود گفت: از مجموع این پروژه‌ها، ۱۴ پروژه در بخش کشاورزی، پنج پروژه حوزه آب، ۱۰ پروژه حوزه حمل‌ونقل، ۲ پروژه در حوزه صنعت، سه پروژه گردشگری، ۲ پروژه حوزه بهداشت و درمان و یک پروژه در حوزه بسیج بوده است.

 براساس آمار و تایید مسوولان امسال پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در سیستان و بلوچستان رشد چندین درصدی داشته  و در این رابطه رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این استان تاکید کرد که در میان تمام استان‌های کشور بالاترین تاییدیه پروژه‌های اقتصاد مقاومتی را این استان  به خود اختصاص داده است.

 مهرداد عرب‌اول با اشاره به روند انتخاب پروژه‌های اقتصاد مقاومتی برای سیستان و بلوچستان گفت: این ۵۱ پروژه‎‌ با  اسناد بالادستی، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، همگامی با بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم، نظریه پایه توسعه و سند آمایش استان و اولویت‌های جهت‌گیری بودجه  ۱۴۰۰  منطبق است.

او با اشاره به اولویت‌هایی که مسوولان استانی و کشوری برای تعیین ۵۱ پروژه اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان در نظرگرفته‌اند گفت که  تکمیل  پروژه‌های نیمه‌تمام، افزایش ظرفیت تولید داخلی با تاکید بر ارتقا بهره‌وری عوامل تولید و استفاده از ظرفیت‌های بلا استفاده، بهبود معیشت اقشار آسیب‌پذیر و ...  از جمله مهمترین این اولویت‌ها بوده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان با اشاره به برخی از این ۵۱ پروژه اقتصاد مقاومتی در استان افزود: تکمیل خطوط انتقال آب از سد زیردان به ابتدای شبکه پیرسهراب، ساماندهی رودخانه سیستان، ساخت خط ۶۳ کیلو ولت لوتک- شهرک صنعتی رامشار، ساخت خط ۲۳۰ کیلو ولت زاهدان- میرجاوه، ایجاد زون انرژهای تجدیدپذیر بادی و خورشیدی در مناطق میل نادر و رامشار، بازنگری طرح جامع آبرسانی به روستاهای سیستان، اجرای شبکه آب آشامیدنی تلنگ و پیرسهراب، تکمیل تاسیسات زیربنایی سایت پرورش میگوی رودیک، ساخت و تکمیل و نگهداری تاسیستات زیربنایی سایت پرورش میگو گواتر، ساخت موج شکن های اصلی و فرعی بندر صیادی تنگ، توسعه پرورش آبزیان در آب‌های داخلی، تکمیل زیرساخت‌های مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی، و ایجاد زیرساخت‌های لازم تا مجتمع  فولاد مکران از جمله عناوین پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در این استان است.

توسعه جنوب‌شرق

دغدغه توسعه و نیل به پیشرفت آنقدر مهم است که اجرای هر پروژه‌ای با هدف رفع کاستی‌ها و افزایش ظرفیت‌ها  امید رسیدن به آن را فراهم می‌کند در این میان  دولت تدبیر و امید در هشت سال فعالیت خود با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی و بین‌المللی با در نظر داشتن رهنمون‌های رهبر معظم انقلاب به منظور حفظ کشور از تکانه‌های اقتصادی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی مختلفی را در سیستان و بلوچستان به اجرا درآورده که روند رشد این پروژه‌ها از  ۲۶ پروژه سال ۹۸ به ۳۷ پروژه در سال ۹۹ و ۵۱ پروژه در سال ۱۴۰۰ نشان از توجه ویژه دولت به توسعه این استان جنوب شرقی دارد.

ایرنا

۱۴۰۰/۲/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...