نسخه چاپی

مشاغل سبز، ناجی كارگران از بحران كرونا

مشاغل سبز، ناجي کارگران از بحران کرونا

اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) هرسال، به عنوان روز جهانی كارگر در جهان نامیده شده و در این روز در سراسر جهان از كارگران قدردانی می‌شود. در دومین سال درگیری با بیماری همه‌گیر كووید- ۱۹، تجلیل از كاركنان در بخش مراقبت‌های بهداشتی به خاطر تلاش‌های شجاعانه آنان در مقابله با این بیماری پسندیده است.

به گزارش نما ، بیماری کرونا باعث ازبین‌رفتن  افراد و در معرض خطر قرارگرفتن بیش از ۵۰۰ میلیون شغل و از دست‌دادن دائمی شغل بیش از ۱۰۰ میلیون نفر شده است و این اعداد نه تنها منعکس‌کننده بحران اقتصادی، بلکه بحران انسانی است، زیرا پشت هر شغل از دست‌رفته زنان، جوانان و کارگران زیادی وجود دارند که اقتصاد غیررسمی را تشکیل می‌دهند و حامی خانواده هستند.

پیش‌بینی‌های جهانی در هر هفته ناخوشایند است، زیرا محدودیت‌های کرونایی، ضربه سختی به اقتصاد و بازارهای کار وارد کرده است. سازمان بین‌المللی کار هشدار می‌دهد که ۱.۶ میلیارد کارگر در اقتصاد غیررسمی (تقریبا نیمی از نیروی کار جهانی) با خطر نابودی معیشت خود مواجه شده‌اند. کارگران غیر رسمی با آسیب‌هایی شامل کار بدون قرارداد، عدم حفاظت اجتماعی یا  حفاظت اندک یا شرایط نامناسب کار مواجه هستند.

تاثیر اجتماعی و اقتصادی خانه‌نشینی کرونایی، چهار پنجم از ۲.۷ میلیون کارگر را تحت تاثیر قرار داده و میلیون‌ها نفر را بیکار کرده است. به همین دلیل همزمان با کاهش محدودیت‌ها در کشورهای مختلف، به دنبال تعادل‌بخشیدن در بهداشت عمومی و نیاز به احیاء اقتصادی، بسته‌های محرک اقتصادی  ارائه می‌شود و بهترین راه برای بازسازی بهتر در پساکرونا، بررسی برنامه مشاغل سبز است.

بر اساس اظهارات سازمان بین‌المللی کار (ILO)، مشاغل سبز به مشاغلی گفته می‌شود که به محافظت از اکوسیستم‌ها و تنوع‌زیستی، کاهش انرژی، مواد و مصرف آب، کربن‌زدایی اقتصاد و کاهش تولید یا عدم تولید انواع اشکال زباله و آلودگی کمک خواهد کرد. این سازمان تخمین می‌زند که حرکت در جهت اقتصادهای کم کربن و سبز تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۶۰ میلیون شغل ایجاد خواهد کرد؛ برای مثال، دورشدن از سوخت‌های فسیلی منجر به ازدست رفتن مشاغل بسیاری خواهد شد، اما مشاغل دیگری ایجاد می‌شود که توانایی به کارگرفتن افرادی را دارند که کارشان را از دست داده‌اند.

مطابق با تعهدات موجود (پیش از شیوع بیماری کرونا) برای رسیدگی به تاثیرات نابرابری، بحران‌های اقلیمی و تنوع‌زیستی بسیاری از مناطق و کشورها خواستار بهبودی سبز و عادلانه از بیماری همه‌گیر هستند. سرمایه‌گذاری در مشاغل سبز نوید پرداختن به انعطاف‌پذیری و پایداری طولانی‌مدت را می‌دهد و اگر به خوبی طراحی شود، می‌تواند مشارکت اجتماعی را تقویت و ترویج کند.

اشتغال و نقش کارگران و کارفرمایان در اقتصاد سبز

با دستیابی به پایداری در بخش انرژی می‌توان مشاغل زیادی ایجاد کرد. محدودکردن افزایش دمای کره‌ زمین به ۲ درجه سانتی‌گراد تا سال ۲۱۰۰، ۲۴ میلیون شغل در زمینه ساخت‌وساز، تولید ماشین‌آلات الکتریکی، استخراج مس، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و کشت محصولات برای تولید زیست‌توده ایجاد می‌کند و اتخاذ اقتصاد مدور نیز  ۶ میلیون شغل  ایجاد خواهد کرد. ترویج پایداری در کشاورزی، اقتصاد روستایی را تغییر خواهد داد و البته در این مسیر نقش کارگران و کارفرمایان نیز بسیار مهم است.

بازیابی سبز و صحیح

بهبود اقتصاد جهانی از این همه‌گیری فرصت بی‌سابقه برای ارائه راه‌حل‌های سیاست‌های تحول‌آفرین است که مردم و سیاره در مرکز اصلی آن قرار دارند. اتحادیه آفریقا همزمان با چالش دسترسی به انرژی ۶۰۰ میلیون نفر آفریقایی با عدم دسترسی به برق، متعهد شده است که انرژی تجدیدپذیر در سراسر قاره را به عنوان بخشی از پاسخ منطقه به بیماری کووید- ۱۹ پیش ببرد.

مشاغل سبز، مشاغل خوب

مشاغل سبز در دو اقتصاد رسمی و غیررسمی شامل انواع مشاغل در بخش‌های اقتصادی و با مشارکت نیروی کار متنوع شهری و روستایی و در محافظت و بازیابی جامعه، مقاومت در برابر تاثیرات آب‌وهوایی و کیفیت زندگی موثر است. سبز شدن در بخش‌های اقتصادی سنتی، کشاورزی، تولید و ساخت‌وساز و یا بخش‌های سبز جدید در حال ظهور مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری انرژی یا بازیافت مشاغل سبز را ایجاد خواهد کرد. این مشاغل باید دسترسی برابر برای زنان و مردان، حمایت اجتماعی از کارگران و اطمینان از امنیت کارگران را ایجاد کنند.

در دهه گذشته، سیاست‌ها، برنامه‌ها و راهبردهای ارتقاء در زمینه مشاغل سبز در سطح جهانی پدید آمده است. مشاغل جدید سبز نیاز به مهارت‌های جدید دارند. همزمان با رشد تقاضا برای مشاغل سبز، برنامه‌های آموزشی و تربیتی برای همگام‌شدن با تغییرات بازار کار به سرعت تکامل یافته‌اند.

کمیسیون جهانی آینده کار، سبز شدن اقتصاد را در میان گذارهای اصلی تاثیرگذار بر آینده کار شناسایی کرده است و در صورت اجرای سیاست‌های صحیح و مهارت‌های مناسب برای ارتقاء و پاسخگویی به اقتصاد سبز، با توجه به روش‌های پایدار و فناوری‌های پاک، تا سال ۲۰۳۰ میلیون‌ها شغل جدید در جهان ایجاد خواهد شد.

افزایش سرمایه‌گذاری در مشاغل سبز می‌تواند آینده‌ای فراگیر را پیش ببرد، زیرا تخریب محیط‌زیست به‌طور نامتناسبی بر جمعیت آسیب‌پذیر و کشورهای کم‌درآمد که برای تامین معاش و شغل به خدمات اکوسیستم، خاک سالم، رودخانه‌ها و دریاها وابسته‌اند، تاثیر خواهد گذاشت. خدمات اکوسیستم با برچسب «تولید ناخالص داخلی فقیران»، بین ۵۰ تا ۹۰ درصد از کل منبع تامین معیشت فقیران روستایی جهان را تشکیل می‌دهد. بسته‌های محرک اقتصادی ارائه‌شده برای مقابله با بحران بیماری کووید- ۱۹ باید انتقال به مشاغل خوب و سبز را تسریع کند. همچنین باید برای مشاغل مناسب برای مردم و کره‌ زمین از سرمایه‌گذاری و  راه‌اندازی درست اقتصادی اطمینان حاصل شود.

زمانی‌که پیامدهای اقتصادی  اجتماعی انتقال سبز را ارزیابی می‌کنید، می‌توانید فرصت‌ها را به حداکثر برسانید. با نگاهی به رکود بزرگ سال ۱۹۳۰و بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ درمی‌یابیم که اقتصاد دوباره ساخته می‌شود، اما بحران کنونی مشکلات اقتصادی را آشکار کرده و زمان آن فرا رسیده است که راه‌کارهایی مانند مشاغل سبز را در نظر بگیریم.

ایسن ا

۱۴۰۰/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...