نسخه چاپی

عربستان و حباب‌های وزارت دادگستری امریكا

اتهامات وزارت دادگستری امریکا درباره دخالت ایران در نقشه ترور سفیر عربستان در واشنگتن مبهم و نامفهوم وقانع کننده نمی باشد چون بر اساس داستانی استوار که یک مزدور ایرانی ــ امریکایی را دربر گرفته که با قاچاقچیان مکزیکی همکاری می کند همانند فیلمهای هالیوودی است که برای تماشاگران عربستانی ــ اسرائیلی بنمایش در آمده وسعی دارد جامعه بین المللی و بخصوص اوروپا را وادار به باور کند

به گزارش خبرآنلاین، این همزمان با اقداماتی بود که سعی داشت مردم را در خلیج فارس برای یک تنش جدید اماده سازد و روابط میان ایران وعربستان را به پایین ترین سطح برساند در حالیکه بهار عربی در جدی ترین مراحل خود می باشد وهمه نشانه ها حاکی از ان است که عربستان زیان دیده ترین طرف می باشد چون بزرگترین هم پیمانان خود در منطقه عربی یعنی بحرین ویمن را از دست داده است بخصوص که عربستان نتوانسته است این تحول تاریخی وبزرگ را از مسیر کنونی منحرف کند و اوضاع را بسود خود پایان دهد. این تحول چنان خطرناک بنظر می رسد که می تواند نقشه سیاسی جهان عرب را تغییر دهد و تمامی رژیمهای سرکوبگر عرب را سرنگون کند.

رهبری عربستان گمان دارد که جنگ اینده با ایران در کرانه های خلیج فارس تنها نجات دهنده دولت این کشور از بحران کنونی است بخصوص که اوضاع کنونی در جهان عرب نوید بخش نمی باشد اما عربستان راهی جز پیمودن این راه که امریکا در برابرش گذارده است نمی بیند که البته بدون پشتیبانی واشنگتن وتل اویو امکان پذیر نخواهد بود در نتیجه اگر این بحران بصورت یک نبرد نظامی گسترده در آید پیامدهای غیر قابل پیش بینی در پی خواهد داشت و کشورهای کوچک خلیج فارس را به بن بست های نامعلومی خواهد کشانید که نمی توان نتایج انرا از هم اکنون پیش بینی کرد .

متهم کردن ایران به تهیه توطئه برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن در این زمان بدون انکه دلایل قاطعی برای ان عنوان شد در حقیقت نشان دهنده درگیری نا أمیدانه واشنگن و هم پیمان خود عربستان در منطقه می باشد بخصوص که هم اکنون با انقلابهای منطقه روبرو شده اند .

در اینجا یک پرسش ضروری مطرح می گردد که همانا ساده لوحی ایران در برخورد با اوضاع عربی و بخصوص عربستان را نشان می دهد که همانا این است : ایران چه بهره ای از ترور سفیر عربستان در واشنگتن خواهد برد؟! و ایا این سفیر در حقیقت تعیین کننده سرنوشت عربستان شده و به اصطلاح زمامدار واقعی سیاست عربستان می باشد تا شایسته چنین توطئه ای گردد و ایا پاکسازی او تغییر وتحول اساسی در اوضاع و سیاست عربستان بوجود خواهد اورد و چنان عربستان دچار سردرگمی خواهد شد که ایران از یک رقیب منطقه ای و بین المللی نجات خواهد یافت ؟! بسیار ساده لوحانه خواهد بود که بیندیشیم ایران برای ترور چنین شخصی توطئه نماید که در حقیقت یک کارمند رژیم ریاض بیش نیست و دولت عربستان می تواند هر لحظه که بخواهد وی را تغییر دهد . ایران از برگهای برنده بیشتری در این زمینه برخوردار است که در حقیقت اگر انرا مورد استفاده قرار دهد هیچگونه رسوایی بین المللی و مجازاتهای اقتصادی برایش درپی نخواهد داشت همچنین دارای اثرات خاصی در جهان عرب خواهد بود که براحتی تهران می تواند خود را از مسئولیت آن دور نگهدارد به همان گونه که اکنون وزارت دادگستری امریکا موضوع را اعلام کرد و رژیم عربستان نخواهد توانست همانند حالا از امریکا تشکر وسپاس خود را از واشنگتن بیان کند که این خود نشان دهنده بحران زدگی سیاسی وجغرافیایی عربستان است.

همزمان با این محاصره ای که رژیم سعودی با ان روبروست ، اوضاع بحرانی داخلی چنان آشوبزده است و کشور از نبود رهبری واحد در رنج می باشد که نمی داند چگونه با بحرانهای داخلی وخارجی روبرو شود. شاه عربستان دیگر نمی تواند در مسائل داخلی و خارجی دخالت نماید وچنان پیر وفرسوده شده است ونیز ولیعهد او همانند وی گرفتار است و همچنین معاون دوم شاه نیز از همان گرفتاری رنج می برد در نتیجه می توان گفت که دستی در نهان اوضاع امنیتی وسیاسی این کشور را اداره می کند . از سوی دیگر جامعه عربستان با ناآرامی شدیدی روبروست و درخواستهایی برای حل وفصل موضوع زندانیان سیاسی داخلی و مبارزه با بیکاری وفساد مطرح می گردد و با وجود رشوه های کلانی که دولت عربستان به مردم می دهد ، فریادهای مردمی خاموش نشده است وهمچنان خواستار اصلاحات است در حالیکه مقامات امنیتی اعتراض کنندگان را به مزدوری برای ایران و بیگانگان متهم می کنند واین بهترین راه در برابر مقامات عربستان برای فرار در چنین بحرانها می باشد .

ماجرای توطئه برای ترور سفیر عربستان در امریکا که با وجود کوششهای بسیاروزارت دادگستری امریکا برای مطرح کردن ان همچنان بصورت یک حباب تبلیغاتی مانده است وهدف ان کمک به امریکا برای غلبه بر بحران اقتصادی وسیاسی خود در استانه انتخابات می باشد ، در عین حال عربستان را از بحران پیش رو نجات می دهد ونیز کمکی برای اصلاح موقعیت امریکا در صحنه بین المللی ومنطقه می باشد.

با وجود انکه رژیم عربستان سعی دارد به گونه ای خود را از بحران داخلی نجات دهد اما واشنگتن پس از یک دهه سیاستهای ورشکسته بخصوص در افغانستان ، عراق ، فلسطین و باکستان و نیز در صحنه بین المللی ، امروزه با یک خطر جدی روبروست که همانا تنگتر شدن موقعیت جهانی ان پس از پیدایش رقبای جدید از جمله روسیه وچین است که سعی دارند مناطق تحت نفوذ امریکا را از دست آن بیرون بیاورند . اما واشنگتن تا این لحظه نتوانسته است قبول کند که دوران جهان یک قطبی به پایان رسیده است و این تحول بدنبال رشد اقتصادی رقیبان صورت گرفته است ونه قدرت نظامی که امریکا بدان افتخار می کند . قدرت نظامی امریکا در روستاهای افغانستان از بین رفت همچنانکه در خیانهای کشورهای عربی رسوا گردید .

آیا ماجرای توطئه ترور غیر قابل اثبات ، توانسته است قدرت نظامی جهان و هم پیمان ان یعنی عربستان را نجات دهد ؟ خبرهای مربوط به توطئه ایران بعنوان یک برگ تبلیغاتی خواهد ماند که همچنان بوسیله ان نقشه جدید واشنگتن وریاض به اجرا در خواهد امد تا شاید افکار عمومی جهان انها را بکار گیرند تا شاید نقشه هایی موفق گردد که تنها بسود این دو کشور است. و در صورتی که اتهام ایران از طریق ارائه کردن دلایل قاطع وقابل قبول ثابت گردد بگمان ما ایران در موضعگیریهای استراتژیک خود به بن بست رسیده است که چنین کوشش می کند سفیرانی را در واشنگتن ترور نماید در حالیکه تهران می داند که این اقدام هیچگونه دستاوردی برایش در پی نخواهد داشت بجز گوشه گیری بین المللی . اما ما گمان نمی کنیم که ساده لوحی ایران تا بدینجا رسیده باشد که چنین سناریوهایی را به اجرا در اورد که قهرمان آن سفیر عربستان و یک رستورانچی و دوست مکزیکی قاچاقچی انها باشد.

متأسفانه چنین فیلمها وسناریوهای امریکایی بازتاب خوبی در داخل عربستان پیدا می کنند و حکومت ریاض چنین رویاروئی هایی را قبلا با ایران ازموده است که تنها عربستان در آنها پیروز بوده در حالیکه منطقه را بسوی تاریکی بیشتری سوق داده است. هرگونه رویاروئی نظامی در منطقه با پوشش امریکا ــ اسرائیل و عربستان ، منطقه را بسوی اینده نامعلومی خواهد کشاند که در نخستین مرحله منابع نفتی خلیج فارس و ثروتهای اقتصادی ان که پایه اقتصاد بین المللی است از ان نجات نخواهد یافت. و تنها عربستان با رهبری کنونی خود با خطر چنین رویاروئی روبروست . عربستان باید بداند که کشمکشهای امریکا وایران و انتقامجویایی های پیشین انها که با ماجرای گروگانگیری کارکنان سفارت امریکا در تهران که در پیش از سه قبل اغاز شد هیچگونه ارتباطی با ما ندارد وما نباید خودمان را در چنین ماجراهایی درگیر نماییم و صلاحدید ملی عربستان بر اینست که خود را از ایران و امریکا دور نگهدارد چون این دو کشور خواهند توانست در عراق به خوبی با یکدیگر کنار بیایند . عربستان باید خود را از ماجرای ایران دور نگهدارد و به روابط دیپلماتیک خوب خود با تهران ادامه دهد بدون انکه مسائل داخلی را درگیراین روابط بنماید. شاید بتوان درگیریهای سیاسی را با گفتگو به پایان رسانید اما سرانجام درگیریهای طایفه ای همواره با خونریزی است . اما متأسفانه رهبری کنونی عربستان نمی تواند خود را به خوبی از این درگیری برهاند چون مشکلات داخلی در این کشور روز به روز افزایش می یابد وتنها راه باقیمانده فراروی رهبران این کشور توطئه گری و دنباله روی از آنست و رهبری عربستان گمان دارد امبراتوری تبلیغاتی آن که همواره همانند فیلمهای امریکایی عمل می کند می تواند با مطرح کردن توطئه ترور سفیر عربستان در واشنگتن خشم داخلی مردم عربستان را فرو بنشاند وبهتر است در اندیشه منافع خود وملت خود باشد ونه منافع امریکا و انتقامگیریهای دیرینه اش با ایران .

۱۳۹۰/۱۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...