نسخه چاپی

نیازهای اصلی مردم جایی در شورای پنجم نداشت

عکس خبري -نيازهاي اصلي مردم جايي در شوراي پنجم نداشت

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: شورای پنجم شهر تهران در شرایطی روی كار آمد كه اعضای آن با نگاه سیاسی انتخاب شدند و عملا نگاه خدمت‌محوری برای آنها چندان دارای اهمیت نبود.


به گزارش نما، روزنامه وطن امروز به منظور بررسی پرونده کاری مدیریت شهری در دوره پنجم و بررسی چرایی عدم موفقیت این شورا در دوره ۴ ساله فعالیت خود، گفت‌وگویی با اقبال شاکری، نماینده مردم تهران درمجلس و عضو سابق شورای شهر پایتخت انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

شورای پنجم شهر تهران نگاه سیاسی داشت نه خدمت‌محور

- شورای پنجم شهر تهران در شرایطی روی کار آمد که اعضای آن با نگاه سیاسی انتخاب شدند و عملا نگاه خدمت‌محوری برای آنها چندان دارای اهمیت نبود.

- همین نگاه سیاسی باعث شد تا رویکردها، فعالیت‌ها و انتخاب‌های‌شان با روندی سیاسی پیش رود.

- عدم آگاهی اعضای شورا از امور شهر و پیش‌نیازهای آن باعث شد تا در این دوره ما شاهد کارنامه موفقی از مدیریت شهری نباشیم و عملا این ۴ سال خدمات مناسبی به مردم ارائه نشد.

سهم‌خواهی پدرخوانده‌ها بخش عمده‌ای از علل ناکارآمدی این شورا شد

- وقتی انتخابات با این روش پیش می‌رود و صرفا یک جریان خاص وارد شورای شهر می‌شود باید به موضوعات پشت پرده آن نیز توجه کرد.

- جریانات سیاسی یا به عبارتی پدرخوانده‌های سیاسی حامی این جریان سهم خود را از حمایت این افراد برای ورود به شورای شهر مطالبه می‌کنند.

- سهم‌خواهی پدرخوانده‌ها از شهر بخش عمده‌ای از علل ناکارآمدی این شورا شد تا بیشترین کارکرد اعضای این دوره معطوف به تعویض نام خیابان‌ها شود و نتوانند برنامه‌ای را در جهت بهبود زندگی مردم به اجرا بگذارند.

نیازهای اصلی مردم جایی در تصمیم‌گیری‌های شورای پنجم نداشت

- در این دوره هیچ‌گونه نیازسنجی درباره خواسته‌های مردم انجام نشد و عملا نیازهای اصلی مردم جایی در تصمیم‌گیری‌ها نداشت.

- یکی از نیازهای مردم بویژه طی ۱۵ ماه گذشته برخورداری از یک شبکه حمل‌ونقل عمومی منسجم، قوی و کارآمد بود، چرا که بسیاری از رفت‌وآمدهای روزانه توسط عموم مردم از طریق این شبکه انجام می‌شود ولی ما می‌بینیم طی ۴ سال گذشته این شبکه رشد چندانی نداشته و حتی به دلیل فرسودگی، بخشی از ظرفیت خود را از دست داده است.

تغییرات مکرر سیاسی شهردار، شهرداری را از کارایی اصلی خود دور کرد

- متاسفانه ما در یک بازه زمانی کوتاه شاهد ۵ تغییر در سطح مدیریت شهرداری بودیم و همین موضوع باعث شد تا شهر در سردرگمی مدیریتی گرفتار شود.

- تغییرات مکرر شهردار و انتخاب مسؤولان شهری با تکیه بر نگاه‌های سیاسی عملا شهرداری را از کارایی اصلی خود دور کرد و مدیران را در این بخش مجبور به مدیریت رسانه‌ای امور کرد، در حالی که حرکت در شهرداری تهران می‌بایست روی ریل خدمات صورت گیرد نه با القای چند شعار که قابلیت عملیاتی شدن هم نداشت.

دوره چهارم با نصف بودجه دوره کنونی ابرپروژه‌هایی غیرممکن را اجرا کرد

-در دوره چهارم مدیریت شهری بودجه‌ای در حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان برای شهرداری مصوب شده بود، این در حالی است که در دوره پنجم این رقم بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان بود.

- در دوره چهارم ابرپروژه‌هایی در شهر به اجرا درآمد که تا پیش از آن در تهران اجرای آنها غیرممکن بود اما در این دوره با وجود افزایش بودجه ما می‌بینیم که نه تنها پروژه کلانی در شهر تهران به اجرا درنیامد بلکه در موضوعاتی همچون حمل‌ونقل عمومی، تهران با مشکل روبه‌رو شده و این مدیریت نتوانست ابتدایی‌ترین نیازها در این بخش را تامین کند.

مدیریت شهری در دوره پنجم باید پاسخگو باشد که این بودجه در کجا هزینه شده و چرا تاکنون در شهر ما روند رو به رشدی را شاهد نبودیم.

۱۴۰۰/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...