نسخه چاپی

آصفی: میدان از پشتوانه‌های دیپلماسی است

عکس خبري -آصفي: ميدان از پشتوانه‌هاي ديپلماسي است

كارشناس مسائل بین الملل گفت: شهید سلیمانی كسی نبود كه فقط هنر جنگیدن و دفاع كردن را داشته باشد.


به گزارش نما، حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با تسنیم درباره صوت اخیری که از مصاحبه محمدجواد ظریف منتشر و با واکنش‌های زیادی روبرو شده بود، اظهار داشت: این صوت فقط به «ایران اینترنشنال» نرسیده بوده و برای چند رسانه دیگر هم رفته بود و ظاهرا مدتی در محدوده‌ای که گفته می‌شود بین ده‌ها و یا صدها نفر می‌چرخیده و جای سوال است که این اتفاق چگونه رخ داده است. همان‌طور که آقای ظریف هم اشاره کرده، این فایل نباید پخش می‌شد و وقتی پخش شده، حتما اقدام مجرمانه‌ای است.

وی افزود: اینکه برای بیرون از مرزها رفته کاملا نشان‌دهنده‌ی سوءنیت است و نشان می‌دهد که شخص و اشخاصی که این کار را انجام دادند، درصدد اختلال در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران هستند و موضوعاتی که درباره روسیه، اوکراین، مسائل منطقه و سایر موضوعات مطرح می‌شود مباحثی نیست که این‌طور دست‌به‌دست شود؛ بحث تحلیل با مواضع از هم جداست و وقتی یک مسائلی این‌گونه رسانه‌ای می‌شود، حتما ضررهای جدی برای منافع ملی خواهد داشت.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اعلام می‌کنند که باز بخش‌های دیگری از این صوت هم هست که در اختیار برخی است و بعضی مصاحبه‌ها با سایر مسئولین دیگر نیز وجود دارد و دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و قوه قضائیه مراقبت کنند که این مسئله به همین‌جا ختم بشود و شاهد انتشار برخی موضوعات دیگر از این‌قبیل نباشیم. تقریبا در کشور ما هیچ‌چیز به آن معنا محرمانه نمی‌ماند و خیلی باید مراقبت کرد که هر موضوعی از سوی مسئولین گفته نشود.

آصفی در ادامه درباره اینکه آیا دوگانه دیپلماسی و میدان صحیح است و چه آسیبی به منافع ملی کشورمان می‌زند؟، خاطر نشان کرد: همه فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی، دیپلماتیک، امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران در جهت تولید اقتدار برای منافع ملی کشور است و بعضی اوقات این مولفه‌ها به اقتضای شرایط پررنگ‌تر و کمرنگ‌تر می‌شوند. یعنی وقتی سخن از دیپلماسی می‌گوییم یعنی دیپلماسی که منافع ملی را تأمین کند و این موضوع درباره میدان و سایر موضوعات نیز صدق می‌کند. وقتی به این شکل مسائل را ببینیم، این‌ها یک مجموعه و در خدمت یک هدف هستند که چیزی جز منافع و اقتدار نظام اسلامی نیست.

وی تصریح کرد: دوگانه‌ی میدان و دیپلماسی به هیچ‌وجه با این تعریف موضوعیت نمی‌یابد و باید مسائل روابط بین الملل را عمیق‌تر دید؛ ضمن اینکه این مسئله در همه کشورها هست و موضوع میدان، عملیات و دیپلماسی در آمریکا و سایر کشورها هم وجود دارد. این مسئله از ابتدای انقلاب اسلامی در ایران هم بوده و مسئله‌ی نو و منحصر به ما نیست و نه موضوعی است که بتوان آن‌ها را از یکدیگر تفکیک کرد. دقیق ندیدن و به‌خطارفتنِ مسئله موجب می‌شود که چنین دوگانه‌ای به وجود بیاید در حالی که این دو مکمل یکیدگر هستند.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که میدان چقدر به دیپلماسی کمک کرده است؟، اظهار داشت: دیپلماسی مانند یک صِفر است که جلوی عدد قرار می‌گیرد؛ اگر عددی وجود نداشته باشد آن صِفر مفهوم نمی‌یابد و وقتی دیپلماسی موثر عمل می‌کند که اقتدار وجود داشته باشد و یک عدد باشد و دیپلماسی آن صِفرهاست و اقتدار را ده و یا صد برابر می‌کند. این موضوع جدی است که کشورهایی از دیپلماسی‌شان بیشتر استفاده می‌کنند که قدرت میدان بیشتری داشته باشند و آن قدرت میدانی می‌تواند اقتدار نظامی و یا بنیه‌های اقتصادی باشد.

آصفی بیان داشت: همین برجام که از آن سخن گفته می‌شود، حاصل تلاش میدانی است؛ یعنی اگر در زمینه انرژی هسته‌ای به توانمندی نداشتیم، طرف مقابل جلوی ما کُرنش نمی‌کرد و الان هم که طرف‌های اروپایی و آمریکا اصرار دارند که ایالات متحده به برجام بازگردد و برجام احیا شود، چون نگران هستند جمهوری اسلامی ایران بعد از قانون مجلس و آن مهلت، غیرقابل دسترسی باشد و این توانمندی‌های میدان برای پشتوانه‌سازی دیپلماسی است. اینجا دیپلماسی باید هنر به خرج بدهد و این توانمندی را به اقتدار و تقویت ایران در مجامع بین المللی ترجمه کند.

وی تصریح کرد: اینکه مواضعی از عربستان سعودی می‌بینیم که منعطف شدند و ولیعهد این کشور یک‌روز می‌گفت "جنگ را به ایران می‌کشانم" و الان مواضع مثبت می‌گیرد، این حاصل برتری میدانی در یمن و سایر مناطق است و حاصل توفیق و دست بالای رزمندگان در یمن است؛ برای اینکه عربستان به نتایج مورد نظر خود نرسید. وقتی قدرت موشکی افزایش می‌یابد، طرف مقابل پای مذاکره می‌آید و اگر موشک نداشتیم که با ما مذاکره نمی‌کردند؛ لیبی تا وقتی که امکانات خود را نگه داشت و تحویل نداد، گرفتار تحریم بود ولی وقتی آن‌ها را داد، به آن کشور حمله شد و او را از بین بردند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه میدان فقط منحصر به عملیات نظامی نیست و شاخه‌های مختلف دارد، خاطر نشان کرد: میدان از پشتوانه‌های دیپلماسی است و به دیپلماسی خدمت کرده است، همان‌طور که دیپلماسی با ظرفیت‌سازی که میدان برای آن به وجود آورده، به ظرفیت‌های میدانی اضافه کرده است. نباید این دو را از یکدیگر تفکیک کرد و در مقابل هم قرار داد، که این‌کار باعث تضعیف هر دو حوزه است.

آصفی در ادامه‌ی این گفت‌وگو درباره اینکه شهید سلیمانی با خدمات بسیار ارزنده‌ای که به کشور و جبهه مقاومت داشت به نوعی مورد ظلم قرار گرفت، اظهار داشت: شهید سلیمانی کسی نبود که فقط هنر جنگیدن و دفاع کردن را داشته باشد بلکه کسی بود که در عرصه‌های دیپلماتیک هنر فکر کردن را داشت و این نکته کوچکی نیست؛ او می‌توانست بازی طرف مقابل را بخواند و در عرصه دیپلماتیک نقشه دشمن را کشف کند. شهید سلیمانی خورشیدی تابان در عرصه مقاومت و دیپلماسی و عرصه‌های انسانی بود و کمتر کسانی می‌توانند به ابعاد انسانی و معرفتی او دست یابند؛ باید مراقبت کرد که ساحت شهید سلیمانی و سلیمانی‌ها خدشه‌دار نشود.

۱۴۰۰/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...