نسخه چاپی

مصرف 10 واحد سبزیجات و میوه در روز برای بیماران كرونایی / 10 لیوان آب هم بنوشید

عکس خبري - مصرف 10 واحد سبزيجات و ميوه در روز براي بيماران کرونايي / 10 ليوان آب هم بنوشيد

یك متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با جام جم آنلاین نكات مهمی را برای نوع تغذیه یك بیمار كرونایی بیان می كند.

به گزارش نما ، خدیجه رحمانی متخصص تغذیه و استاد دانشگاه در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد: بیماری کرونا یک بیماری عفونی است و در این بیماری یک سیکل معیوب تغذیه در نتیجه عفونت موجود در بدن به وجود می آید. سوءتغذیه خود می تواند باعث بروز عفونت شود و نکته دوم این است وقتی عفونتی در بدن به وجود می آید عوارض متعددی را به وجود می آورد که یکی از آنها بی اشتهایی است.

رحمانی گفت: عفونت موجود در بدن مشکل دریافت غذا را رقم می زند و در نتیجه یک سیکل معیوب به وجود می آید. ادامه این روند حتی اوضاع را بدتر هم می کند این در حالی است که تغذیه نقش کلیدی را بهبودی ایفا می کند.

این متخصص تغذیه افزود: فردی که دچار عفونت کرونایی می شود باید تغذیه سالم داشته باشد تا دچار سوءتغذیه نشود. تحقیقات نشان داده است که سوءتغذیه بیشتر از سیگار کشیدن و فشار خون باعث تشدید بیماری و مرگ و میر ناشی از کرونا خواهد شد و به همین دلیل تغذیه مناسب اهمیت زیادی دارد.

استاد دانشگاه شهیدبهشتی در ادامه گفت: جهت در نظر گرفتن تغذیه سالم برای یک بیمار کرونایی باید از الگوی غذایی سالم و متعادلی استفاده شود. یک تغذیه سالم باید حاوی تمام گروه های اصلی غذا باشد و نیازهای فرد را فراهم کند.

وی اذعان داشت: اصلی ترین گروه غذایی برای بیماران کرونایی گروه مربوط به سبزی ها و میوه ها هستند. این گروه از غذاها نقش اصلی و مهمی در بدن فرد ایفا می کنند چرا که بیشتر ریزمغذی ها یعنی ویتامین ها و مواد معدنی در این گروه وجود دارند.

رحمانی با تاکید براینکه گروه سبزی ها و میوه ها منبع مهمی از ویتامین به شمار می روند، افزود: این گروه مهم ترین منبع آنتی اکسیدان ها نیز به شمار می روند. تمام رنگدانه هایی که در سبزی ها و گیاه ها هستند خاصیت ضدالتهابی قوی دارند و در بهبود بیماری موثر عمل می کنند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه آنتی اکسیدان ها از عوامل تاثیرگذار در بهبود بیماری کووید هستند افزود: آنتی اکسیدها به عنوان عوامل ضدالتهابی عمل می کنند و در تغذیه نیز عامل موثری به شمار می روند. گروه فیبر هم مهم است. فیبر موجود در تنظیم فلور باکتریایی روده تاثیرگذار است که این تنظیم فلور در هضم و جذب مواد موثر است. ارتباط مستقیمی بین فلور باکتریایی و وضعیت سیس ایمنی وجود دارد؛ بدان معنا که تنظیم فلور منجر به بهبود عملکرد سیستم ایمنی می شود. در این میان پروبیوتیک ها اهمیت زیادی دارند.

وی تاکید کرد: آبی که در سبزی و میوه وجود دارد به حفظ هیدراسیون بدن کمک می کند و نکته کلیدی در بهبود حال بیماران کرونایی است.

رحمانی اظهار داشت: گروه مهم در غذاها سبزی و میوه است. به بیماران کرونایی توصیه می کنم روزانه 10 واحد میوه و سبزیجات مصرف کنند که از این مقدار شش واحد اختصاص به سبزی ها داشته باشد. چهار واحد نیز از گروه میوه ها باشد.

این متخصص تغذیه بیان داشت: نیمی از حجم سبزی مصرفی به صورت بخارپز ،نه به صورت حرارت زیاد، باشد. جذب آنتی اکسیدهای موجود در سبزی بخارپز بیشتر از مقدار موجود در نوع خام آن است. نیمی دیگر از حجم مربوط به شش واحد سبزی نیز به صورت خام مصرف شود تا ویتامین های آ و سی به بدن برسد. مصرف سبزی برای یک بیمار کرونایی می تواند مخلوط با پلو هم باشد. به هر حال این گروه نقش عمده ای در فرآیند بهبود حال یک بیمار کرونایی ایفا می کند.

رحمانی یادآور شد: گروه دیگری از غذاها باید انرژی کافی را بدن فراهم کند چرا که یکی از اثرات کووید این است که اشتها را کم می کند بنابراین نیاز به انرژی وجود دارد. مهم ترین منبع برای تامین انرژی برای بدن نان و غلات آن هم به صورت سبوس‎دار است. از مصرف آرد سفید و فرآورده های ارزان خودداری کنید چرا که این موارد التهاب آور هستند.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم با بیماری کرونا مبارزه کنیم بهتر است از نان و غلات سبوس دار استفاده کنیم به خصوص غذاهای جودار. سوپ جو و آش جو نیز خیلی کمک کننده است.

وی توضیح داد: اساس ترکیبات سیستم ایمنی بدن پروتئین ها هستند بنابراین مصرف گوشت و حبوبات برای یک بیمار کرونایی ضروری و واجب به نظر می رسد. البته مصرف گوشت قرمز باید محدود باشد و در هفته یک الی دو بار مصرف شود. گوشت سفید نیز توصیه می شود دو تا سه بار در هفته در برنامه غذایی فرد گنجانده شود.

رحمانی عنوان کرد: حبوبات نیز باید به مقدار کافی مصرف شود و منبع ویتامین B12 نیز در منابع حیوانی است و از این منابع باید به صورت روزانه استفاده کرد. گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم مرغ بسیار مهم هستند ؛ به خصوص تخم مرغ که زودهضم است و حتی ارزش بیولوژیکی بیشتری از گوشت ها دارند.

این متخصص تغذیه گفت: کسانی که مشکل کلسترول دارند زرده تخم مرغ را محدود کنند اما سفیده اشکالی ندارد. حتما در برنامه روزانه غذایی یک فرد کرونایی این مورد وجود داشته باشد.

استاد دانشگاه بهشتی افزود: گروه لبنیات فراهم کننده بسیاری از ویتامین ها و مینرال ها هستند و همچنین ویتامین B2 و A را نیز فراهم می کنند. این موارد روی سیستم ایمنی افراد تاثیر مثبت می گذارند و در بهبود حس بویایی و چشایی افراد تاثیرگذار هستند. روی هم بسیار تاثیرگذار به شمار می رود.

وی در ادامه گفت: مکمل های غذایی بر روی روند بهبود تاثیرگذار نیستند و به جای آن باید از همان منابع غذایی متنوع استفاده کرد که بسیار کمک کننده هستند. ضمن اینکه شیر و لبنیات هم باید حتما مصرف شود البته از نوع کم چرب آن. افرادی که مشکل عدم هضم لاکتوز را دارند باید از شیر بدون لاکتوز و یا فرآورده های آن مانند دوغ و ماست استفاده کنند چون حاوی لاکتوز کمتری هستند.

رحمانی اذعان داشت: چربی و روغن های سالم مانند امگا سه هم در بهبود و تسریع روند درمان نقش دارند. امگا سه از ماهی تامین می شود و در گوشت سفید موجود است. بهتر است فرد هفته ای دو بار ماهی بخورد و اگر مصرف ماهی امکان پذیر نبود قرص امگا سه نیز موجود است. روغن زیتون نیز گزینه بسیار خوبی به شمار می رود.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: در کنار همه اینها بحث دریافت آب و مایعات بسیار مهم است است چرا که آب کافی برای تنظیم دمای بدن خوب عمل می کند. عفونت ناشی از کرونا دمای بدن را بالا می برد. افراد مبتلا به کرونا روزانه هشت تا 10 لیوان آب بنوشند. البته مصرف مایعات می تواند به صورت شیر و یا آبمیوه های طبیعی هم باشد.

وی تصریح کرد: چای نیز نوشیدنی مفیدی است به شرط آنکه پررنگ نباشد. ترکیبات کافئین دار موجود در چای پررنگ و قهوه التهاب زا است و موجب مشکل می شود.

وی یادآور شد: مصرف مغزهای سالم مثل پسته، بادام، گردو و انواع تخمه ها بسیار مفید است و یک فرد کرونایی روزانه در حدود 30 یا 40 گرم از این دسته غذاها مصرف کنند. البته نوع اکسید نشده آن مصرف شود و قطعا هم نمک دار نباشند.

رحمانی در پایان گفت: به بحث محدودیت مصرف نمک برای یک فرد کرونایی نیز بسیار باید دقت کرد و کمتر از پنج گرم در طول یک روز باشد. حتی مصرف خشکباری مانند خرما و کشمش هم باید محدود شود چرا که شیرین هستند.




۱۴۰۰/۲/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...