نسخه چاپی

تیغ خشكسالی بر جان كشاورزی لرستان

تيغ خشکسالي بر جان کشاورزي لرستان

به‌گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادكشاورزی لرستان، خشكسالی معیشت ۱۳۰ هزار خانوار فعال در حوزه دامی، كشاورزی و باغی این استان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش نما ، جواد صالحیان از نبود کشت بهاره به‌دلیل خشکسالی در لرستان خبر داده و گفته است که امسال کشت برنج استان هم کاهش چشمگیری خواهد داشت.

این درحالی است که ۱۹۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به کشت گندم دیم، ۱۱۶ هزار هکتار از اراضی استان به کشت دیم جو، بین ۸۰ تا ۹۰ هزار هکتار نخود دیم و ۱۵ هزار هکتار از مزارع لرستان به کشت عدس دیم اختصاص دارد. همچنین این استان ۱۲هزار واحد گاوداری روستایی دارای پروانه بهره‌برداری دارد که ادامه خشکسالی به آنها آسیب جدی وارد خواهد کرد.

یک کارشناس اقتصادی استانداری لرستان با بیان اینکه کاهش بارندگی همزمان با لرستان در سراسر کشور اتفاق افتاده است به همشهری می‌گوید: «شهرستان‌های جنوبی لرستان مثل کوهدشت، دلفان و پلدختر بیشتر با این مشکل مواجه هستند و ممکن است از خشکسالی آسیب ببینند.»



محمدمهدی شجاعی درباره برنامه‌های استانداری برای کمک به کشاورزانی که امسال ممکن است از خشکسالی آسیب ببینند، می‌افزاید:‌ «مدیریت بحران استان باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای این مشکل را انجام دهد و به وزارت کشور ابلاغ کند. هم‌اکنون برآورد دقیق به‌دست ما نرسیده و همه‌چیز درحد پیش‌بینی است. با وجود این برنامه‌ریزی برای جبران خسارات کشاورزی همچون هر سال وجود دارد و دولت درصورت بروز خسارت در زمینه‌های مانند بخشودگی جرایم بانکی، تمدید تسهیلات بانکی و ارائه تسهیلات به کشاورزان و دامداران کمک خواهد کرد.»

به‌گفته وی، دولت خسارت مستقیمی پرداخت نمی‌کند و از آنجا که کشاورزان تحت پوشش بیمه هستند، پرداخت مستقیم خسارت‌ها باید از سوی بیمه‌گر انجام شود.

همشهری آنلاین

۱۴۰۰/۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...