نسخه چاپی

مصر در مسیر پیوستن به خاكریز مقاومت

عکس خبري -مصر در مسير پيوستن به خاکريز مقاومت

حدود 60 درصد شركت كنندگان در مرحله نخست همه پرسی قانون اساسی مصر به این همه پرسی پاسخ مثبت داده اند و مرحله دوم این همه پرسی روزهای آینده در استان های دیگر مصر برگزار می شود.

به گزارش نما به نقل از روزنامه الکترونیکی شما، حدود 60 درصد شرکت کنندگان در مرحله نخست همه پرسی قانون اساسی مصر به این همه پرسی پاسخ مثبت داده اند و مرحله دوم این همه پرسی روزهای آینده در استان های دیگر مصر برگزار می شود.
قانون اساسی جدید، شریعت اسلام را منبع قانون گذاری در مصر تعیین کرده است و به نظر می رسد اکثر مخالفت های موجود با این همه پرسی قبل از برگزاری و طرح تخلفات گسترده برای زیر سوال بردن نتایج همه پرسی به دلیل مخالفت با اسلامی شدن قوانین کشور مصر است، اگرچه برخی مواد دیگر این قانون اساسی جای بحث و بررسی دارد ولی مخالفت های گسترده در سطح احزاب و گروه های سیاسی به دلیل مذکور صورت می گیرد.
این در حالی است که در زمان ايجاد اختلافات، آگاهي نيز خود به خود به وجود خواهد آمد، انقلاب ها معمولا آگاهي را در ابعاد مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي و... براي جامعه به ارمغان مي آورند.
مصر از دوران جمال عبدالناصر به هم زیستی با رژیم صهیونیستی مجبور بود اما پس از ترور سادات و به قدرت رسیدن مبارک فضای کشور مبهم و تاریک شد و دیکتاتوری به شدت افزایش پیدا کرد و بسیاری از رهبران اخوان المسلمین به زندان رفتند در این مقطع با وقوع بيداري اسلامي در منطقه، آگاهي نسبي افزايش يافت و طبيعي است كه مصر نيز از آن بي بهره نماند؛ به ويژه اينكه مصر انقلاب خود را به پايان نرساند.
انقلاب مصر از نوع نرم است به این معنی که وقتی مردم نتوانستند تمام نهادها را واژگون کنند و به طور مثال ارتش پابرجا ماند؛ مردم هم اعلام کردند که انقلاب مصر پایان نیافته است و این مسیر استمرار دارد و باید اعتراف کرد که بنیانگذاران انقلاب تا اندازه ای در ناتمام ماندن آن دخیل هستند، آنهاگمان نمي كردند بتوان انقلاب را بيش از اين ادامه داد، به همين دليل خواستند حكومت را در دست گرفته و در مرحله بعد، ارتش را در خود هضم كنند؛ اين بود كه ارتش در كنار حكومت فعلي، بدون تغيير باقي ماند؛ اما جامعه همچنان متلاطم است و مردم در ميدان التحرير جمع مي شوند.
در این مقطع محمد مرسی که ریاست جمهوری این انقلاب نرم را بر عهده گرفته است با برگزاری همه پرسی قانون اساسی به دو هدف دست خواهد یافت، اول اینکه در سطح داخلی و بین المللی مشخص و آشکار شود که انقلاب مردم مصر با رویکرد اسلامی بوده است و دوم اینکه پشتوانه آرای مردمی خود را به رخ رقبای سیاسی بکشاند.
اگرچه مصر داراي تنوع جمعيتي زيادي از مسيحيت، مسلمانان اهل سنت و شيعه است اما حدود هشتاد درصد مردم مصر را مسلمانان تشكيل مي دهند كه تقريبا اخوان المسلمين را پذيرفته اند و برخلاف نظر احزاب سكولار و ليبرال يا جبهه نجات ملي به اين قانون اساسي راي خواهند داد و شريعت اسلام از نوع اخوان المسلمين را در مصر، جاري مي كنند.
آنچه اهمیت دارد تلاش مرسی برای ایجاد خط اسلامی در مصر و تقویت آن است که با برگزاری همه پرسی و پشتوانه آرای مردمی خواهد توانست ضمن ایجاد چنین خطی آن را حفظ و تقویت کند.
هرچند مصر به دلیل مشکلات اقتصادی توان مقابله با رژیم صهیونیستی و سیاستهای وهابی عربستان را به صورت قاطع ندارد ولی محمد مرسی تلاش دارد به صورت فرسایشی در برابر هجمه آنان ایستادگی کند تا انقلاب نرم مردم مصر به ثمر بنشیند.
قرار دادن اسلام به عنوان منبع قانونگذاری در مصر از یک سو پشتوانه مردمی محمد مرسی را تقویت خواهد کرد و از سوی دیگر می تواند زمینه حرکت مصر به سمت خاکریز مقاومت باشد.
بخشایش اردستانی کارشناس مسائل بین الملل می گوید: مصر به تدريج به جبهه مقاومت خواهد پيوست، عملكرد مرسي در اين مورد تاكنون با تاخیر همراه بوده است به دلايل متفاوت از جمله اينكه حدود دو ميليون مصري در عربستان سعودي هستند و مرسي تلاش مي كرد كمك مالي عربستان به مصر قطع نشود؛ آمريكا نیز سالانه حدود دو ميليارد دلار به آنها كمك مي كند. علاوه بر اين موارد، در مسايل سوريه با ايران اختلاف دارد اما مسايل اخير نشان مي دهند مصر به تدريج به جبهه مقاومت مي پيوندد.
وی می افزاید: حرف مرسي در همه پرسي و بيانيه صادر شده در حقيقت اين بود كه از اين پس دادستان ها و قوه قضاييه نمي توانند، در لغو پارلمان و انتخابات تاثير داشته باشند. ليبرال ها، ارتش و آمريكايي ها علاقه داشتند از طريق دادگاه عالي، انتخابات را لغو كنند و همه پرسي انجام نگيرد تا هيات موسسان جديد شكل گرفته و قانون اساسي جديد نوشته شود؛ اما مرسي از همين فضا به خوبي استفاده كرد و با دعوت از مردم برای حمایت از همه پرسی و جلسه با مخالفان مانند البرادعی و دیگران نقش رای مردمی را در این عرصه به اثبات رساند.

۱۳۹۱/۹/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...