نسخه چاپی

نظر صالحی درباره استقرار پاتریوت ها

رییس دستگاه دیپلماسی كشورمان تاكید كرد: استقرار موشك‌های پاتریوت در تركیه بیش‌تر تحریك‌كننده است تا بازدارنده.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران عصر یک‌شنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه‌ی نخستین همایش ملی نقش راهبردی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در تحول هندسه قدرت جهانی، درباره استقرار موشک‌های پاتریوت گفت: استقرار موشک‌های پاتریوت به طور یقین کمک به استقرار امنیت و ثبات در منطقه نمی‌کند؛ اگر هدف این است این اقدام توجیهی ندارد. کسانی که این تصمیمات را گرفتند باید دید چه تحلیلی دارند اما تحلیل ما این است که این اقدام جز ایجاد تحریک بیش‌تر و خدای نکرده وادار شدن به یک اقدام غیرحساب شده به چیز دیگری راه پیدا نمی‌کند.

او در پاسخ به سوالی دیگر درباره‌ی مذاکرات ایران و آژانس که پنج‌شنبه هفته گذشته برگزار شد، گفت: نشست خوبی بود و در ارتباط با مدالیته صحبت شد. بخش عمده‌ای از نظرات دو طرف مورد تایید قرار گرفت و به نقاط مشترک فراوانی رسیدند و نشست بعدی موکول شد به 27 دی‌ماه.

وزیر امور خارجه ایران درباره‌ی بازدید از سایت پارچین گفت: باید اول مدالیته تدوین شود، سپس در این‌باره صحبت می‌شود.

وی درباره‌ی پی‌گیری‌های وزارت خارجه در مورد سرنوشت علیرضا عسگری خاطرنشان کرد: ما اقدامات بسیاری داشته‌ایم، به صلیب سرخ نامه نوشتیم و با همکاران و دوستان‌مان در ترکیه به‌ویژه وزیر خارجه این کشور، بنده صحبت کردم و این پیگیری‌ها در یکی دو سال گذشته ادامه داشته است. با هر جا که توانسته‌ایم صحبت کرده‌ایم اما تا کنون به آن صورت که ما بتوانیم ردپایی پیدا کنیم نتیجه‌ای به دست نیامده است. در عین حال پیگیری‌های‌مان با سازمان‌های بین‌المللی و مربوطه ادامه دارد.

صالحی درباره‌ی آن‌چه به نقل از وی در رسانه‌ها درباره‌ی سوریه مطرح شده بود مبنی بر این‌که اجازه نمی‌دهیم حکومت بشار اسد سرنگون شود، اظهار کرد: این مردم سوریه هستند که برای خود تصمیم می‌گیرند. جمهوری اسلامی در راستای تحقق آرزوهای مردم سوریه عمل می‌کند و قصد دخالت در امور داخلی کشورها را ندارد ولی ایران، روسیه و چین اصرار بر این امر دارند که نگذارند یک پیشینه‌ی بد در تعاملات بین‌المللی گذاشته شود و به عبارت دیگر نسخه‌پیچی از خارج از سوریه برای این کشور صورت نگیرد و تا جایی که امکان دارد این سه کشور تلاش دارند چنین سنت ناپسندیده‌ای جا نیفتد.

وی ادامه داد: بعد از لیبی، این‌ها فکر کردند همین شیوه را می‌توانند در کشورهای دیگر پیاده کنند اما هزینه‌ی ناجوانمردانه علیه مردم سوریه به راه انداختند و این مردم هستند که متضرر می‌شوند. تخریب زیربناها و زیرساخت‌ها غیر قابل قبول است و کشتار مردم بی‌دفاع به شکلی که از نوجوان‌ها برای کشتار مردم استفاده می‌شود غیر قابل قبول است.

وزیر امور خارجه ایران گفت: اگر به این صورت می‌خواهند حکومت سوریه را ساقط کنند و فکر می‌کنند حکومتی را می‌توانند با عبور از خون‌های مردم جایگزین کنند یقینا آن حکومت نمی‌تواند پایدار باشد.

صالحی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی کشورهای غربی و عربی منطقه با اعمال خشونت و اقدامات ضدبشری در حال پیشبرد اهداف‌شان در سوریه هستند و سرنگونی بشار اسد را می‌خواهند، اظهار کرد: فرض بگیریم اگر با اقدامات خشونت‌آمیز هم آن‌ها جلو بروند که البته تقدیر دست خداوند است، آن‌ها نمی‌توانند اهداف‌شان را به این روش پایدار نگهدارند. آن‌ها نمی‌توانند بر روی خون‌های ریخته شده به منافع‌شان برسند؛ چرا که مردم سوریه اجازه نخواهند داد غرب و عده‌ای دیگر که خیرخواه مردم سوریه نیستند به اهداف‌شان برسند و ما هم به سهم خودمان در بعد سیاسی به همراه چین و روسیه تلاش می‌کنیم در عرصه‌ی بین‌المللی تا روشنگری کنیم و افکار عمومی جهان را درباره‌ی این مساله روشن کنیم و اجازه ندهیم برخلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی و عرف بین‌الملل اقدامی برخلاف خواسته‌ی مردم سوریه صورت گیرد.

وزیر امور خارجه ایران هم‌چنین از ارایه جزییات طرح شش ماده‌یی ایران درباره‌ی سوریه در رسانه‌ها خبر داد و گفت: این طرح با جزییات کامل است و خواسته‌های مردم سوریه را در نظر دارد، به گونه‌ای که تصمیم‌گیرنده‌ی اول و نهایی، مردم سوریه هستند و جامعه‌ی بین‌الملل کمک می‌کند به تحقق خواسته‌ی مردم سوریه.

او درباره‌ی بودجه‌ای که قرار است برای خنثی‌سازی طرح ایران‌هراسی اختصاص یابد، گفت: بهترین شیوه‌ای که ایران برای نفوذ در افکار عمومی دنبال کرده است، نفوذ در دل‌های مردم است. بسیار تلاش کردند تا ایران‌هراسی را در دل مردم دنیا ایجاد کنند اما هیچ‌گاه نتوانستند باور مردم را نسبت به این موضوع تغییر دهند؛ چرا که مردم بیدار و آگاهند. حرکت‌های امروز در منطقه حاکی از بیداری و آگاهی مردم است. ما امروز شاهد هستیم که ایران الگویی برای مردم منطقه شده است و اقدامات آن‌ها برای ایران‌هراسی، آب در هاون کوبیدن است. با تکنولوژی اطلاعات که هر روز پیشرفت می‌کند، مردم به اندازه‌ی کافی بیدار هستند و نمی‌توان آن‌ها را در انزوا و بی‌اطلاعی نگه داشت.

۱۳۹۱/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...