نسخه چاپی

توصیه توكلی درمورد نامزدهای انتخابات

نماینده تهران در مجلس با تاكید بر اینكه در سال 88 برخی كاندیدهای ریاست جمهوری از حوزه عدالت خارج شدند و زمینه برخی خیانت‌ها را فراهم كردند، اما نباید كسی را كه می‌خواهد مجری كشور شود، زیر دست كسی كه تیغ سانسور دارد، قرار دهید.

به گزارش نما به نقل از فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) رسیدگی به جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را ادامه دادند و ماده 17 این طرح را پس از بررسی چندین پیشنهاد و رفع ابهام، به تصویب رساندند.

در ابتدا نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه پیشنهاد حذف کل ماده 17 را مطرح کرد.

کاظم جلالی نماینده شاهرود در خانه ملت در مخالفت با پیشنهاد قاضی‌پور، گفت: این طرح با نگاه آسیب‌شناسانه نسبت به آنچه گذشت، در کمیسیون امور شوراها به تصویب رسیده است.

وی افزود: در جامعه ما نشان داده شد که ممکن است مناظرات زنده تلویزیونی، آسیب‌هایی را به کشور وارد کنند کهخوب نباشد،‌اگر از قبل برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها ضبط شود، حتما می‌تواند نقش بهتری در فضای کنونی جامعه داشته باشد.

جلالی ادامه داد: امروز شما با مطبوعات، سایت‌ها و فضای مجازی مواجه هستید و طبیعی است که نیازمند تجدید نظر در این زمینه باشید.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد:‌اگر در برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری، هتک حرمتی صورت گرفت در این ماده در نظر گرفته شده که به آن فرد اجازه دفاع در صدا و سیما داده شود.

جلالی در خاتمه گفت: در اینجا هیچ بحث سیاسی مطرح نیست بلکه این امر یک موضوع کارشناسی است.

در ادامه این جلسه احمد توکلی نماینده تهران نیز در موافقت با پیشنهاد قاضی‌پور، گفت: شما نمایندگان در حال تصمیم گیری درباره موضوع مهمی هستید.

وی افزود: درست است که برخی نامزدهای ریاست جمهوری در سال 88 از حوزه عدالت خارج شدند و زمینه برخی خیانت‌ها را فراهم کردند اما تجربه تاریخی و منطق حکومت داری، به ما می‌گوید کسانی که تشخیص می‌دهید رجل مذهبی و سیاسی و مدیر و مدبر هستند، نمی‌توانیم به آنها بگوییم که ممکن است خارج از نزاکت حرف بزنند.

توکلی: اختلاف من و هاشمی به رهبری کشید، ایشان فرمودند اگر مواضع قانونیاست بایستید

توکلی ادامه داد: این امر اهانت آشکار به ساحت سیاسی کشور است؛ در سال 72 که آقای هاشمی رقیب بنده در انتخابات ریاست جمهوری بود، صدا و سیما تشخیص داد که بنده حرف خارج از چارچوب زدم و کار به آقای هاشمی کشید و هاشمی گفت پخش نشود. اما من گفتم که می‌توانم رئیس جمهور شوم و قدرت تشخیص دارم که چه حرفی را مطرح کنم و چه مطلبی را نگویم، موضوع به مقام معظم رهبری کشید، به فرد واسطه گفتم کهمواضعم قانونی است و صدا و سیما حق اصلاح برنامه را ندارد.

توکلی همچنین خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب نیز فرمودند اگر مواضع‌تان قانونی است، محکم بایستید و بنده محکم ایستادم و صدا و سیما برنامه را پخش کرد.

نماینده تهران اضافه کرد:‌ نامزدهای ریاست جمهوری را تحقیر نکنید، کسی که می‌خواهد مجری کشور شود را زیر دست کسی که تیغ سانسور دارد، قرار ندهید.

وی با تاکید بر این که پیشنهاد آقای قاضی‌پور مبنی بر حذف ماده 18 پیشنهاد خوبی است، گفت: آقای قاضی‌پور برخی اوقات سخنان خوبی مطرح می‌کند.

در ادامه این جلسه وکلای ملت با 96 رای موافق، 75 رای مخالف و 31 رای ممتنع با پیشنهاد مطرح شده مخالفت کردند.

* مخالفت با حذف جزء

در این جلسه همچنین احمد توکلی نماینده تهران پیشنهاد اصلاح جزء در ماده 17 طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را مطرح و اظهار داشت: یکی از کاندیداها در سال 88، سه رقیب خودش را استهزا کرد و مشکلاتی برای کشور به وجود آمد.

وی افزود:« همان سال افرادی که خودشان دم از قانون می‌زدند، رئیس جمهور وقت را قانون گریز می‌دانستند و دست به بی‌قانونی زدند و کشور را به هم ریختند و از حیض انتفاع خارج شدند و متاسفانه هیچ وقت صلاحیت شرکت در انتخابات را دیگر نخواهند نداشت.

پیشنهاد توکلی هیچ مخالفی نداشت و به همین دلیل موافق پیشنهاد نیز سخنرانی نکرد و علی لاریجانی رئیس مجلس پیشنهاد مطرح شده توکلی را به رای وکلای ملت گذاشت که خانه ملتی‌ها نیز با 95 رای موافق، 61 رای مخالف و 27 رای ممتنع از 232 نماینده حاضر در جلسه، با پیشنهاد توکلی مخالفت کردند.

معاون وزیر کشور: محرومیت‌هایی ایجاد می‌شود که نشاط انتخاباتی را می‌گیرد

در ادامه این جلسه پیشنهاد حذف لفظ "زنده‌ای" از متن ماده 17 مطرح شد و سید صولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور در سخنانی به عنوان نماینده دولت درباره این پیشنهاد، گفت: یک حلقه مفقوده‌ای وجود دارد که در این ماده به آن پرداخته نشده است.

وی افزود: امکان دارد فردی علیه فرد دیگری مطالبی را مطرح کند و او هم علیه دیگری سخنانی بگوید و این روند همین طور ادامه یابد. در این صورت چه می‌شود؟

صولت مرتضوی ادامه داد: باید برای این موضوع چارچوبی تعیین کنیم و این، حلقه مفقوده اینجاست.

مرتضوی بر همین اساس یادآور شد: ما در حال ایجاد محرومیت‌هایی هستیم که شور و نشاط انتخاباتی را می‌گیرد و تبلیغات را کم اثر و بی‌روح می‌کند.

بهارستان نشینان با 59 رایموافق و 102 رای مخالف، با پیشنهاد حذف این کلمه از متن ماده 17 مخالفت کردند.

مشخص نیست برنامه زنده داریم یا نه

در این جلسه همچنین محمدرضا تابش نماینده اردکان در خانه ملت پیشنهاد اصلاح جزء در ماده 17 طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را مطرح کرد و گفت که در بخش اول این ماده گفته شده برنامه‌های تبلیغاتی ضبط شده و در بین این ماده نیز گفته شده برنامه‌ زنده تبلیغاتی که این دو مورد با هم تناقض دارد و باید اصلاح شود.

در ادامه علی مطهری نماینده تهران در موافقت با پیشنهاد تابش،‌گفت: صدر و ذیل ماده 17 با هم جور نیست.

وی افزود: در ابتدای ماده گفته شده برنامه‌های ضبط شده تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری و در ذیل ماده نیز گفته شده برنامه‌های زنده.

مطهری ادامه داد: معنای برنامه ضبط شده با برنامه زنده متفاوت است و اگر قرار است این ماده این گونه تصویب شود، تناقض و ابهام دارد.

احمد توکلی نماینده تهران در خانه ملت نیز در سخنانی به عنوان مخالفپیشنهاد تابش، گفت: برنامه ضبط شده با برنامه زنده متفاوت است، باید یک سندی از این برنامه‌ها باقی بماند.

سپس علی لاریجانی رئیس مجلس پیشنهادتابش را به رایوکلای ملت گذاشت که خانه ملتی‌ها نیز با 157 رای موافق، 12 رای مخالف و 17 رای ممتنع از 224 نماینده حاضر در جلسه، به این پیشنهاد رای مثبت دادند.

۱۳۹۱/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...