نسخه چاپی

طوفان كرونا در هند و تغییرات پیش روی جهان

عکس خبري -طوفان کرونا در هند و تغييرات پيش روي جهان

شیوع گسترده ویروس كرونا در هند باعث مرگ و میر بسیاری از افراد در این كشور طی روزهای اخیر شده است.


به گزارش نما، هر روز که می‌گذرد، ابعاد تازه‌ای از ویروس کرونا در جهان نمایان می‌شود.

«هند» اکنون در شرایط بسیار بحرانی به خاطر وضعیت کرونا قرار گرفته است؛ کشوری با یک میلیارد و چهار صد میلیون نفر جمعیت که بیشتر آن‌ها را فقرا تشکیل می‌دهند، با شرایط بسیار وخیمی روبرو است.

دولت هند از کنترل شرایط عاجز است و نظام بهداشت و درمان این کشور توانایی مقابله با این بحران سخت را ندارد.

نخست وزیر این کشور گفته «طوفان کرونا» هندوستان را به لرزه در آورده است و این در حالی است که کشورهای برخوردار از شرایط بهتر عزمی برای کمک رسانی به هندوستان ندارند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده وضعیت هند دلخراش است، اما این سازمان نیز توانایی کمک رسانی به دهلی نو را ندارد یا کشورهای عضو این سازمان قصدی برای این کار ندارند.

ویروس کرونا هر بار با جهشی تازه مردم دنیا را غافلگیر می‌کند و در این شرایط بحرانی، با وجود وضعیت وخیم دنیا، کشورهای برخوردار در شرایط بهتری به سر می‌برند.

اوضاع پیچیده‌ای که به خاطر کرونا در دنیا شکل گرفته است نیازمند همکاری همه جانبه کشورها برای عبور از این بحران است.

رسانه‌های دنیا تعابیر عجیبی از وضعیت هند به کار می‌برند، صحنه‌هایی که در این کشور به تصویر کشیده شده با این عبارت بر سرخط رسانه‌های جهان دیده می‌شود؛ «تصاویر آخرالزمانی از وضعیت ویروس کرونا در هند!»

با گسترش و جهش متناوب ویروس «کووید ۱۹» در جهان به ویژه کشورهای پرجمعیت و فقیر مانند هند، به این حرف و موضع «بیل گیتس» بیشتر باید توجه کرد که گفته بود؛ باید جمعیت کره زمین کاهش یابد.

او این سخن را حدود ۱۰ سال پیش بیان کرده بود و دلیل آن را نیز افزایش گاز دی اکسید کربن و افزایش دمای زمین مطرح کرده بود که در صورت ادامه این روند حیات زمین به خطر می‌افتد.

بیل گیتس پیشنهاد داده بود که باید ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت زمین کاهش یابد تا بر روند افزایش گرمایش زمین تاثیر بگذارد و آن را کاهش دهد.

آیا راه حل نجات زمین و انسان‌هایی که در آن زندگی می‌کنند همان راهی است که بیل گیتس ۱۰ سال پیش پیشنهاد داده است؟

در دل این پیشنهاد یک نکته وجود دارد، نکته‌ای که اگر شیوع ویروس کرونا را در راستای اجرای پیشنهاد بیل گیتس بدانیم، به مفهوم آن است که قربانیان این بحران از هر کشور در کره زمین که باشند، حتی در کشورهای غربی که خود نیز درگیر آن هستند، باید این کشورها با نظام سیاسی لیبرال سرمایه داری باقی بمانند و اگر قرار بر نابودی است، کشورهای فقیر و ضعیف باید نابود شوند.

هندوستان اگرچه به ظاهر کشوری در حال رشد و یا حتی جزو کشورهایی است که پیش بینی می‌شود در آینده یکی از کشورهای اقتصادی دنیا خواهد شد، اما توسعه نامتوازن در این کشور شرایط زندگی مردم آن را به شدت با تفاوت‌های عمیق روبرو کرده است که باعث فاصله طبقاتی شدید شده است.

شاید یکی از دلایلی که باعث شده تا کشوری، چون هندوستان نتواند با کرونا به خوبی مقابله کند، همین مسئله باشد.

هند را با فقر می‌شناسند و هنوز هم باید با همین تعبیر شناخت، چرا که توسعه در این کشور باعث کاهش فقر نشده است و اکنون که شرایط بحرانی کرونا در دنیا همه را درگیر خود کرده، می‌بینیم که این توسعه ناتوان از مقابله با ویروسی است که دنیا را به چالش کشیده است.

شاید برخی تصور کنند و بگویند مدیریت جمعیت یک میلیارد و چهارصد میلیون نفری در این کشور کار دشواری است و اگر آمار مرگ و میر و مبتلایان در هند بالاست، به خاطر جمعیت زیاد آن است و کشورهای کم جمعیت‌تر اگر تناسب بگیریم، تعداد تلفاتشان بیشتر است.

اما نباید این گونه مقایسه کرد چرا که هر کشور با وسعت و جمعیت خود و البته امکانات آن باید سنجیده شود.

اکنون دنیا به ویژه کشورهای برخوردار تنها تماشاگر اوضاع بحرانی و توفان زده هندوستان هستند و برای کمک به این کشور گامی برنخواهند داشت.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...