نسخه چاپی

۳دلیل برای استقرار موشك‌های پاتریوت

سرتیپ بازنشسته ادعای استقرار موشك‌های پاتریوت در مرز تركیه برای حمایت این كشور از حملات احتمالی سوریه را واهی خواند.

به گزارش نما به نقل از فارس، «امین حطیط» تحلیلگر لبنانی مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری «الشرق الجدید» تأکید کرد، هدف از انتشار موشک‌های پاتریوت دخالت نظامی در سوریه نیست زیرا مدتی است که به این نتیجه رسیده ایم که حمله نظامی به سوریه ادعایی تقریبا غیرممکن است.

اما در مورد حمایت ترکیه از طریق استقرار موشک‌های پاتریوت در مرز این کشور با سوریه مسأله خنده داری است و این سوال را بر می‌انگیزد حمایت از ترکیه در برابر چه کسی؟

وی افزود: اگر بهانه استقرار این موشک‌ها حمایت از ترکیه در برابر سوریه است، واضح است که سوریه به اندازه کافی درگیری دارد که این کشور را از کشیده شدن به نزاع با کشورهای دیگر بی‌نیاز می‌کند، در ضمن سوریه نمی‌تواند بهانه‌ای به کشورهای غربی بدهد که منجر به حمله نظامی علیه این کشور شود چه برسد به حمله به ترکیه که هم پیمان ناتو است و طبق مفاد ماده 2 و5 پیمان ناتو همه کشورهای عضو در صورت تجاوز به هم پیمانانشان باید وارد عمل شده و از آن کشور دفاع کنند.

بر این اساس احتمال حمله سوریه به ترکیه صفر است در حالی که ایده دفاع از ترکیه در مقابل هر کشور دیگر وجود دارد.

حطیط تأکید کرد، تنها سه دلیل برای توجیه استقرار موشک‌های پاتریوت در مرز ترکیه و سوریه می‌توان مطرح کرد:

1-عملی کردن نقشه استقرار سپر دفاعی که پیشتر به خاطر اینکه ترکیه را وارد نزاع‌های منطقه‌ای آمریکا می‌کرد با مخالفت مردم روبرو شده بود بنابراین با ادامه بحران در سوریه و با شعار دفاع از ترکیه در برابر سوریه نقشه استقرار سپر دفاعی آنگونه که ناتو می‌خواهد عملی شده و ممکن است این 6 سکو آغازی برای استقرار کامل سپر دفاعی باشد.

2-تا سه ماه دیگر دشمنان سوریه با شکست سختی مواجه خواهند شد بنابراین اردوغان دچار ناامیدی خواهد شد استقرار این موشک‌ها دلگرمی و حمایتی معنوی از وی است تا گمان نکند بخاطر حماقتی که مرتکب شده و به بازی ناتو کشیده شده، تنها مانده است.

3-اطمینان خاطر دادن به گروهک‌های تروریستی در سوریه که از سوی ترکیه حمایت خواهند شد تا به کشتار خود ادامه دهند و به راحتی دست از کشتار بر ندارند در حالی که ارتش سوریه عملیات نظامی چشمگیری را در داخل کشور انجام می‌دهد.

۱۳۹۱/۹/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...