نسخه چاپی

آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری 1400

گام اول انتخابات و احراز صلاحیت

عکس خبري - گام اول انتخابات و احراز صلاحيت

ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح امروز (سه‌شنبه) با دستور رسمی وزیر كشور آغاز شد؛ ثبت‌نام از داوطلبان فقط در وزارت كشور انجام می‌شود و داوطلبان تا روز ۲۵ اردیبهشت فرصت دارند در این انتخابات ثبت نام كنند.

به گزارش نما ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح امروز (سه‌شنبه) با دستور رسمی وزیر کشور آغاز شد؛ ثبت‌نام از داوطلبان فقط در وزارت کشور انجام می‌شود و داوطلبان تا روز ۲۵ اردیبهشت فرصت دارند در این انتخابات ثبت نام کنند. در این مرحله حدس ها و گمان ها در مورد نامزدهای احتمالی انتخابات به پایان می رسد و فضاي رقابت‌هاي انتخاباتي عینی‌تر می شود. مرحله ی ثبت نام نامزدها که پایان یابد، باید دید که شورای نگهبان چه کسانی را مصداق رجل سیاسی می داند و صلاحیت چه کسانی احراز خواهد شد؟
نحوه ی رسیدگی به صلاحیت نامزدها همواره یکی از مباحث پر مناقشه بوده است مفهوم رجل سیاسی و تعیین مصداق های آن و تطبیق دادن آن با نامزدها، همواره باعث تایید و یا رد صلاحیت عده ای از آن ها شده است بنابراین امری کاملا طبیعی است که نامزدهای احراز صلاحیت نشده و طرفداران آن ها نسبت به عملکرد شورای نگهبان اعتراض داشته باشند.
آن چیزی که قانون بر عهده ی شورای نگهبان گذاشته است بررسی کردن کف صلاحیت نامزدهاست در واقع اگر برای تایید صلاحیت نمره 20 را در نظر بگیریم شورای نگهبان افرادی را که توانسته اند نمره 10 را بگیرند به عنوان منتخب معرفی می کند و در نهایت این مردم هستند که با رای خود رئیس جمهور را انتخاب می کنند خواه این رئیس جمهور از شورای نگهبان نمره 10 گرفته باشد یا نمره بالاتر! در نهایت این مردم هستند که سرنوشت کشور را رقم می زنند.
اما نکته ای که در این میان مهم به نظر می رسد این است که بعضی از جریان های سیاسی تلاش می کنند تا افراد ساختار شکن و فاقد صلاحیت را وارد گود انتخابات کنند و زمانی که احراز صلاحیت نشدند شوراي نگهبان را به نقض قانون، مهندسي انتخابات و ... متهم ‌کنند این در صورتی است که فلسفه ی وجودی و وظیفه ی شورای نگهبان بررسی صلاحیت‌ها است.
افرادی که اکنون بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زده اند با تایید شورای نگهبان به این مسند رسیده اند و امروز در تحقق کارآمدي، موفقیت چندانی نداشته اند حال فرض کنید که نظارت شوراي نگهبان هم نباشد، در آن صورت کشور با چه مشکلاتي دست و پنجه نرم خواهد کرد؟!

۱۴۰۰/۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...