نسخه چاپی

لاریجانی:سپاه برای كارهای خرد ساخته نشده است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه سپاه در شرایط سخت با روحیه مجاهدت در كنار مردم و انقلاب بوده است گفت: حراست و پاسداری از ارزش‌های انقلاب اسلامی رسالت سپاه است.

به گزارش نما به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز دوشنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) که در محل این دانشگاه برگزار شد طی سخنانی ضمن تبریک ایام ولادت امام محمد باقر(ع) گفت: مکتب امام محمد باقر(ع) یک مکتب فکری و علمی است که یکی از شاخه‌های آن ظهور حکومت دینی است.

وی همچنین به هفته وحدت حوزه و دانشگاه و شهادت آیت‌الله مفتح اشاره کرد و گفت: شهید مفتح برای وحدت بیشتر حوزه و دانشگاه جان خود را فدا کرد و در تاریخ انقلاب اسلامی ایران ماندگار شد؛ در گذشته بخشی از علوم الهیات مطرح نبود اما امروز علم در حوزه معرفتی دینی ظهور و بروز پیدا کرده است.

لاریجانی با بیان اینکه دانشگاه امام حسین (ع) اقدام مهمی در تربیت پاسداران برای انقلاب اسلامی انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: وظیفه و رسالت سپاه به عنوان یک ارگان مهم برای همگان روشن است؛ سپاه با عنصر مجاهدت همواره در شرایط سخت در کنار مردم و انقلاب اسلامی بوده است و وجه مجاهدت، سپاه را از دیگر ارگان‌ها متمایز کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وظیفه و رسالت سپاه خرد نیست و سپاه برای امور خرد ساخته نشده است، تصریح کرد: دفاع و پاسداری از ارزش‌های انقلاب اسلامی دغدغه مهم سپاه بوده است که از بدو تاسیس تاکنون آن را دنبال کرده است.

وی ضمن قیاس سپاه با دیگر دستگاه‌های نظامی گفت: سپاه همانند سایر دستگاه‌های مسلح نیست چرا که سپاه با عنصر مجاهدت عمل می‌کند و مجاهدت سرمایه بی‌بدیل سپاه است.

وی با اشاره به شرایط امروز جهانی و تحولات بین‌المللی گفت: اکنون شاهد گرایش ایمانی و دینی در بین ملت‌های جهان هستیم؛ اگر 40 سال پیش شیمی‌دان‌ها، ریاضی‌دان‌ها و فیزیک‌دانان درباره مباحث علمی با یکدیگر گفت‌وگو می‌کردند هیچ بحثی درباره الهیات نداشتند و این مباحث مربوط به الهیات را توهم و تخیل می‌پنداشتند اما امروز گرایش به دین در جهان افزایش یافته است که البته بخشی از آن متاثر از انقلاب اسلامی و حرکت‌های جهانی بوده است.

لاریجانی با بیان اینکه وظیفه سپاه حراست و پاسداری از ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی است گفت: یکی از مولفه‌های انقلاب اسلامی مردم‌سالاری دینی است که تحولات منطقه و گرایش مردم به مردم‌سالاری دینی نشانه آن است.

وی با اشاره به تحولات مصر گفت: علی‌رغم دسایسی که در صحنه‌های بین‌المللی علیه مصر به وجود آمد 57 درصد مردم مصر با حضور در صندوق‌های رای تاکید کردند که باید قانون مصر مبتنی بر شریعت اسلامی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی مبارزه با ظلم و تقویت روحیه مجاهدت را از دیگر مولفه‌های انقلاب اسلامی دانست و گفت: وقتی با بسیاری از متفکران کشورهای گوناگون گفت‌وگو می‌کنم آنها تاکید می‌کنند که گرایش ضد ظلم و ضد استکباری ملت ایران نماد برجسته‌ای بوده است.

وی افزود:‌ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شرایط مبارزه با رژیم صهیونیستی و آمریکا تغییر کرده است چرا که در گذشته کسی صحبت از مبارزه با رژیم صهیونیستی را به زبان هم نمی‌آورد. آنها چندین جنگ با رژیم صهیونیستی داشتند اما شکست خوردند لذا بعد از جنگ 33 روزه، 22 روزه و 8 روزه غزه مبارزه با رژیم صهیونیستی به یک فرهنگ تبدیل شده است.

لاریجانی با بیان اینکه حکومت دیکتاتوری وابسته در عراق ساقط و نیروهای متدین و مبارز بر سر کار آمدند گفت: گرچه در افغانستان نیروهای ناتو حضور دارند اما خودشان هم متوجه شدند که افغانستان جای آنها نیست. ناتو گفته است که می‌خواهد برود اما آنها وزنی ندارند و رفتن یا نرفتنشان مهم نیست چون روحیه مجاهدت در افغانستان حضور دارد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی کشورمان در عرصه‌های هسته‌ای و موشکی خاطرنشان کرد: اگر پیشرفت‌های علمی ما مهم نبود آنها اینقدر حساس نمی‌شدند؛ مثلا اگر در بخش رب گوجه‌فرنگی و یا ذوب آهن پیشرفت‌هایی داشتیم آنها حساس نمی‌شدند اما اینکه دشمن حساس شده است نشانگر مهم بودن پیشرفت‌های علمی کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارزیابی‌ها از حرکت دموکراتیک و رو به جلوی ملت‌ها در منطقه مثبت است افزود: ظرفیت انقلاب اسلامی منجر به گسترش بیداری اسلامی در منطقه شده است و آنها با محدودیت و سرکوب نمی‌توانند شرایط را عوض کنند؛ آنها به ما می‌گویند دانشتان را کنار بگذارید اما بحث ما این است وقتی ملتی به دانشی دست می‌یابد این دانش از بین رفتنی نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت پژوهش در امور مختلف اشاره کرد و افزود: تاکیدات رهبر معظم انقلاب در آموزش و پژوهش موجب حرکت کشور در این مسیر و روی کار آمدن نیروهای مومن، متعهد و خلاق شده است.

لاریجانی گفت: اگر سپاه بخواهد همچون گذشته در مناسبات انقلاب اسلامی پیشرو باشد باید در عرصه‌های علمی، پژوهشی و پژوهندگی فعال باشد .

ویتاکید کرد: یکی از مشکلات آزار دهنده کشور کند شدن حرکت‌های پژوهشی است؛ علیرغم اینکه بودجه پژوهش مرتب در حال افزایش است و حتی برای رسیدن به رتبه چشم‌انداز ما بودجه پژوهش را در برنامه پنجم نیز افزایش دادیم اما متاسفانه حرکت ما در این زمینه کند است.لاریجانی با بیان اینکه حرکت و جهت کشور در مسیر پژوهش مناسب اما کند است، به نظر می رسد علت کند بودند عرصه‌های پژوهشی در کشور ما، مردمی نبودن آن است. مردمی نبودن یک بیماری است که در حوزه اقتصاد ما نیز وجود دارد وقتی مقام معظم رهبری بر سیاست‌های اصل 44 تاکید می‌کند و برای آن تشکیل جلسه می‌دهند ما باید به نقش مردم در حوزه‌های مختلف بیشتر اهمیت بدهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منظورم از مردمی کردن امور پژوهشی عوام‌گرایی نیست گفت: باید ساز و کار پژوهشی برای مردم و پژوهشگران ثبت شود، بنده معتقدم چنین اقدام و ساز و کاری در کشور روا نیست.

لاریجانی با بیان اینکه مشکل اقتصاد کشور نیز مردمی نبودن آن است گفت: هرکجا که ما به نقش مردم توجه داشتیم آنجا موفق بودیم لذا در بحث پژوهشی نیز باید به نقش مردم توجه کنیم.

لاریجانی گفت: اکنون در شرایط اقتصادی ما، مردمی نبودن یک مشکل است گرچه برخی صنایع و کارخانجات واگذار شده است اما همین کارخانجات نیز نیمچه دولتی شده‌اند.

۱۳۹۱/۹/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...